Σιτηρά-Ψυχανθή
Γενικά
- Κωδικός: 600-193504
- Εξάμηνο: 5ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διδασκαλία (4)
- Μονάδες ECTS: 5
- Σελίδα μαθήματος: https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3847
- Διδάσκοντες: Δήμας Κίτσιος, Γάτσης Θωμάς
- Πρόγραμμα Μαθημάτων:
Περιεχόμενα μαθήματος
Γενική περιγραφή των χειμερινών σιτηρών (βοτανική περιγραφή, αύξηση και ανάπτυξη, οικολογικές απαιτήσεις και προσαρμοστικότητα, καλλιεργητική τεχνική). Ειδική περιγραφή των χειμερινών σιτηρών (σιτάρι, κριθάρι, βρώμη, σίκαλη, τριτικάλε), εξάπλωση, οικονομική σημασία, μορφολογικά χαρακτηριστικά, αύξηση και ανάπτυξη, προσαρμοστικότητα και τεχνική της καλλιέργειας.
Ειδική περιγραφή των ανοιξιάτικων σιτηρών (καλαμπόκι, ρύζι, σόργο, κεχρί), εξάπλωση, οικονομική σημασία, μορφολογικά χαρακτηριστικά, αύξηση και ανάπτυξη, προσαρμοστικότητα και τεχνική της καλλιέργειας.
Γενική περιγραφή των καρποδοτικών ψυχανθών (συμβιωτική δέσμευση του αζώτου, σύσταση και θρεπτική αξία των προϊόντων των καρποδοτικών ψυχανθών).
Ειδική περιγραφή των χειμερινών καρποδοτικών ψυχανθών (βίκος, μπιζέλι, κουκιά, φακή, ρεβίθι, λούπινα, ρόβι, λαθούρι), εξάπλωση, οικονομική σημασία, μορφολογικά χαρακτηριστικά, αύξηση και ανάπτυξη, προσαρμοστικότητα και τεχνική της καλλιέργειας.
Ειδική περιγραφή των ανοιξιάτικων καρποδοτικών ψυχανθών (φασόλια, σόγια, αραχίδα), εξάπλωση, οικονομική σημασία, μορφολογικά χαρακτηριστικά, αύξηση και ανάπτυξη, προσαρμοστικότητα και τεχνική της καλλιέργειας.
Μαθησιακοί Στόχοι
Το μάθημα εξετάζει τις γενικές αρχές που διέπουν την επιστήμη της Γεωργίας και τις βασικές αρχές της καλλιέργειας των Χειμερινών Σιτηρών και Καρποδοτικών Ψυχανθών, Ανοιξιάτικων Σιτηρών και Καρποδοτικών Ψυχανθών. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα έχει τις ικανότητες να:
• Κατανοήσει γενικά την οικονομική σημασία, τη χρησιμότητα και ειδικά τη σημασία των σιτηρών και των καρποδοτικών ψυχανθών στη ζωή του ανθρώπου.
• Συσχετίσει το θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο των γνώσεών του, έτσι ώστε, να συμβάλει στην αύξηση της παραγωγής των σιτηρών και καρποδοτικών ψυχανθών ελαχιστοποιώντας τις αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
• Να εξοικειωθεί με τα μορφολογικά χαρακτηριστικά των φυτών των σιτηρών και των καρποδοτικών ψυχανθών, με τις οικολογικές απαιτήσεις, την καλλιεργητική τεχνική και τη συντήρηση των προϊόντων των σιτηρών και των καρποδοτικών ψυχανθών.
• Να αξιολογήσει τους βιοτικούς και αβιοτικούς παράγοντες που επηρεάζουν την αύξηση, ανάπτυξη και απόδοση των φυτών.
Γενικές Ικανότητες
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Προαγωγήτηςελεύθερης, δημιουργικήςκαιεπαγωγικήςσκέψης.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
Διαλέξεις: Σε αίθουσα διδασκαλίας
Οι Εργαστηριακές ασκήσεις & Ασκήσεις πράξης όπως προετοιμασία-κατεργασία αγρού, λίπανση, σπορά, καλλιέργεια των σιτηρών και καρποδοτικών ψυχανθών, αναγνώριση τους σε διάφορα στάδια ανάπτυξης, αξιολόγηση, ετοιμασία σπορολογίου και φυτολογίου διεξάγονται στο εργαστήριο και στον αγρό (Αγρόκτημα).
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση του PowerPoint για τις προβολές επιστημονικού υλικού, παροχή CD-ROM με τις εργαστηριακές ασκήσεις.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις, Εργαστηριακές ασκήσεις | 52 |
Προετοιμασία σπορολογίου και φυτολογίου | 30 |
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας | 20 |
Αυτοτελής μελέτη | 40 |
Εκπαιδευτικές επισκέψεις | 8 |
Σύνολο | 150 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Η αξιολόγηση γίνεται στην ελληνική γλώσσα , ενώ για τους φοιτητές Erasmus στην αγγλική.
Ι. Γραπτή τελική εξέταση για τη θεωρία (75%) που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις ανάπτυξης θεμάτων σε γνωστή ύλη προτεινόμενης βιβλιογραφίας.
