Μετασυλλεκτική Φυσιολογία και Μεταχείριση Αγροτικών Προϊόντων
Γενικά
- Κωδικός: 600-193011
- Εξάμηνο: Επιλογής Χειμερινό
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις (4)
- Μονάδες ECTS: 4
- Σελίδα μαθήματος: https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3894
- Διδάσκοντες: Γιαννακούλα Αναστασία
- Πρόγραμμα Μαθημάτων:
Περιεχόμενα μαθήματος
Οικονομική σημασία της μετασυλλεκτικής μεταχείρισης των αγροτικών προϊόντων. Απώλειες κατά τη μετασυλλεκτική μεταχείρισή τους. Κριτήρια συλλεκτικής ωριμότητας.
•Χειρισμοί μετά τη συγκομιδή–προετοιμασία για την αγορά–διαλογή–συσκευασία.
•Κριτήρια ποιότητας. Παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα των αγροτικών προϊόντων. Εκτίμηση της ποιότητας. Τρόποι επεξεργασίας και μεταποίησης των αγροτικών προϊόντων. Τεχνικές για ενσίρωση των βλαστικών μερών, βιοχημικές και θρεπτικές αλλαγές κατά την αποθήκευση και διατήρηση των συγκομιζόμενων προϊόντων.
•Το αιθυλένιο και ο ρόλος του στις μετασυλλεκτικές μεταχειρίσεις. Συντήρηση σε συνθήκες περιβάλλοντος, κοινή ψύξη και ελεγχόμενη ή τροποποιημένη ατμόσφαιρα. Διαπνοή, απώλεια βάρους. Μεταφορές αγροτικών προϊόντων.
•Φυσιολογικές ανωμαλίες σε σχέση με προσυλλεκτικές και μετασυλλεκτικές μεταχειρίσεις. Προστασία των αγροτικών προϊόντων μετασυλλεκτικά από μυκητολογικές, βακτηριολογικές και εντομολογικές προσβολές, με έμφαση στις βιολογικές μεθόδους αντιμετώπισής τους.
Μαθησιακοί Στόχοι
Το μάθημα αποσκοπεί στo να κατανοήσει ο φοιτητής τη σημαντικότητα του ρόλου που διαδραματίζουν, πέρα από τους προσυλλεκτικούς παράγοντες (ποικιλία, καλλιεργητικές φροντίδες, περιβάλλον), οι μετασυλλεκτικές μεταχειρίσεις και η εφαρμογή της σύγχρονης τεχνολογίας, για τη διατήρηση της ποιότητας και τη μείωση των μετασυλλεκτικών απωλειών των αγροτικών προϊόντων από το στάδιο της συγκομιδής μέχρι την κατανάλωση. Παράλληλα θα είναι σε θέση με τη χρήση της τεχνολογίας, να κρίνουν και να υιοθετούν νέες τεχνικές.
Γενικές Ικανότητες
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
Στην τάξη.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Όλες οι εργασίες και δραστηριότητες βασίζονται στη χρήση των ΤΠΕ:
- Power point presentations, moodleήεναλλακτικόςιστοχώρος
- Συνεχής ηλεκτρονική επικοινωνία φοιτητών μέσω e-mail,
- Ασκήσεις και Εργασίες, Σημειώσεις, Αρχεία διαλέξεων, Κανονισμός Εργαστηρίου, Ανάρτηση Ανακοινώσεων και Βαθμολογιών.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις | 52 |
Αυτοτελής μελέτη | 68 |
Σύνολο | 120 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:
Ι. Γραπτή τελική εξέταση:
– Ερωτήσεις (σύντομης) ανάπτυξης.
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
ΙΙ. Εργαστηριακή αξιολόγηση (γραπτή εξέταση στην ύλη του εργαστηρίου).
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
1. Βασιλακάκης Μ.Δ. 2006. Μετασυλλεκτική Φυσιολογία Μεταχείριση Οπωροκηπευτικών και Τεχνολογία. Διαιτητική αξία οπωροκηπευτικών, Εκδόσεις Γαρταγάνη, Θεσσαλονίκη, σελ. 586
2. Σφακιωτάκης, Ε. Μ. 1995. Μετασυλλεκτική φυσιολογία και Τεχνολογία Νωπών Οπωροκηπευτικών Προϊόντων. TypoMAN, Θεσσαλονίκη. Σελ. 381.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
1. Postharvesttechnologyofhorticulturalcrops
2. Fruit quality
3. Postharvest.
4. Food Science and Technology
5. Postharvest Biology andtechnology
6. International Journal of Food Sciences and Nutrition