Γεωργική Μακροοικονομική Ανάλυση
Γενικά
- Κωδικός: 600-191024
- Εξάμηνο: Επιλογής Εαρινό
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διδασκαλία (4)
- Μονάδες ECTS: 4
- Σελίδα μαθήματος: https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3924
- Διδάσκοντες: Χατζηπέτρου Χρυσάφω Άννα
Περιεχόμενα μαθήματος
Μέτρηση της αξίας της οικονομικής δραστηριότητας (ΑΕΠ), Πραγματικά και ονομαστικά μεγέθη, το ΑΕΠ και οι συνιστώσες του. Βασικές έννοιες γεωργικής μακροοικονομίας. Η θέση της γεωργίας στην Οικονομία μιας χώρας. Κλασική Θεωρία: Η οικονομία στον μακροχρόνιο ορίζοντα, παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών, διανομή εθνικού εισοδήματος, ζήτηση αγαθών και υπηρεσιών, Ισορροπία προσφοράς – ζήτησης αγαθών και υπηρεσιών, ποσοτική θεωρία του χρήματος. Εισαγωγή Οικονομικών Διακυμάνσεων: Συναθροιστική ζήτηση και προσφορά και Διαταραχές. Αγορές Αγαθών &Χρήματος, Υπόδειγμα IS-LM. Δημοσιονομική & νομισματική πολιτική, πολλαπλασιαστές, επιδράσεις εξωγενών γεγονότων. Αγορά Εργασίας. Ζήτηση & προσφορά εργασίας, είδη ανεργίας. Ισορροπία στην αγορά εργασίας με και χωρίς ονομαστικές/πραγματικές ακαμψίες, καθορισμός μισθού. Συνολική ζήτηση, συνάρτηση AD. Συνολική προσφορά, συνάρτηση AS. Γενική ισορροπία βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα. Προσδιορισμός πραγματικού εισοδήματος, ποσοστού ανεργίας, επιπέδου τιμών. Μηχανισμοί προσαρμογής Φυσικό Ποσοστό Ανεργίας, Προσδοκίες και Καμπύλη Phillips. Οικονομικές Κρίσεις και Υφέσεις, Υψηλός Πληθωρισμός: Ονομαστικό & πραγματικό επιτόκιο, παγίδα ρευστότητας. Οικονομική κρίση. Ύφεση. Δημοσιονομικά ελλείμματα & δημιουργία χρήματος. Προγράμματα σταθεροποίησης. Δημόσιο Χρέος και Ελλείμματα Κρατικού Προϋπολογισμού.
Μαθησιακοί Στόχοι
Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να αποκτήσουν βασική οικονομική σκέψη και ερεθίσματα για βαθύτερη σπουδή των για τα συναφή με την Μακροοικονομική θέματα, σε σχέση με το ευρύτερη Ελληνική και Ευρωπαϊκή επιχειρηματική δραστηριότητα στον αγροτικό τομέα.
Στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές να εξοικειωθούν με τις θεμελιώδεις γνώσεις και βασικές έννοιες και αρχές της μακροοικονομίας και να αποκτήσουν τα θεμέλια ώστε να είναι ικανοί να: α) Να διακρίνουν με σχετική καθαρότητα τους θεμελιώδεις μακροοικονομικούς τομείς, β) Να αντιλαμβάνονται τους τρόπους λειτουργίας της συνολικής οικονομίας, γ) Να έχουν την ευχέρεια να αξιοποιούν τις απλοποιήσεις των καίριων τομέων της οικονομίας και να εστιάζουν την προσοχή τους στους τρόπους με τους οποίους επικοινωνούν οι τομείς αυτοί, ώστε να κατανοούν τις αλληλεπιδράσεις τους, αντιλαμβανόμενοι την λειτουργία του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, δ) Να αποκτήσουν τα εφόδια ώστε να διακρίνουν τις πιθανές επιπτώσεις των λειτουργιών των μέτρων της μακροοικονομικής πολιτικής, να διαβλέπουν τις διαφορετικές προτεραιότητές τους και να αποφαίνονται με αξιολογικές κρίσεις για τις βαθύτερες διαφοροποιήσεις στις οποίες τα μέτρα αυτά αποβλέπουν και επηρεάζουν την λειτουργία των επιχειρήσεων.
Γενικές Ικανότητες
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία .Εργασία σε διεθνές περιβάλλον. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Μέθοδοι Διδασκαλίας
• Πρόσωπο με πρόσωπο (Διαλέξεις)
• Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (moodle)δυνητικά
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
• Παρουσιάσεις Power Point
• E Class
• Πηγές στο Internet
• Χρήση ΤΠΕ στην επικοινωνία με φοιτητές
• Χρήση ΤΠΕ στην διδασκαλία με φοιτητές
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 52 |
Αυτοτελής Μελέτη | 40 |
Συγγραφή εργασιών/ασκήσεων | 18 |
Μελέτες περιπτώσεων | 10 |
Σύνολο | 120 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Ο τελικός βαθμός διαμορφώνεται από:
1.Γραπτές Εξετάσεις που περιλαμβάνουν:
• Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής (35%)
• Ερωτήσεις Σωστού-Λάθους (25%)
• Ερωτήσεις-Ασκήσεις Σύντομης Ανάπτυξης (40%)
2. Προαιρετικές γραπτές εργασίες και ασκήσεις κατά την διάρκεια του εξαμήνου συνυπολογίζονται μέχρι 20% του τελικού βαθμού των γραπτών εξετάσεων.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Begg, D., FisherS., DornbuschR., (2006), Εισαγωγή στην Οικονομική, έκδ. Κριτική, Αθήνα
- Case, K., Fair, R. &Oster, S.M. (2012), AρχέςΟικονομικής, Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη.
- Ison, S., (2002), Εισαγωγή στην Οικονομική, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα.
- Krugman, P. &WellsR. (2018), Μακροοικονομική σε Διδακτικές Ενότητες, Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα
- Krugman, P. &WellsRobin, (2009), Μακροοικονομική, Εκδόσεις ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ, Θεσσαλονίκη.
- MCConnellR. C.,BrueL. S., FlynnM. S.(2016), ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ, Εκδόσεις, Rosili, Αθήνα
- Mankiw, G., Taylor, M. (2017),Οικονομική, Εκδόσεις ΤΖΙΟΛΑΣ, Αθήνα
- Mankiw, G., (2019), Μακροοικονομική.Δαρδανός, Αθήνα.
- ParkinMichael, PowellMelanie, MatthewsKent (2013), ΑρχέςΟικονομικής, έκδ. Κριτική, Αθήνα
- Παπαδόγγονας Θ. (2019), Εισαγωγή στην Μακροοικονομική Ανάλυση καιΠολιτική, Αθήνα.