Γεωργική Οικονομική Στατιστική

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Δεδομένου ότι το μάθημα της Γεωργικής Οικονομικής Στατιστικής απαιτεί γνώσεις στατιστικής, στις αρχικές ενότητες γίνεται εμβάθυνση σε εξειδικευμένα θέματα ορισμένων βασικών ενοτήτων της στατιστικής και στη συνέχεια αναπτύσσονται οι υπόλοιπες ενότητες.
Έλεγχοι στατιστικών υποθέσεων (ειδικά θέματα).
Έλεγχος ανεξαρτησίας και ανάλυση συσχέτισης (ειδικά θέματα).
Γραμμική παλινδρόμηση (ειδικά θέματα).
Μέθοδοι δειγματοληψίας.
Ανάλυση διακύμανσης/παραλλακτικότητας (ανάλυση διακύμανσης κατά ένα κριτήριο κατάταξης, ανάλυση διακύμανσης κατά δύο κριτήρια κατάταξης χωρίς αλληλεπίδραση και με αλληλεπίδραση, ειδικές περιπτώσεις).
Μη παραμετρικοί έλεγχοι (πότε εφαρμόζονται οι μη παραμετρικοί έλεγχοι, πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα έναντι των παραμετρικών, βασικοί μη παραμετρικοί έλεγχοι για ένα ή περισσότερα δείγματα).
Ειδικές εφαρμογές στα ανωτέρω θέματα με έμφαση σε εφαρμογές από το γεωργικό τομέα.
Μελέτη περίπτωσης: Κατασκευή ερωτηματολογίου δειγματοληπτικής έρευνας (διαδικασία κωδικοποίησης, καταχώρισης, παρουσίασης και ανάλυσης των στατιστικών δεδομένων).

Μαθησιακοί Στόχοι

Το μάθημα αποσκοπεί στο να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να χρησιμοποιούν τις βασικές τεχνικές της στατιστικής, ώστε να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες μιας εφαρμοσμένης έρευνας σχετικής με το γνωστικό αντικείμενο του Τμήματος Γεωπονίας, να διακρίνουν τα όρια εφαρμογής της κάθε τεχνικής και να ερμηνεύουν τα σχετικά αποτελέσματα.
Οι στόχοι του μαθήματος συνοψίζονται στα ακόλουθα σημεία: (1) Να έρθουν οι φοιτητές σε επαφή με τις τεχνικές της στατιστικής σε καθαρά εφαρμοσμένο επίπεδο, δηλαδή χωρίς να γίνεται εκτενής αναφορά σε θεωρητικά θέματα. (2) Να αποκτήσουν την ικανότητα να διεξάγουν μια δειγματοληπτική έρευνα. (3) Να χρησιμοποιούν σε ικανοποιητικό βαθμό ένα κατάλληλο στατιστικό πακέτο. (4) Να αναλύουν και να ερμηνεύουν τα σχετικά αποτελέσματα. (5) Να εφαρμόζουν τις σχετικές γνώσεις σε πραγματικά δεδομένα με έμφαση σε δεδομένα από το γεωργικό τομέα.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Παράδοση στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση πολυμέσων.
Οι ανάγκες του μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση internet και dataprojector για την επίδειξη διαφανειών.
Γίνεται ανάρτηση ασκήσεων, εργασιών, σημειώσεων, κ.λπ. στον ιστοχώρο του μαθήματος (moodle).
Υπάρχει συνεχής επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις - Ασκήσεις πράξης52
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας13
Αυτοτελής μελέτη55
Σύνολο120

