ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γεωργικά Συστήματα στον Kόσμο

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-190003 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιλογής Χειμερινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Γεωργικά Συστήματα στον Kόσμο
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 4 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3927

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές γνώστες της εξέλιξης της γεωργίας και της διαμόρφωσης των γεωργικών συστημάτων στον κόσμο και στην Ελλάδα.
Ειδικότεροι σκοποί του μαθήματος είναι οι φοιτητές να είναι ικανοί να περιγράφουν τις φάσεις από τις οποίες πέρασε η παγκόσμια γεωργία από την γέννησή της έως τις μέρες μας, να περιγράφουν και αναλύουν τις τρεις γεωργικές «επαναστάσεις» και τις τεχνολογικές αλλαγές που τις συνόδεψαν, καθώς και τις συνέπειές τους στην οργάνωση και εξέλιξη των αγροτικών κοινωνιών, να αναλύουν τα γεωργικά συστήματα στον κόσμο και να τα συγκρίνουν μεταξύ τους, να περιγράφουν και αναλύουν τις φάσεις της ευρωπαϊκής γεωργίας στη διάρκεια του 20ου αιώνα, να αναλύουν τα σύγχρονα γεωργικά συστήματα στον κόσμο, να αναγνωρίζουν τις προκλήσεις της γεωργίας του μέλλοντος.
Στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές μελλοντικούς αναλυτές και συμβούλους στα κέντρα λήψης αποφάσεων για τη γεωργία.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
• Λήψη αποφάσεων
• Αυτόνομη εργασία
• Ομαδική εργασία
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
• Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
• Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
• Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Οι απαρχές της γεωργίας, η πρώτη γεωργική επανάσταση και η διαμόρφωση των γεωργικών συστημάτων, Η προβιομηχανική γεωργία στην Ευρώπη, Η δεύτερη γεωργική επανάσταση και οι τεχνολογικές αλλαγές, Η ευρωπαϊκή γεωργία από τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα ως τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, Η γεωργία από τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο ως σήμερα, Η τρίτη γεωργική επανάσταση, Τα γεωργικά συστήματα στο χώρο της δυτικής Ευρώπης, του Νέου Κόσμου και της μεσογειακής ζώνης, Η γεωργία των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης (πρώην σοσιαλιστικών χωρών), Οι προκλήσεις της σημερινής γεωργίας.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

• Powerpoint
• Προβολή ντοκιουμαντέρ
• Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω moodle

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις στην αίθουσα52
Αναζήτηση, ανάλυση και παρουσίαση βιβλιογραφίας8
Ομαδική εργασία10
Ατομική εργασία20
Προετοιμασία για την γραπτή αξιολόγηση30
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή εξέταση που περιλαμβάνει: ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις σύνθεσης γνώσεων, ερωτήσεις κρίσεως (60%)
Παρουσίαση εργασιών (με powerpoint) (20%)
Γενικότερη παρουσία στην αίθουσα, συμμετοχή στην ανάλυση των θεματικών ενοτήτων, συνθετική ικανότητα (20%)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Γιδαράκου Ι., 2017, Γεωργία και Γεωργικά Συστήματα στον Κόσμο, Εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα.
  2. Davidova S. and Thomson K., 2014, Family Farming in Europe: Challenges and prospects in depth analysis. Directorate General for Internal Policies. Policy Department B: Structural and Cohesion Policies. Agriculture and Rural Development.
  3. Dixon J., Gibbon D. and Gulliver A., 2001, Farming Systems and Poverty – Improving farmers’ livelihood in a changing world, FAO and World Bank, Rome, Italy.
  4. Λαμπριανίδης Λ., 2002, Οικονομική Γεωγραφία – Στοιχεία Θεωρίας και Εμπειρικά Παραδείγματα, Εκδ. Πατάκη, Αθήνα.
  5. Μαζουαγιέ Μ. και Ρουντάρ Λ., 2005, Ιστορία των Γεωργιών του Κόσμου, Εκδ. Εξάντας, Αθήνα.
  6. SarrisA., Doucha T. nadMathijs E., 1999, Agricultural Structuring in Central ans Eastern Europe, European Review of Agricultural Economics, Vol. 26(3), pp. 305-329.
  7. Σκορδίλη Σ. και Λυμπεράκη, Α., 2019, Οικονομική Γεωγραφία: Οι Νέες Συντεταγμένες του Παγκόσμιου Χάρτη της Χωροθέτησης και Χωρικής Οργάνωσης της Οικονομικής Δραστηριότητας, Αθήνα: Κριτική.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Agricultural Systems, https://www.journals.elsevier.com/agricultural-systems
  2. Journal for Farming Systems, https://ufdc.ufl.edu/UF00071921/00003