Βιολογία

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Από τα μόρια στο κύτταρο και τους πολυκύτταρους οργανισμούς. Τα στοιχεία C, H, O, N. Ιεραρχία της μοριακής οργάνωσης του κυττάρου. Νερό και Ιδιότητες. Πρωτογενή Βιομόρια. Βιολογικά Μακρομόρια. Ζωικός ιστός, Όργανα, Συστήματα και Λειτουργίες. – Δομή και λειτουργία του ευκαρυωτικού κυττάρου. Κυτταρική Θεωρία. Γενικά χαρακτηριστικά των ευκαρυωτικών κυττάρων. Δομή και σύσταση των βιολογικών μεμβρανών. Λειτουργικότητα πλασματικής μεμβράνης. Μεταφορά ουσιών διαμέσου της κυτταρικής μεμβράνης (Διάχυση, Παθητική Μεταφορά, Ώσμωση, Ενεργός Μεταφορά, Ενδοκύττωση, Εξωκύττωση). Επικοινωνία Κυττάρων. Κυτταροπλασματικά Συστήματα Μεμβρανών – Δομή και Λειτουργία. Ενδοπλασματικό Δίκτυο. Συστήματα Golgi. Λυσοσώματα. Οργανίδια και Ενέργεια. Μιτοχόνδρια – Δομή και Λειτουργία. Πυρήνας. Ριβοσώματα. Υπεροξυσώματα. Κενοτόπια. Κυτταροσκελετός. Κυτταροσκελετός. Παραδείγματα νοσημάτων που συνδέονται με δυσλειτουργίες των κυτταρικών οργανιδίων. – Γενετική: Χρωμόσωμα, επιχιασμός. Μίτωση, μείωση, κυτταρικός θάνατος, νόμοι του Mendel, φυλοκαθορισμός, πολλαπλά αλληλόμορφα γονίδια, μεταλλάξεις, ανευπλοειδίες, ευπλοειδίες. Μοριακή Γενετική: Βιοσύνθεση DNA. Επιδιόρθωση DNA. Βιοσύνθεση RNA. Βιοσύνθεση πρωτεϊνών. Γενετικός κώδικας. Γενετική μηχανική. – Προκαρυωτικοί μικροοργανισμοί, Ιοί, Prions. Ευβακτήρια. Δομή και λειτουργία, Ποικιλότητα Μεταβολισμού. Αρχαία. Ιοί: Δομή Ιών, Διπλασιασμός Ιών, Κύκλοι Ζωής Βακτηριοφάγων, Ιοί Ζώων. Prions. – Εισαγωγή στο μεταβολισμό σε κυτταρικό επίπεδο.

Μαθησιακοί Στόχοι

Στους μαθησιακούς στόχους συμπεριλαμβάνεται η απόκτηση από τους φοιτητές των απαραίτητων γνώσεων και δεξιοτήτων σχετικά με τηδομή, τον τρόπο λειτουργίας του ζωικού κυττάρου, τη διακυτταρική επικοινωνία και τις ιδιότητες των ζωικών ιστών. Γνωριμία με τα φαινόμενα της κληρονομικότητας και μελέτη των νόμων που τη διέπουν (γενετική). Εξοικείωση με το γενετικό κώδικα και τη γενετική μηχανική. Εισαγωγή των φοιτητών στο μεταβολισμό του ζωικού κυττάρου.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (δυνητικά).

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση ηλεκτρονικών πολυμέσων.
  • Οι ανάγκες του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση Internet και dataprojector.
  • Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιoύνται το PowerPoint, Word, Excel και DVDs.
  • Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται μέσω πλατφόρμας Moodle και e-mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις52
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων8
Αυτοτελής Μελέτη60
Σύνολο120

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις στη Θεωρία (Διαλέξεις) και στις Εργαστηριακές Ασκήσεις.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Αλεξανδρή-Χατζηαντωνίου, Ε., 2017. Βιολογία. 2η Έκδοση. Εκδότης UNIBOOKS ΙΚΕ, ISBN 978-618-530-448-5.
  • Campbell, N., Reece, J., κ.ά., 2010. Βιολογία Τόμος Ι. Εκδότης Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας – Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, ISBN 978-960-524-306-7.
  • Simon, E.J., Dickey, J.L., Reece, J.B., Hogan, K.A., 2018. Campbell’s Βασικές Αρχές Βιολογίας. 1η Έκδοση. Εκδότης BrokenHillPublishersLtd., ISBN 978-992-556-312-8.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Biology–https://www.mdpi.com/journal/biology.
  • Biology Letters–https://royalsocietypublishing.org/journal/rsbl.
  • Journal of Biology–https://jbiol.biomedcentral.com/.
  • Journal of Molecular Biology–https://www.journals.elsevier.com/journal-of-molecular-biology.
  • Nature Cell Biology–https://www.nature.com/ncb/.
  • PLOS Biology–https://journals.plos.org/plosbiology/.