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης καθώς και επίλυση προβλημάτων .
ή
ΙΙ. Ενδιάμεση, κατά περίπτωση, γραπτή εξέταση (30%) και τελική εξέταση (70%), που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και επίλυση προβλημάτων.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Δημητριάδης, Ε. (2016). Στατιστική Επιχειρήσεων με Εφαρμογές σε SPSSκαι LISREL. Αθήνα:Εκδόσεις Κριτική.
  2. Δρόσος, Γ. (2017). Στατιστική και Ανάλυση Δεδομένων. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις CityPublish
  3. Ζαχαροπούλου, Χ. (2018). Στατιστική: Μέθοδοι – Εφαρμογές, Τόμος Α΄, 7η Έκδοση. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σοφία.
  4. Καραπιστόλης, Δ.(2012). Στατιστική Επιχειρήσεων. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Α. Αλτιντζή
  5. Μιχαηλίδης, Ζ. (2007). Βιομετρία – Γεωργικός Πειραματισμός: Στατιστική Ανάλυση Δεδομένων με το SPSS. Θεσσαλονίκη: Τμήμα Εκδόσεων Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης.
  6. Σαριαννίδης, Ν. και Γ. Κοντέος. (2016). Εισαγωγή στη Στατιστική. Θεσσαλονίκη: ΕκδόσειςΑλέξανδρος ΙΚΕ.
  7. Ταμπάκης, Ν.και Ξ. Χαψά. (2013).Εφαρμοσμένη Στατιστική – Εργαστηριακές Ασκήσεις. Θεσσαλο­νίκη: Εκδόσεις Ζυγός.
  8. Φασούλας, Α. (2008).Στοιχεία Πειραματικής Στατιστικής. Θεσσαλονίκη:Εκδόσεις Α. Σ. Γαρταγάνης.
  9. Φωτιάδης, Ν. (1995).Εισαγωγή στη Στατιστική για Βιολογικές Επιστήμες. Θεσσαλονίκη:Εκδόσεις UniversityStudioPress.
  10. Γελέκης, Ε. (2001). Βιομετρία. Θεσσαλονίκη:Εκδόσεις Χ. & Β. Κορδαλή.
  11. Γναρδέλλης, Χ. (2013). Ανάλυση Δεδομένων με το IBMSPSSStatistics 21. Αθήνα:Εκδόσεις Παπαζήση.
  12. Κατρακυλίδης, Κ.και Ν. Ταμπάκης. (2011).Εισαγωγή στην Οικονομετρία: Ασκήσεις. Θεσσαλο­νίκη: Εκδόσεις Ζυγός.
  13. Κομίλης, Δ. (2012). Πειραματικός Σχεδιασμός και Στατιστική Ανάλυση. Θεσσαλονίκη:Εκδόσεις Ζυγός.
  14. Μπάτζιος, Χ. (1999). Στατιστική, Τεύχος Α΄. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σύγχρονη Παιδεία.
  15. Τσάντας, Ν., Χ. Μωυσιάδης, Κ. Μπαγιάτης και Θ. Χατζηπαντελής. (1999). Ανάλυση Δεδομένων με τη Βοήθεια Στατιστικών Πακέτων. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ζήτη.
  16. Xαλικιάς, Ι. (2017). Στατιστική: Μέθοδοι Ανάλυσης για Επιχειρηματικές Αποφάσεις. Αθήνα:Εκδόσεις Rosili.
  17. Xάλκος, Γ. (2020). Στατιστική: Θεωρία και Πράξη. Αθήνα:Εκδόσεις ΔΙΣΙΓΜΑ.
  18. Field, A. (2016). Η Διερεύνηση της Στατιστικής με τη Χρήση του SPSS της IBM, 1η Ελληνική έκδοση από την 4η Αγγλική. Αθήνα:Εκδόσεις Προπομπός.
  19. Howitt, D. καιD. Cramer. (2010).Στατιστικήμε το SPSS 16 (με εφαρμογές στην Ψυχολογία και τις Κοινωνικές Επιστήμες),4η αγγλική έκδοση. Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
  20. Keller, G. (2010). Στατιστική για Οικονομικά και Διοίκηση Επιχειρήσεων, 8η Έκδοση. Αθήνα: Εκδόσεις Επίκεντρο.
    Υλικό από το διαδίκτυο
  21. Μενεξές, Γ.και Η. Ελευθεροχωρινός. (n.d.). Γεωργικός Πειραματικός. Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα Α.Π.Θ.Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: https://opencourses.auth.gr/courses/OCRS144/(ανάκτηση 4/10/2020).
  22. Τσαγρής, Μ.(2014). Στατιστική με τη χρήση του πακέτου IBMSPSS 22. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα:https://mathbooksgr.files.wordpress.com/2014/03/spss-22.pdf(ανάκτηση 4/10/2020).
  23. Χαλικιάς, Μ., Α. Μανωλέσου και Π. Λάλου (2015). Μεθοδολογία Έρευνας και Εισαγωγή στη Στατιστική Ανάλυση Δεδομένων με το IBMSPSSSTATISTICS. Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (Ελληνικά Ακαδημαϊκά
  24. Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα). Αθήνα: Εκδό­σεις Κάλλιπος. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα:https://repository.kallipos.gr/handle/11419/5075 (ανάκτηση 4/10/2020).