ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γενική Γεωργία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-190106 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 1o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Γενική Γεωργία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διδασκαλία 5 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Γενικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3693

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα εξετάζει τις γενικές αρχές που διέπουν την επιστήμη της Γεωργίας και τις βασικές αρχές της καλλιέργειας των Φυτών Μεγάλης Καλλιέργειας (Φ.Μ.Κ.). Αποσκοπεί στην απόκτηση των απαραίτητων γνώσεων των φοιτητών, σε θέματα Φ.Μ.Κ., έτσι ώστε, να τους οδηγήσει στην κατανόηση των βασικών αρχών και αντιλήψεων της Φυτικής Παραγωγής και της Γεωργίας. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα έχει τις ικανότητες να:
• Κατανοήσει τις αλληλεπιδράσεις όλων των σημαντικών βιοφυσικών και τεχνικών συνιστωσών των καλλιεργητικών συστημάτων, αντιμετωπίζοντας τα συστήματα αυτά ως τις θεμελιώδεις μονάδες της μελέτης, όπου οι κύκλοι των φυτών, των θρεπτικών στοιχείων, οι μετασχηματισμοί της ενέργειας και οι βιολογικές διαδικασίες λειτουργούν ως ένα σύνολο.
• Συσχετίσει το θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο των γνώσεών του, έτσι ώστε, να συμβάλει στη διατήρηση μια παραγωγικής γεωργίας, ελαχιστοποιώντας τις αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
• Να κατανοήσει: α) τη σημασία της φυτικής παραγωγής στη ζωή του ανθρώπου, β) τις συνθήκες του περιβάλλοντος για την καλύτερη ανάπτυξη των φυτών, γ) τους χειρισμούς του εδάφους για την καλλιέργεια με διάφορα φυτικά είδη.
• Να αξιολογήσει τους βιοτικούς και αβιοτικούς παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη και απόδοση των φυτών.
• Να ενημερωθεί για την ιστορική εξέλιξη της Γεωργίας στη χώρας μας μέχρι σήμερα και για τα διάφορα καλλιεργητικά συστήματα.
• Να αξιολογήσει την υφιστάμενη κατάσταση χρησιμοποιώντας τις αποκτηθείσες γνώσεις και να εφαρμόσει στην πράξη τις σύγχρονες γεωργικές τεχνολογίες για την καλύτερη χρήση των πολύπλοκων μακροπρόθεσμων αλληλεπιδράσεων μεταξύ των πόρων, των ανθρώπων και του περιβάλλοντος τους.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Προαγωγήτηςελεύθερης, δημιουργικήςκαιεπαγωγικήςσκέψης

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γεωργία και εξέλιξή της. Ταξινόμηση, ανατομία και μορφολογία των φυτών μεγάλης καλλιέργειας. Αύξηση, ανάπτυξη και απόδοση των καλλιεργειών. Περιβάλλον και ανάπτυξη φυτών. Κατεργασία του εδάφους. Θρέψη φυτών-λίπανση. Σπόρος και σπορά. Συστήματα καλλιέργειας. Συγκομιδή και αποθήκευση των προϊόντων φυτών μεγάλης καλλιέργειας. Γενετικός τροποποιημένα φυτά και η χρήση τους. Η επίδραση της κλιματικής αλλαγής. Επίσης, αναφέρονται τα παρακάτω: Η σημασία της φυτικής παραγωγής στην ύπαρξη του ανθρώπου και η παραγωγή των φυτών. Η επίδραση της γεωργικής οικολογίας στην ανάπτυξη των φυτών (έδαφος, κλίμα, νερό, βιοτικοί παράγοντες). Ο ρόλος του ανθρώπου στη φυτική παραγωγή (επιλογή του κατάλληλου είδους, προετοιμασία του εδάφους για σπορά, λίπανση των φυτών, επιλογή κατάλληλου σπόρου, συνθήκες συγκομιδής, αποθήκευσης και διακίνησης των συγκομιζομένων προϊόντων). Η εξέλιξη της γεωργίας και της γεωργικής παραγωγής στην Ελλάδα. Ίδρυση και λειτουργία Γεωργικής Έρευνας στην Ελλάδα. Η οικονομική σημασία και συμβολή της γεωργίας στην Ελλάδα. Η εξέλιξη της Γεωπονικής Επιστήμης. Καλλιέργειες και καλλιεργητικά συστήματα στην Ελλάδα.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Διαλέξεις: Σε αίθουσα διδασκαλίας
Οι Εργαστηριακές ασκήσεις& Ασκήσεις πράξης όπως προετοιμασία-κατεργασία αγρού, λίπανση, σπορά, καλλιέργεια, αναγνώριση, αξιολόγηση, ετοιμασία σπορολογίου και φυτολογίου διεξάγονται στο εργαστήριο και στον αγρό (Αγρόκτημα)

