ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Φυσική και Αγρομετεωρολογία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-190107 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 1o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Φυσική και Αγρομετεωρολογία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις (Θεωρία) 3 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Γενικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3694

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα αποσκοπεί στην επίτευξη των ακόλουθων μαθησιακών στόχων:
• την απόκτηση γνώσεων στη Φυσική και στην Αγρομετεωρολογία που είναι απαραίτητες για την κατανόηση των φυσικοχημικών και βιολογικών διεργασιών που σχετίζονται με τις διάφορες εφαρμογές στις Γεωπονικές Επιστήμες
• την ικανότητα της φυσικής ερμηνείας, μαθηματικής περιγραφής, ανάλυσης και αξιολόγησης των παραμέτρων που περιγράφουν (ποιοτικά και ποσοτικά) την εξέλιξη των φυσικών φαινομένων
• τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν οι φοιτητές τον κατάλληλο εργαστηριακό εξοπλισμό και να αναλύουν τα πειραματικά δεδομένα, με την εφαρμογή των θεμελιωδών αρχών της Φυσικής και της Αγρομετεωρολογίας
• την ικανότητα να αποτιμούν τις επιδράσεις της αλλαγής του κλίματος στον αγροτικό τομέα
• την κατανόηση της διεπιστημονικότητας που διέπει τις Γεωπονικές Επιστήμες.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Επεξεργασία και ανάλυση δεδομένων με την εφαρμογή των βασικών μεθόδων της Φυσικής.
Λήψη αποφάσεων, αυτόνομη και ομαδική εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον και παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μέρος Α (Φυσική): Θεμελιώδεις νόμοι της Μηχανικής: Εισαγωγή (φυσικός κόσμος – φυσικά μεγέθη –συστήματα μονάδων). Νόμοι του Νεύτωνα για την κίνηση των σωμάτων (δυνάμεις και εξισώσεις της κίνησης – πεδίο βαρύτητας – δυνάμεις επαφής, τριβή – διατήρηση ορμής, στροφορμής και ενέργειας). Μηχανική των Ρευστών: Στατικήτων ρευστών (εφαρμογές της υδροστατικής εξίσωσης – άνωση – δυνάμεις σε πλευρικά τοιχώματα – μέτρηση της πυκνότητας υγρών και στερεών). Δυναμική των ρευστών (νόμοι των ιδανικών και των πραγματικών ρευστών). Εφαρμογές της Μηχανικής των Ρευστών στις Γεωπονικές Επιστήμες. Εφαρμοσμένη Θερμοδυναμική: Βασικές αρχές της θερμοδυναμικής (θερμότητα – θερμιδομετρία – ιδιότητες καθαρών ουσιών – προσθετικές ιδιότητες – πρώτος και δεύτερος θερμοδυναμικόςνόμος – εντροπία – μεταβολές της φυσικής κατάστασης των σωμάτων – νόμοι ιδανικών και πραγματικών αερίων – θερμοδυναμικοίκύκλοι – μεταφορά θερμότητας).Ισοζύγια μάζας και ενέργειας. Στοιχεία από τη θερμοδυναμική θεώρηση των βιολογικών συστημάτων. Εφαρμογές της ΘερμοδυναμικήςστιςΓεωπονικές Επιστήμες.

Μέρος Β (Μετεωρολογία για τη γεωργία): Ατμόσφαιρα (έκταση και σύνθεση της ατμόσφαιρας – κατακόρυφη διαίρεση της ατμόσφαιρας με βάση τη θερμοκρασία – ατμοσφαιρική πίεση – απλά ατμοσφαιρικά μοντέλα – ρύπανση της ατμόσφαιρας). Ακτινοβολία (ηλιακή και γήινη ακτινοβολία, διάδοση της ακτινοβολίας στην ατμόσφαιρα – ενεργειακό ισοζύγιο ανάμεσα στο έδαφος και στην ατμόσφαιρα). Το περιεχόμενο του ατμοσφαιρικού αέρα σε υδρατμούς (τάση των υδρατμών – απόλυτη, ειδική και σχετική υγρασία – σημείο δρόσου – θερμοκρασία του υγρού θερμομέτρου). Θερμοδυναμική του ατμοσφαιρικού αέρα (καταστατικές εξισώσεις του ξηρού και υγρού ατμοσφαιρικού αέρα – δυναμική θερμοκρασία – συμπύκνωση και εξάτμιση των υδρατμών – ανάμιξη των αερίων μαζών). Στατική της ατμόσφαιρας (θερμοκρασιακή δομή της ατμόσφαιρας – θερμοκρασιακές αναστροφές – ενέργεια στην ατμόσφαιρα – θέρμανση της ατμόσφαιρας). Δυναμική των αερίων μαζών (εξισώσεις της κίνησης των αερίων μαζών – άνεμος γεωστροφικός – άνεμος θερμικός, άνεμος βαθμίδας, κυκλοστροφικός άνεμος και άνεμος τριβής – στοιχεία από τη φυσική των νεφών – μετωπικές επιφάνειες – βαρομετρικά συστήματα – μετωπικές, θερμικές και ορογραφικές υφέσεις – αντικυκλώνες – στοιχεία από τη γενική κυκλοφορία της ατμόσφαιρας – καταιγίδες – τροπικοί κυκλώνες).

