Εφαρμοσμένη Οικονομετρία
Γενικά
- Κωδικός: 600-191014
- Εξάμηνο: Επιλογής Χειμερινό
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διδασκαλία (4)
- Μονάδες ECTS: 4
- Προαπαιτούμενα μαθήματα: (600-190203) Γεωργική Στατιστική
- Σελίδα μαθήματος: https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3908
Περιεχόμενα μαθήματος
Δεδομένου ότι το μάθημα της Εφαρμοσμένης Οικονομετρίας απαιτεί γνώσεις στατιστικής, αρχικά γίνονται ορισμένες επαναλήψεις και συμπληρώσεις που έχουν σχέση με ανάλογο μάθημα και στη συνέχεια αναπτύσσονται τα σχετικά με την Εφαρμοσμένη Οικονομετρία, όπου περιλαμβάνονται οι εξής ενότητες:
Εισαγωγικές έννοιες (ορισμός, σκοπός και στόχοι της οικονομετρίας, βασικά στάδια της οικονομετρικής ανάλυσης, διάκριση των οικονομετρικών υποδειγμάτων).
Τύποι δεδομένων που χρησιμοποιούνται σε μια οικονομετρική ανάλυση (διαστρωματικά στοιχεία, στοιχεία χρονολογικών σειρών και δεδομένα τύπου panel).
Το διμεταβλητό γραμμικό υπόδειγμα (βασικές υποθέσεις, η γραμμή παλινδρόμησης, η απλή μορφή της μεθόδου ελαχίστων τετραγώνων (μέθοδος OLS), ερμηνεία των συντελεστών, εκτίμηση της μέσης ελαστικότητας).
Το πολυμεταβλητό γραμμικό υπόδειγμα (βασικές υποθέσεις, εκτιμητές και ιδιότητες των εκτιμητών που μας δίνει η μέθοδος OLS, ερμηνεία των συντελεστών στο πολυμεταβλητό υπόδειγμα, εκτίμηση της μέσης ελαστικότητας).
Ο συντελεστής προσδιορισμού και ο διορθωμένος συντελεστής προσδιορισμού. Πηγές μεταβλητότητας στη γραμμική παλινδρόμηση.
Έλεγχοι υποθέσεων με τη στατιστική t και F. Διαστήματα εμπιστοσύνης. Απλές προβλέψεις.
Ειδικής μορφής ερμηνευτικές μεταβλητές (μεταβλητές χρονικής τάσης, ψευδομεταβλητές).
Αναφορά σε εναλλακτικές μεθόδους εκτίμησης.
Ορισμένα κριτήρια για εξειδικευμένους ελέγχους.
Παραβίαση των βασικών υποθέσεων (μη γραμμικά υποδείγματα, πολυσυγγραμμικότητα, ετεροσκεδαστικότητα, αυτοσυσχέτιση).
Ειδικής μορφής μη γραμμικά υποδείγματα (συναρτήσεις παραγωγής τύπου Cobb-Douglas).
Ειδικές εφαρμογές στα ανωτέρω θέματα με έμφαση σε εφαρμογές από το γεωργικό τομέα.
Μαθησιακοί Στόχοι
Το μάθημα αποσκοπεί στο να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να χρησιμοποιούν τις βασικές τεχνικές της οικονομετρίας, ώστε να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες μιας εφαρμοσμένης έρευνας σχετικής με το γνωστικό αντικείμενο του Τμήματος Γεωπονίας, να διακρίνουν τα όρια εφαρμογής της κάθε τεχνικής και να ερμηνεύουν τα σχετικά αποτελέσματα.
Οι στόχοι του μαθήματος συνοψίζονται στα ακόλουθα σημεία: (1) Να έρθουν οι φοιτητές σε επαφή με τις βασικές έννοιες και τεχνικές της οικονομετρίας σε καθαρά εφαρμοσμένο επίπεδο, δηλαδή χωρίς να γίνεται εκτενής αναφορά σε θεωρητικά θέματα. (2) Να αποκτήσουν οι φοιτητές την ικανότητα να εξειδικεύουν, εκτιμούν και αξιολογούν βασικά οικονομετρικά υποδείγματα. (3) Να χρησιμοποιούν σε ικανοποιητικό βαθμό ένα κατάλληλο οικονομετρικό πακέτο. (4) Να αναλύουν και να ερμηνεύουν τα σχετικά αποτελέσματα. (5) Να εφαρμόζουν τις σχετικές γνώσεις σε πραγματικά δεδομένα με έμφαση σε δεδομένα από το γεωργικό τομέα.
Γενικές Ικανότητες
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
Παράδοση στην τάξη.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση πολυμέσων.
Οι ανάγκες του μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση internet και dataprojector για την επίδειξη διαφανειών.
Γίνεται ανάρτηση ασκήσεων, εργασιών, σημειώσεων, κ.λπ. στον ιστοχώρο του μαθήματος (moodle).
Υπάρχει συνεχής επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-mail.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις - Ασκήσεις πράξης | 52 |
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας | 13 |
Αυτοτελής μελέτη | 55 |
Σύνολο | 120 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Ι. Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης καθώς και επίλυση προβλημάτων .
ή
ΙΙ. Ενδιάμεση, κατά περίπτωση, γραπτή εξέταση (30%) και τελική εξέταση (70%), που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και επίλυση προβλημάτων.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Κατρακυλίδης,Κ., Γ. Κοντέος καιΝ. Σαριαννίδης. (2019).Σύγχρονη Οικονομετρική Ανάλυση. Κοζάνη: Εκδόσεις Αλέξανδρος ΙΚΕ.
- Κατρακυλίδης, Κ.και Ν. Ταμπάκης. (2011).Εισαγωγή στην Οικονομετρία: Ασκήσεις. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ζυγός.
- Ταμπάκης, Ν.και Ξ. Χαψά. (2013).Εφαρμοσμένη Στατιστική – Εργαστηριακές Ασκήσεις. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ζυγός.
- Χάλκος,Γ. (2019).Οικονομετρία: Θεωρία και Πράξη.Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις ΔΙΣΙΓΜΑ.
- Χάλκος,Γ. (2020).Υπολογιστική Οικονομετρία.Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις ΔΙΣΙΓΜΑ.
- Αγιακλόγλου, Χ.και Θ. Μπένος.(2007).Εισαγωγή στην Οικονομετρική Ανάλυση, Τόμοι Α΄ και Β΄.Αθήνα: Εκδόσεις Μπένου.
- Δριτσάκη, Χ.και Μ. Δριτσάκη. (2020). Εισαγωγή στην Οικονομετρία με τη Χρήση του Λογισμικού EViews. Αθήνα:Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
- Σαριαννίδης,Ν., Γ. Κοντέος καιΘ. Λαζαρίδης. (2013).Στατιστική και Οικονομετρία. Κοζάνη: ΕκδότηςΘ. Λαζαρίδης.
- Χρήστου, Γ. (2006). Εισαγωγή στην Οικονομετρία, Ασκήσεις. Αθήνα:Εκδόσεις Gutenberg.
- Χρήστου, Γ. (2007). Εισαγωγή στην Οικονομετρία, Τόμοι Α΄ και Β΄. Αθήνα:Εκδόσεις Gutenberg.
- Gujarati, D. καιD. Porter.(2012). Οικονομετρία: Αρχές και Εφαρμογές. Θεσσαλονίκη:Εκδόσεις Τζιόλα.
- Johnston, J. καιJ. Dinardo.(2005). Οικονομετρικές Μέθοδοι. Αθήνα:Εκδόσεις Κλειδάριθμος.