ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εδαφολογία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-190205 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 2o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Εδαφολογία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις 5 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Γενικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3699

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι να αναδείξει τη σημασία του εδάφους στην αγροτική παραγωγή και ανάπτυξη, όπως επίσης και την ιδιαίτερη αξία του ως συστατικό του περιβάλλοντος. Με το θεωρητικό μέρος, οι φοιτητές εισάγονται στις βασικές έννοιες της εδαφολογίας, στις διεργασίες γένεσης του εδάφους, στις φυσικές, χημικές και βιολογικές ιδιότητες του εδάφους, στις ιδιότητες του εδαφικού νερού και αέρα, καθώς και σε βασικές έννοιες ταξινόμησης των εδαφών. Με τα εργαστήρια του μαθήματος, οι φοιτητές εκπαιδεύονται στην ικανότητα να διεξάγουν τις βασικές εδαφολογικές αναλύσεις. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι εξοικειωμένοι με τις γενικές αρχές της εδαφολογίας, τις φυσικές, μηχανικές, χημικές και βιολογικές ιδιότητες των εδαφών, την διεξαγωγή δειγματοληψιών και των εργαστηριακών αναλύσεων χαρακτηρισμού των εδαφών, όπως επίσης με την ερμηνεία των εδαφολογικών αναλύσεων

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή (ορισμοί, γενική περιγραφή των συστατικών του εδάφους, λειτουργίες των εδαφών στο οικοσύστημα). Ορυκτά, πετρώματα, φυσική, χημική και βιολογική αποσάθρωση, μητρικό υλικό, παράγοντες εδαφογένεσης, το εδαφικό προφίλ, γενετικοί ορίζοντες. Οι φυσικές και μηχανικές ιδιότητες του εδάφους (κοκκομετρική σύσταση, ειδική επιφάνεια, δομή, συνεκτικότητα, φαινομενική πυκνότητα, πυκνότητα των στερεών τεμαχιδίων, πορώδες, θερμοκρασία, χρώμα, αερισμός). Τα ορυκτά της αργίλου (τύποι ορυκτών της αργίλου, δομή και ιδιότητές τους, οξείδια και υδροξείδια σιδήρου και αργιλίου). Οι χημικές ιδιότητες των εδαφών (ιονική ανταλλαγή, ικανότητα ανταλλαγής κατιόντων, θρόμβωση και διασπορά της αργίλου, pH, η σημασία του pH των καλλιεργούμενων εδαφών, βαθμός κορεσμού με βάσεις). Η οργανική ουσία του εδάφους. Οι οργανισμοί του εδάφους (εδαφική χλωρίδα και πανίδα, μικροοργανισμοί, δράσεις που προκαλούνται από τους μικροοργανισμούς). Το εδαφικό νερό και ο εδαφικός αέρας. Ταξινόμηση εδαφών. Εισαγωγικές έννοιες στα θρεπτικά στοιχεία του εδάφους, στην υποβάθμιση και διαχείριση εδαφών (οξίνιση, αλάτωση, νατρίωση, συμπίεση, διάβρωση, ερημοποίηση, ρύπανση). Εργαστηριακές ασκήσεις: δειγματοληψία εδάφους και μελέτη ιδιοτήτων στον αγρό, προσδιορισμός της κοκκομετρικής σύστασης του εδάφους, του pH, της οργανικής ουσίας, του ανθρακικού ασβεστίου, της ηλεκτρικής αγωγιμότητας και υδατοδιαλυτώνκατιόντων και ανιόντων.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Στην τάξη.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Όλες οι εργασίες και δραστηριότητες βασίζονται στη χρήση των ΤΠΕ:
• Powerpoint, moodle ή εναλλακτικός ιστοχώρος
• Συνεχής ηλεκτρονική επικοινωνία φοιτητών,
Ασκήσεις και Εργασίες, Σημειώσεις, Αρχεία διαλέξεων, Κανονισμός Εργαστηρίου, Ανάρτηση Ανακοινώσεων και Βαθμολογιών.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις65
Αυτοτελής μελέτη85
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:
Γραπτή τελική εξέταση στη θεωρία και στο εργαστηριακό μέρος του μαθήματος με:

  • Ερωτήσεις (σύντομης) ανάπτυξης.
  • Ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Brady N.C., Weil R.R. 2015. Εδαφολογία – Η φύση και οι ιδιότητες των εδαφών, Εκδόσεις Έμβρυο
  2. OsmanK.T., 2013. Soils, Springer
  3. Αλιφραγκής Δ., 2008. Το έδαφος. Γένεση – Ιδιότητες – Ταξινόμηση, Εκδόσεις Αϊβάζη
  4. Παναγιωτόπουλος Κ.Π, 2016. Εδαφολογία, Εκδόσεις Γαρταγάνη
  5. Σινάνης Κ., 2018. Έδαφος – Διαχείριση – Περιβάλλον, Εκδόσεις Ψύχαλου

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Plant and Soil
  2. Geoderma
  3. Soil and Tillage Research
  4. Soil Science
  5. Soil Science Society of America Journal
  6. European Journal of Soil Science
  7. Soil Use and Management
  8. Archives of Agronomy and Soil Science
  9. Communication in Soil Science and Plant Analysis κ.ά.