Οικονομικά Μαθηματικά

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Απλός τόκος (εύρεση του τύπου του απλού τόκου, υπολογισμός του κεφαλαίου, του χρόνου και του επιτοκίου, υπολογισμός του συνολικού τόκου διαφόρων κεφαλαίων που τοκίστηκαν για διάφορους χρόνους με το ίδιο επιτόκιο, αυξημένο – ελαττωμένο κεφάλαιο κατά τους τόκους του, μέσο επιτόκιο).
Προεξόφληση (μέθοδοι προεξόφλησης, διαφορά εσωτερικής και εξωτερικής προεξόφλησης, πραγματικό επιτόκιο στην προεξόφληση).
Ισοδυναμία γραμματίων.
Ανατοκισμός (εύρεση του τύπου του ανατοκισμού και γενίκευσή του, εύρεση της τελικής και αρχικής αξίας κεφαλαίου, υπολογισμός του χρόνου και του επιτοκίου).
Ράντες (ακέραιες και κλασματικές πρόσκαιρες σταθερές ράντες, ισοδύναμες ράντες, διηνεκείς ράντες).
Δάνεια (ενιαία δάνεια «εξοφλητέα εφάπαξ» και «εξοφλητέα τοκοχρεολυτικώς», δάνεια με τίτλους ή ομολογιακά).

Μαθησιακοί Στόχοι

Το μάθημα αποσκοπεί στο να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να κατανοούν και να επιλύουν προβλήματα που προκύπτουν κατά τις οικονομικές/εμπορικές συναλλαγές, στοιχείο που καθίσταται επιτακτικό στο σύγχρονο περιβάλλον, όπου δημιουργούνται και προσφέρονται όλο και πιο σύνθετα οικονομικά προϊόντα. Επιπρόσθετα, αναμένεται η γνώση του συγκεκριμένου μαθήματος να υποβοηθήσει παρεμφερή μαθήματα του Τμήματος Γεωπονίας και ειδικότερα της κατεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας και Επιχειρηματικότητας.
Οι στόχοι του μαθήματος συνοψίζονται στα ακόλουθα σημεία: (1) Να αποκτήσουν οι φοιτητές την ικανότητα να χρησιμοποιούν βασικές τεχνικές από το χώρο των οικονομικών μαθηματικών. (2) Να εξοικειωθούν με συγκεκριμένες εφαρμογές που έχουν σχέση με οικονομικές/εμπορικές συναλλαγές. (3) Να χρησιμοποιούν τις σχετικές γνώσεις σε μεθόδους αξιολόγησης επενδύσεων και χρηματοοικονομικής διοίκησης.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Παράδοση στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση πολυμέσων.
Οι ανάγκες του μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση internet και dataprojector για την επίδειξη διαφανειών.
Γίνεται ανάρτηση ασκήσεων, εργασιών, σημειώσεων, κ.λπ. στον ιστοχώρο του μαθήματος (moodle).
Υπάρχει συνεχής επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις - Ασκήσεις πράξης52
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας13
Αυτοτελής μελέτη55
Σύνολο120

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης καθώς και επίλυση προβλημάτων .
ή
ΙΙ. Ενδιάμεση, κατά περίπτωση, γραπτή εξέταση (30%) και τελική εξέταση (70%), που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και επίλυση προβλημάτων.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Καραπιστόλης, Δ.(2012).Μαθηματικά για Οικονομολόγους. Θεσσαλο­νίκη: Εκδόσεις Α. Αλτιντζής.
  2. Βασιλάκης,Κ. (2005).Οικονομικά Μαθηματικά.Αθήνα: Εκδόσεις Interbooks.
  3. Σόρμας, Α. και Ν. Σαριαννίδης. (2020).Οικονομικά Μαθηματικά. Κοζάνη: Εκδόσεις Αλέξανδρος ΙΚΕ.
  4. Κούγιας, Γ.και Δ. Γεωργίου.(2004).Χρηματοοικονομικά Μαθηματικά.Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
  5. Σφακιανός, Κ.και Π. Σφακιανός.(2009).Οικονομικά Μαθηματικά.Αθήνα: Εκδόσεις Interbooks.
  6. Φράγκος, Χ. (2007). Οικονομικά Μαθηματικά. Αθήνα:Εκδόσεις Σταμούλη.