Μέρος Γ (Αγρομετεωρολογία για τη φυτική και ζωική παραγωγή): Αντικείμενο της Αγρομετεωρολογίας (βασική μετεωρολογία για τη γεωργία – αγρομετεωρολογικοί και κλιματικοί σταθμοί – αγρομετεωρολογικές προγνώσεις και παρατηρήσεις θερμοκρασίας, έντασης και διεύθυνσης ανέμου, υγρασίας,ταχύτητας εξάτμισης, νέφωσης, ύψους ατμοσφαιρικών κατακρημνισμάτων, ηλιοφάνειας,ηλιακής ακτινοβολίας και βαρομετρικής πίεσης). Αγρομετεωρολογία για τη φυτική παραγωγή (βιομετεωρολογικοί και βιοκλιματικοί δείκτες – αβιοτικοί παράγοντες ανάπτυξης των φυτών – αγρομετεωρολογικές παρατηρήσεις και προγνώσεις για τη γεωργία). Αγρομετεωρολογία για τη ζωική παραγωγή (βιομετεωρολογική διαχείριση χερσαίας ζωικής παραγωγής, αλιείας και υδατοκαλλιεργειών – επιπτώσεις του κλίματος στη ζωική παραγωγή – περιβαλλοντική τροποποίηση). Κλίμα και Γεωργία (αγροκλιματολογία, ταξινόμηση κλιμάτων, μικρόκλιμα αστικών, ημιαστικών και αγροτικών περιοχών, κλίμα θερμοκηπίου, βελτίωση κλίματος για γεωργικούς σκοπούς, κλιματική αλλαγή και γεωργία).

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Διαλέξεις (θεωρία και ασκήσεις) στην αίθουσα

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

• Διαλέξεις με διαφάνειες PowerPoint, χρήση Η/Υ και προβολέα
• Σημειώσεις και λυμένες ασκήσεις σε ηλεκτρονική μορφή
• Ανάρτηση υλικού μαθήματος και επικοινωνία με φοιτητές στην ηλεκτρονική διαδικτυακή πλατφόρμα Moodle

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Αυτοτελής Μελέτη50
Μελέτηκαιανάλυσηβιβλίωνκαιάρθρων31
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνικά.
Μέθοδοι αξιολόγησης:
• Γραπτές τελικές εξετάσεις (θεωρία και ασκήσεις).
Τα κριτήρια αξιολόγησης παρουσιάζονται και αναλύονται στους φοιτητές κατά την έναρξη του εξαμήνου.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. McCabeW., SmithJ., HarriottP., Βασικές Φυσικές Διεργασίες Μηχανικής, 6η Έκδοση, Μετάφραση: Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 2003
  2. YunusA. Cengel, MichaelA. Boles, Θερμοδυναμική για Μηχανικούς, 3η Έκδοση, Μετάφραση: Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 2003
  3. PittsD., SissomL., Μεταφορά Θερμότητας, Σειρά Schaum, 2η Έκδοση, Μετάφραση: Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 2001
  4. FrederickJ. Bueche, EugeneHecht, Πανεπιστημιακή Φυσική, 9η Έκδοση, Μετάφραση: Εκδόσεις Κλειδάριθμος
  5. RaymondA. Serway, JohnW. Jewett, Jr., Φυσική για Επιστήμονες και Μηχανικούς, Τόμος Α’, 8η Έκδοση, Μετάφραση: Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα, 2012
  6. Σαχσαμάνογλου Χ. Σ., Μακρογιάννης Τ. Ι., Μαθήματα Γενικής Μετεωρολογίας Α.Π.Θ., 1985
  7. ΔαλέζιοςΝ. Ρ., Αγρομετεωρολογία– Ανάλυση και Προσομοίωση, Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, ISBN: 978-960-603-134-2, Αθήνα, 2015