ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εφαρμοσμένη Οικονομετρία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-191014 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιλογής Χειμερινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Εφαρμοσμένη Οικονομετρία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διδασκαλία 4 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:   (600-190203) Γεωργική Στατιστική
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3908

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα αποσκοπεί στο να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να χρησιμοποιούν τις βασικές τεχνικές της οικονομετρίας, ώστε να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες μιας εφαρμοσμένης έρευνας σχετικής με το γνωστικό αντικείμενο του Τμήματος Γεωπονίας, να διακρίνουν τα όρια εφαρμογής της κάθε τεχνικής και να ερμηνεύουν τα σχετικά αποτελέσματα.
Οι στόχοι του μαθήματος συνοψίζονται στα ακόλουθα σημεία: (1) Να έρθουν οι φοιτητές σε επαφή με τις βασικές έννοιες και τεχνικές της οικονομετρίας σε καθαρά εφαρμοσμένο επίπεδο, δηλαδή χωρίς να γίνεται εκτενής αναφορά σε θεωρητικά θέματα. (2) Να αποκτήσουν οι φοιτητές την ικανότητα να εξειδικεύουν, εκτιμούν και αξιολογούν βασικά οικονομετρικά υποδείγματα. (3) Να χρησιμοποιούν σε ικανοποιητικό βαθμό ένα κατάλληλο οικονομετρικό πακέτο. (4) Να αναλύουν και να ερμηνεύουν τα σχετικά αποτελέσματα. (5) Να εφαρμόζουν τις σχετικές γνώσεις σε πραγματικά δεδομένα με έμφαση σε δεδομένα από το γεωργικό τομέα.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Δεδομένου ότι το μάθημα της Εφαρμοσμένης Οικονομετρίας απαιτεί γνώσεις στατιστικής, αρχικά γίνονται ορισμένες επαναλήψεις και συμπληρώσεις που έχουν σχέση με ανάλογο μάθημα και στη συνέχεια αναπτύσσονται τα σχετικά με την Εφαρμοσμένη Οικονομετρία, όπου περιλαμβάνονται οι εξής ενότητες:
Εισαγωγικές έννοιες (ορισμός, σκοπός και στόχοι της οικονομετρίας, βασικά στάδια της οικονομετρικής ανάλυσης, διάκριση των οικονομετρικών υποδειγμάτων).
Τύποι δεδομένων που χρησιμοποιούνται σε μια οικονομετρική ανάλυση (διαστρωματικά στοιχεία, στοιχεία χρονολογικών σειρών και δεδομένα τύπου panel).
Το διμεταβλητό γραμμικό υπόδειγμα (βασικές υποθέσεις, η γραμμή παλινδρόμησης, η απλή μορφή της μεθόδου ελαχίστων τετραγώνων (μέθοδος OLS), ερμηνεία των συντελεστών, εκτίμηση της μέσης ελαστικότητας).
Το πολυμεταβλητό γραμμικό υπόδειγμα (βασικές υποθέσεις, εκτιμητές και ιδιότητες των εκτιμητών που μας δίνει η μέθοδος OLS, ερμηνεία των συντελεστών στο πολυμεταβλητό υπόδειγμα, εκτίμηση της μέσης ελαστικότητας).
Ο συντελεστής προσδιορισμού και ο διορθωμένος συντελεστής προσδιορισμού. Πηγές μεταβλητότητας στη γραμμική παλινδρόμηση.
Έλεγχοι υποθέσεων με τη στατιστική t και F. Διαστήματα εμπιστοσύνης. Απλές προβλέψεις.
Ειδικής μορφής ερμηνευτικές μεταβλητές (μεταβλητές χρονικής τάσης, ψευδομεταβλητές).
Αναφορά σε εναλλακτικές μεθόδους εκτίμησης.
Ορισμένα κριτήρια για εξειδικευμένους ελέγχους.
Παραβίαση των βασικών υποθέσεων (μη γραμμικά υποδείγματα, πολυσυγγραμμικότητα, ετεροσκεδαστικότητα, αυτοσυσχέτιση).
Ειδικής μορφής μη γραμμικά υποδείγματα (συναρτήσεις παραγωγής τύπου Cobb-Douglas).
Ειδικές εφαρμογές στα ανωτέρω θέματα με έμφαση σε εφαρμογές από το γεωργικό τομέα.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Παράδοση στην τάξη.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση πολυμέσων.
Οι ανάγκες του μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση internet και dataprojector για την επίδειξη διαφανειών.
Γίνεται ανάρτηση ασκήσεων, εργασιών, σημειώσεων, κ.λπ. στον ιστοχώρο του μαθήματος (moodle).
Υπάρχει συνεχής επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-mail.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις - Ασκήσεις πράξης52
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας13
Αυτοτελής μελέτη55
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης καθώς και επίλυση προβλημάτων .
ή
ΙΙ. Ενδιάμεση, κατά περίπτωση, γραπτή εξέταση (30%) και τελική εξέταση (70%), που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και επίλυση προβλημάτων.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Κατρακυλίδης,Κ., Γ. Κοντέος καιΝ. Σαριαννίδης. (2019).Σύγχρονη Οικονομετρική Ανάλυση. Κοζάνη: Εκδόσεις Αλέξανδρος ΙΚΕ.
  2. Κατρακυλίδης, Κ.και Ν. Ταμπάκης. (2011).Εισαγωγή στην Οικονομετρία: Ασκήσεις. Θεσσαλο­νίκη: Εκδόσεις Ζυγός.
  3. Ταμπάκης, Ν.και Ξ. Χαψά. (2013).Εφαρμοσμένη Στατιστική – Εργαστηριακές Ασκήσεις. Θεσσαλο­νίκη: Εκδόσεις Ζυγός.
  4. Χάλκος,Γ. (2019).Οικονομετρία: Θεωρία και Πράξη.Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις ΔΙΣΙΓΜΑ.
  5. Χάλκος,Γ. (2020).Υπολογιστική Οικονομετρία.Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις ΔΙΣΙΓΜΑ.
  6. Αγιακλόγλου, Χ.και Θ. Μπένος.(2007).Εισαγωγή στην Οικονομετρική Ανάλυση, Τόμοι Α΄ και Β΄.Αθήνα: Εκδόσεις Μπένου.
  7. Δριτσάκη, Χ.και Μ. Δριτσάκη. (2020). Εισαγωγή στην Οικονομετρία με τη Χρήση του Λογισμικού EViews. Αθήνα:Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
  8. Σαριαννίδης,Ν., Γ. Κοντέος καιΘ. Λαζαρίδης. (2013).Στατιστική και Οικονομετρία. Κοζάνη: ΕκδότηςΘ. Λαζαρίδης.
  9. Χρήστου, Γ. (2006). Εισαγωγή στην Οικονομετρία, Ασκήσεις. Αθήνα:Εκδόσεις Gutenberg.
  10. Χρήστου, Γ. (2007). Εισαγωγή στην Οικονομετρία, Τόμοι Α΄ και Β΄. Αθήνα:Εκδόσεις Gutenberg.
  11. Gujarati, D. καιD. Porter.(2012). Οικονομετρία: Αρχές και Εφαρμογές. Θεσσαλονίκη:Εκδόσεις Τζιόλα.
  12. Johnston, J. καιJ. Dinardo.(2005). Οικονομετρικές Μέθοδοι. Αθήνα:Εκδόσεις Κλειδάριθμος.