Οικονομική Μεταποίησης Γεωργικών Προϊόντων

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Έννοια, και αναγκαιότητα της μεταποίησης, φορείς της μεταποίησης, ωφέλειες της μεταποίησης των αγροτικών προϊόντων. Βασικές συνθήκες της μεταποιητικής βιομηχανίας αγροτικών προϊόντων. Δομή της αγοράς, και οικονομική οργάνωση των μεταποιητικών μονάδων. Κάθετη Οργάνωση στην Παραγωγή και Οικονομίες Κλίμακας. Οργάνωση των αγορών. Κόστος μεταποίησης, δομή και εκτίμηση του κόστους μεταποίησης. Πολιτική τιμών των μεταποιητικών μονάδων. Στρατηγική παραγωγής και προώθησης των μεταποιημένων προϊόντων, Πολιτική συγχωνεύσεων στη μεταποιητική βιομηχανία. Μέτρηση της Απόδοσης των μεταποιητικών μονάδων. Οικονομική Ισορροπία της μεταποιητικής μονάδας. Επιλογή του τόπου εγκατάστασης εργοστασίου. Εσωτερική οργάνωση (οργανόγραμμα) και κανόνες λειτουργίας μεταποιητικής μονάδας.

Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να αναλύουν την λειτουργία των μεταποιητικών αγροτικών επιχειρήσεων. Με τη διδασκαλία του μαθήματος επιδιώκεται ο φοιτητής να αποκτήσει βασική οικονομική σκέψη και ερεθίσματα για βαθύτερη σπουδή των δραστηριοτήτων της μεταποιητικής αγροτικής επιχείρησης για την αποτελεσματική ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στον αγροδιατροφικό τομέα.

Στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές να εξοικειωθούν με τις βασικές έννοιες και αρχές της λειτουργίας μεταποιητικών αγροτικών επιχειρήσεων ώστε να είναι ικανοί :

  • Να αξιολογούν τη σημασία και τις ωφέλειες της μεταποίησης των αγροτικών προϊόντων
  • Να αναλύουν την οικονομική αποτελεσματικότητα της μεταποιητικής επιχείρησης και να προτείνουν βελτιώσεις και λύσεις.
  • Να μπορούν να συντάσσουν προγράμματα αναδιάρθρωσης της παραγωγής σε μεταποιητικές επιχειρήσεις αγροτικών προϊόντων

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Μέθοδοι Διδασκαλίας

• Πρόσωπο με πρόσωπο (Διαλέξεις)
• Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (moodle)δυνητικά

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

• Παρουσιάσεις Power Point
• E Class
• Πηγές στο Internet
• Χρήση ΤΠΕ στην επικοινωνία με φοιτητές
• Χρήση ΤΠΕ στην διδασκαλία με φοιτητές

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις40
Αυτοτελής Μελέτη52
Συγγραφή εργασιών/ασκήσεων28
Σύνολο120

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ο τελικός βαθμός διαμορφώνεται από:
1. Γραπτές Εξετάσεις που περιλαμβάνουν:
• Ερωτήσεις/ασκήσεις Σύντομης Ανάπτυξης
2. Εκπόνηση και Παρουσίαση εργασιών έως (30%) του τελικού βαθμού

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. LipczynskiJ., Wilson, J. &GoddardJ. (2011), ΒιομηχανικήΟργάνωση, ΕκδόσειςBrokenHillPublishersLTD.
  2. Ουσταπασίδης, Κ., (2003), Εφαρμοσμένη Βιομηχανική Οικονομική, Εκδόσεις Μάρκου &Σια, Θεσσαλονίκη.
  3. Ουσταπασίδης, Κ. &Κατσουλάκος, Ι., (1999), Εφαρμοσμένη Βιομηχανική Οικονομική & Πολιτική, Εκδόσεις Ζυγός, Θεσσαλονίκη.
  4. Σέμος Α. (2010) Μεταποίηση αγροτικών προϊόντων, Εκδόσεις Ζήτη Πελαγία &Σια Θεσσαλονίκη.
  5. Besanko, D., Dranove, D., Shanley, M., (1996),Economics of Strategy. John Wiley & Sons, Inc., U.S.A.
  6. Connor, J., Rogers, R., Marrion, B., Mueller, W., (1985), The Food Manufacturing Industries. Lexington Books, Lexington, USA.
  7. Lipczynski, J., Wilson, j. (2001),Industrial Organization”.Pearson Education Limited.
  8. Shy, Oz, (1995), Industrial Organization: Theory and Applications. Cambridge, Mass.: MIT Press.