– Θέματα που απαιτούν σύνθεση πληροφοριών και κριτική σκέψη από το φοιτητή.
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που απαιτούν κριτική σκέψη από το φοιτητή.
Και
ΙΙ. Γραπτή εξέταση για το εργαστήριο (25%) που περιλαμβάνει:
-αναγνώριση σπόρων, αναγνώριση φυτών,
Ερωτήσεις και ασκήσεις σχετικά με λίπανση των φυτών, την προετοιμασία του εδάφους και τη σπορά των σιτηρών και καρποδοτικών ψυχανθών.
– Δικαίωμα συμμέτοχής στις εξετάσεις της θεωρίας έχουν οι φοιτητές που παρακολούθησαν κανονικά τα εργαστήρια ανεξαρτήτως του αποτελέσματος της εξέτασης.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Παπακώστα – Τασοπούλου Δ. 2012 Ειδική Γεωργία – ΣΙΤΗΡΑ & ΨΥΧΑΝΘΗ. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 22766557, ISBN: 978-960-357-105-6,Εκδ. Χριστίνα και Βασιλική Κορδαλή Ο.Ε.
- Καραμάνος, Α.Ι. 1999. Τα σιτηρά των θερμών κλιμάτων (Αραβόσιτος, σόργο, ρύζι, κεχρί). Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα. 384 σελ.
- Amarger, N. 2001. Rhizobiain the field. Advances in Agronomy 73:109-168
- AcquaahG. 2001. Principlesofcropproduction, Theory, Techniques, andTechnology. LangstonUniversity, 460 pp.
- Delorit,R.J., Greub, L.S. &Ahlgren, H.L., 1984. Crop production, Prentice – Hall.
- Barsa A. and B., 1997. Mechanisms of environmental stress, in Plants, T & D.
- Bewley,J.O&Black,M., 1982. Physiology & Biochemistry of seeds, in relation to germination.Springer – Verlag Berlin
- Martin,J.H., Leonard,W.E. &Stamp,D.L., 1976. Principles of field crop production
- Mcmillan Publishing Co., New York.
- Taiz,L. & Zeiger E., 1991. Plant Physiology. Benjamin. USA
- Αλιβιζάτος Μ.Β., “Η γεωργική Ελλάς και η Εξέλιξις της “.Ανατ. εκ του Δελτίου της Αγροτικής Τραπέζης της Ελλάδος, Αθήνα 1939
- Αναγνωστόπουλος Ν., “Σιτοκαλλιέργεια και σιταρέσκεια εν Ελλάδι”, Εκδ. Ελληνικής Γεωργικής Εταιρίας, Αθήνα 1930
- Βεργόπουλος Κ., “Το Αγροτικό Ζήτημα στην Ελλάδα. Η κοινωνική ενσωμάτωση της γεωργίας.”, Εξάντας, Αθήνα 1975.
- Ευελπίδης Χ., “Η Γεωργία της Ελλάδος: Οικονομική και Κοινωνική Άποψις, εκδ. Ο Λόγος, Αθήνα 1944.
- Παπαδάκης Ι., “Η Γεωπονία ως επιστήμη και ως λειτούργημα”, Τριπτόλεμος, τ. 1 (1994), σσ. 20-27.
- Βασιλάκογλου, Β. 2004. Ζιζάνια, αναγνώριση και αντιμετώπιση. Εκδόσεις Αθ. Σταμούλης. Αθήνα. 303 σελ.
- Belton S. P. and J. R. N. Taylor. 2002. Pseudocereals and Less common Cereals. Springereditions 269 pp.
- Δαλιάνης, Κ. 1999. Ανοιξιάτικά σιτηρά. Εκδόσεις Σταμούλης, Αθήνα 416 σελ.
- Delorit, R.J., L. J. Greub and H. L. Ahlgren. 1984. Crop Production. Prentice-Hall, Inc., Englewood Gliffs, New Jersey. Fifthedidion. 768 pp.
- Fageria, N.K., V.C. Baligar and C.A. Jones. 1997 Growth and mineral nutrition of field crops. MarcelDekker, Inc. NewYork. 476 pp.
- Johnston, T. H. and Miller, M. D. 1973. Culture In: Rice in the United States: Varieties and Production, pp. 88-134, USDA Agric. Handb., Washington D.C.
- Παπακώστα, Τ. Δ. 2001. Σημειώσεις Ειδικής Γεωργίας Ι (Σιτηρά, Ψυχανθή, Χορτοδοτικά Φυτά). 199 σελ.
- Παπακώστα, Τ. Δ. 2005. Ειδική Γεωργία Ι (Τεύχος Β’), Ψυχανθή (Καρποδοτικά-Χορτοδοτικά). 358 σελ.
- Rooney, L. W., Earp, C. F. and Khan, M. N. 1982. Sorghum and millets. In: (I.A. Wolff, ed). CRC Handbook of Processing and Utilization in Agriculture. Vol. II. Part I, pp. 123-137. CRC Press, BocaRaton.
- Smith W. C. and R. H. Dilday. 2002. Rice, Origin, History, Technology, and Production. Wileyeditions United states of America, 642 pp.