Μάρκετινγκ Γεωργικών Προϊόντων

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

• Βασικές Έννοιες του μάρκετινγκ γεωργικών προϊόντων, ιδιαιτερότητες των γεωργικών προϊόντων, μίγμα και περιβάλλον μάρκετινγκ.
• Προπαρασκευαστικές λειτουργίες μάρκετινγκ (τυποποίηση, συσκευασία, επισήμανση γεωργικών προϊόντων).
• Διαμόρφωση τιμών γεωργικών προϊόντων.
• Λειτουργίες εφοδιασμού (μεταποίηση, αποθήκευση, μεταφορές γεωργικών προϊόντων).
• Επικοινωνιακές/ενημερωτικές λειτουργίες μάρκετινγκ (πληροφόρηση και έρευνα αγοράς, διαφήμιση).
• Διευκολυντικές λειτουργίες (χρηματοδότηση εμπορίας και διαχείριση κινδύνων εμπορίας).
• Συμμέτοχοι/φορείς και κανάλια εμπορίας γεωργικών προϊόντων.
• Κόστος, περιθώριο μάρκετινγκ και αποδοτικότητα μάρκετινγκ.
• Στρατηγικές και Σύγχρονα συστήματα μάρκετινγκ γεωργικών προϊόντων.
• Συνεταιριστική εμπορία γεωργικών προϊόντων.

Μαθησιακοί Στόχοι

Το μάθημα επικεντρώνεται στις λειτουργίες και δραστηριότητες μάρκετινγκ των επιχειρήσεων γεωργικών προϊόντων και τροφίμων. Σκοπός, να γίνεται αποτελεσματικός χειρισμός των θεμάτων εμπορίας, σε επίπεδο γεωργικής εκμετάλλευσης και εμπορικής επιχείρησης, σε όλα τα στάδια παραγωγής και διάθεσης.
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν αποκτήσει τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες ώστε να:
• Κατανοούν την αποστολή του μάρκετινγκ γεωργικών προϊόντων σε σχέση με τις ιδιαιτερότητες της γεωργικής παραγωγής.
• Ερμηνεύουν και χειρίζονται βασικά ζητήματα στις λειτουργίες και δραστηριότητες μάρκετινγκ γεωργικών προϊόντων (τυποποίηση, επισήμανση, συσκευασία, μεταποίηση, αποθήκευση, μεταφορές, έρευνα αγοράς, διαφήμιση, πώληση).
• Κατανοούν τη σημασία των διευκολυντικών λειτουργιών μάρκετινγκ και αναλύουν απλά ζητήματα.
• Αναγνωρίζουν τις ευκαιρίες και απειλές από το περιβάλλον αντιμετωπίζει η επιχείρηση αγροτικών προϊόντων/τροφίμων
• Χρησιμοποιούν τα εργαλεία του Μάρκετινγκ για τον καθορισμό των δυνατών σημείων της επιχείρησης αλλά και των πιθανών προβλημάτων
• Αναπτύσσουν τις στρατηγικές μάρκετινγκ που είναι κατάλληλες και προσαρμοσμένες στα διαφορετικά περιβάλλοντα
• Κατανοούν και ερμηνεύουν τον τρόπο λειτουργίας των γεωργικών αγορών και της διαμόρφωσης τιμών.
• Κατανοούν και αναλύουν τη δομή και τη λειτουργία του συστήματος εμπορίας γεωργικών προϊόντων.

Γενικές Ικανότητες

• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
• Αυτόνομη Εργασία
• Ομαδική Εργασία
• Λήψη αποφάσεων

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Όλες οι εργασίες και δραστηριότητες βασίζονται στη χρήση των ΤΠΕ Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση ηλεκτρονικών πολυμέσων. Οι ανάγκες του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση Internet και dataprojector για την επίδειξη διαφανειών.

Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιoύνται το PowerPoint, Word, Excel και DVDs.
Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται μέσω e-mail.

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας διαχείρισης Περιεχομένου (moodle)

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις55
Ομαδική / Ατομική Εργασία μελέτη περίπτωσης.20
Αυτόνομη Μελέτη45
Σύνολο120

Αξιολόγηση Φοιτητών

I. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει:
• Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης,
• Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων,
• Επίλυση Προβλημάτων,
• Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
• Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης
• Επίλυση προβλημάτων
• Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας

ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής /Ατομικής Εργασίας (20%)

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Καμενίδης, Χ. (2014), Μάρκετινγκ Αγροτικών Προϊόντων, Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
  2. Μάττας, Κ., Ρεζίτης, Α., Τσακιρίδου, Ε., Βλάχος, Η., και Καφούσιος, Δ. (επιμ.), (2013), Μάρκετινγκ και Τιμές Αγροτικών Προϊόντων, Nicosia: BrokenHillPublishers.
  3. Aurier P. και Siriex L. (2010), Marketing αγροτικών προϊόντων και τροφίμων, Εκδόσεις ΠΡΟΠΟΜΠΟΣ.
  4. Καρυπίδης, Φ. (2008), Ειδικά Θέματα Ποιότητας: Εφαρμογές στη Γεωργία και στα Τρόφιμα, Θεσσαλονίκη: Ζήτη
  5. Kohls, R. L., &Uhl, J. N. (2002), Marketing of Agricultural Products. London: PrenticeHall.
  6. Lindgreen, A., Hingley, M., Harness, D., Custance, P. (2010), Market Orientation: Transforming Food and Agribusiness around the Customer, Surrey: Gower.
  7. Rhodes, J. V., Dauve J. L., Parcell, J. L. (2007), The Agricultural Marketing System, Arizona: Holcomb Hathaway publ.