Μελισσοκομία

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Ζωολογική ταξινόμηση, είδη και φυλές των μελισσών. Κοινωνία των μελισσών. Μορφολογία, Ανατομία και Φυσιολογία των μελισσών. Φωλιά της μέλισσας. Διατροφή της μέλισσας. Κοινωνική συμπεριφορά των μελισσών. Σμηνουργία, Γενετική Βελτίωση των μελισσών. Μέλισσα και περιβάλλον. Μελισσοκομικά φυτά και δηλητηριώδη φυτά για τις μέλισσες. Μελισσοκομικός εξοπλισμός. Μελισσοκομικοί χειρισμοί. Παραγωγή βασιλισσών. Προϊόντα της κυψέλης. Ασθένειες και εχθροί μελισσών. Δηλητηριάσεις μελισσών από γεωργικά φάρμακα.

Μαθησιακοί Στόχοι

Το μάθημα αποτελεί μέρος των μαθημάτων ειδικότητας. Ή ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των σπουδαστών στις βασικές πτυχές της μελισσοκομίας, στη βιολογία, την εκτροφή και τη διαχείριση, τα μελισσοκομικά φυτά, καθώς και τις ασθένειες και εχθρούς της μέλισσας. Επίσης η ύλη του μαθήματος περιέχει συμπυκνωμένες γνώσεις που αφορούν στο ρόλο της μέλισσας στο περιβάλλον (επικονίαση), καθώς και στα προϊόντα της μέλισσας και στις ιδιότητές τους. Τέλος, στόχο του μαθήματος αποτελεί η κατανόηση από τους σπουδαστές της σημασίας της μελισσοκομίας για τη χώρα μας και τις μελλοντικές προοπτικές της για την αγροτική οικονομία. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • Έχει κατανόηση για τα βασικά θέματα που αφορούν στη βιολογία και την εκτροφή της μέλισσας.
  • Έχει γνώση των τεχνικών και των δεξιοτήτων στη διαχείριση των μελισσοκομείων.
  • Είναι σε θέση να κατέχει τους παράγοντες που επηρεάζουν τη νεκταροαποδοτικότητα και τη γυρεοαποδοτικότητα των μελισσοκομικών φυτών.
  • Είναι σε θέση να κατέχει τις μεθόδους παραγωγής βασιλισσών και βασιλικού πολτού από τις μέλισσες.
  • Συνεργαστεί με τους συμφοιτητές του για να δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν ένα σχέδιο εγκατάστασης ενός μελισσοκομείου σε επιχειρηματική βάση.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Στην τάξη

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση ηλεκτρονικών πολυμέσων.
Οι ανάγκες του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση Internet και dataprojector και διαφανοσκόπιο για την επίδειξη διαφανειών.
Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιoύνται το PowerPoint, Word, Excel και DVDs.
Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται μέσω e-mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις52
Μελέτηκαιανάλυσηβιβλίωνκαιάρθρων8
Εκπόνηση Εργασίας10
Αυτοτελής Μελέτη50
Σύνολο120

Αξιολόγηση Φοιτητών

  • Γραπτή τελική εξέταση (90%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις στη Θεωρία (Διαλέξεις)και στις Εργαστηριακές Ασκήσεις.
  • Εκπόνηση και παρουσίαση Εργασίας (10%).

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

1. Σκαπέτας, Β., 2019. Μελισσοκομία. Εκδόσεις Σύγχρονη παιδεία, Θεσσαλονίκη.
2. Χαριζάνης Π., 2000. Μέλισσα και μελισσοκομική τεχνική.
3. Θρασυβούλου Α., 2006. Πρακτική μελισσοκομία.
4. Harris H. W., 2010. The honey bee.
5. Dewey M. Caron, Lawrence John Connor, 2013. Honey Bee Biology and Beekeeping.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

1. Μελισσοκομική Επιθεώρηση.
2. Journal of Apicultural Research. https://www.tandfonline.com/loi/tjar20.
3. Journal of Apicultural Science. https://doaj.org/toc/2299-4831.
4. Bee World. https://www.tandfonline.com.
5. The American bee journal. https://americanbeejournal.com/.