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση του PowerPoint για τις προβολές επιστημονικού υλικού, παροχή CD-ROM με τις εργαστηριακές ασκήσεις.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις53
Εργαστηριακές ασκήσεις12
Προετοιμασίασπορολογίουκαιφυτολογίου20
Μελέτη&ανάλυσηβιβλιογραφίας20
Αυτοτελής μελέτη40
Εκπαιδευτικές επισκέψεις5
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση γίνεται στην ελληνική γλώσσα , ενώ για τους φοιτητές Erasmus στην αγγλική.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση για τη θεωρία (75%) που περιλαμβάνει:
• Ερωτήσεις ανάπτυξης θεμάτων σε γνωστή ύλη προτεινόμενης βιβλιογραφίας.
• Ερωτήσεις που απαιτούν σύνθεση πληροφοριών και κριτική σκέψη από το φοιτητή.

και

ΙΙ. Γραπτή εξέταση για το εργαστήριο (25%) που περιλαμβάνει:
• Αναγνώριση σπόρων, αναγνώριση φυτών, Ερωτήσεις και ασκήσεις σχετικά με λίπανση των φυτών, την προετοιμασία του εδάφους και τη σπορά των φυτών μεγάλης καλλιέργειας.
• Δικαίωμα συμμέτοχής στις εξετάσεις της θεωρίας έχουν οι φοιτητές που παρακολούθησαν κανονικά τα εργαστήρια ανεξαρτήτως του αποτελέσματος της εξέτασης.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Δόρδας Χ., 2018. Γενική Γεωργία. Εκδόσεις Σύγχρονη Παιδεία, Θεσσαλονίκη, 336 σελ.
  2. Καραμάνος Α., Ι., 2011. Γενική Γεωργία. Αθήνα Εκδόσεις Παπαζήση, 568 σελ.
  3. Acquaah, G. 2002. Principles of crop production, theory, techniques, and technology. Prentice Hall, New Jersey. pp 460.
  4. Benton J.J., Wolf B., Mills H. A., 1991. Plant analysis handbook. Micro-Macro Publishing, Inc, USA 213 pp.
  5. Bewley,J.O & Black,M., 1982. Physiology & Biochemistry of seeds, in relation to germination.Springer – Verlag Berlin
  6. Buchanan, B.B., Gruissem, W., Jones, R.L., 2000. Biochemistry and Molecular Biology of Plants. American Society of Plant Biologists, Maryland, USA, 1250 pp.
  7. Delorit,R.J., Greub, L.S. &Ahlgren, H.L., 1984. Crop production, Prentice – Hall.
  8. ISAAA, 2016. Global Status of Commercialized Biotech/GM Crops: 2016. ISAAA Brief No 52. ISAAA: Ithaca, NY. 53:1-45.
  9. Martin,J.H., Leonard,W.E. &Stamp,D.L., 1976. Principles of field crop production.Mcmillan Publishing Co., New York.
  10. Taiz,L. & Zeiger E., 1991. Plant Physiology. Benjamin. USA
  11. Γκατζιάνας, Α., 2005. Σημειώσεις Γενικής Γεωργίας. ΑΠΘ. Τμήμα Εκδόσεων, Πανεπιστημιακό Τυπογραφείο.
  12. Παπαδάκης Ι., “Η Γεωπονία ως επιστήμη και ως λειτούργημα”, Τριπτόλεμος, τ. 1 (1994), σσ. 20-27.