ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Πληροφοριακά Συστήματα στη Γεωργία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-191038 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιλογής Εαρινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Πληροφοριακά Συστήματα στη Γεωργία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διδασκαλία 4 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3883

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

• Να κατανοεί τις βασικές μεθόδους που χρησιμοποιούνται στην υλοποίηση πληροφοριακών συστημάτων στη Γεωργία.
• Να αναγνωρίζει τον επιχειρηματικό ρόλο των πληροφοριακών συστημάτων στη γεωργία ως εργαλείο στήριξης και προώθησης της επιχειρηματικής λειτουργίας και διοίκησης τόσο των παραγωγικών μονάδων όσο και των υπηρεσιών που σχετίζονται με αυτήν.
• Να σχεδιάζει και να αξιολογεί πληροφοριακά συστήματα στον αγροτικό τομέα
• Να αναγνωρίζει και να κατανοεί τη έννοια και την αναγκαιότητα της διασφάλισης πληροφοριών στη γεωργία

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα αποσκοπεί στο να είναι οι φοιτητές ικανοί να περιγράφουν τα σύγχρονα πληροφορικά συστήματα στη γεωργία, και να επιλέγουν τα καταλληλότερα από αυτά βάσει των αναγκών μιας αγροτικής επιχείρησης. Στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές να εξοικειωθούν στην αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με την χρήση ΤΠΕ, να περιγράφουν τους όρους πληροφορία, πληροφοριακό σύστημα, συνιστώσες πληροφοριακού συστήματος, κύκλος, ανάλυση απαιτήσεων στον αγροδιατροφικό τομέα, να κατανοούν την στρατηγική σημασία και τις διεθνείς τάσεις ανάπτυξης πληροφοριακών συστημάτων του αγροτικού τομέα, να περιγράφουν τα απαιτούμενα υλικά, λογισμικάκαι εφαρμογές πληροφοριακών συστημάτων του αγροδιατροφικού τομέα, να περιγράφουν τα δίκτυα υπολογιστών στον αγροδιατροφικό τομέα και ασύρματα δίκτυα, να περιγράφουν το πληροφορικό μοντέλο μιας αγροτικής εκμετάλλευσης, να περιγράφουν την ανάλυση και σχεδίαση πληροφοριακών συστημάτων στον αγροτικό τομέα, να εξοικειωθούν με τις έννοιες της ροής και ανταλλαγής πληροφοριών και με την μοντελοποίηση στόχων, δεδομένων και λειτουργιών, να εξοικειωθούν με τις αρχές λειτουργίας και προγραμματισμού ολοκληρωμένων συστημάτων παραγωγής (CIM) αγροβιομηχανικών μονάδων.
Στο πλαίσιο του μαθήματος γίνεται αναφορά σε συστήματα διαχείρισης προμηθειών στον αγροτικό τομέα, συστήματα παρακολούθησης των αγορών, συστήματα υποστήριξης και λήψης αποφάσεων στον αγροτικό τομέα- εφαρμογές διαχείρισης αγροκτήματος, εργαλεία αύξησης παραγωγικότητας και ελέγχου ασθενειών, εφαρμογές πρόβλεψης καιρικών συνθηκών, εφαρμογές άρδευσης, Πληροφορικά Συστήματα Συντήρησης Εξοπλισμού, εφαρμογές αγροτικής λογιστικής, εφαρμογές παρακολούθησης ζωικού κεφαλαίου, εφαρμογές εμπορίας και προώθησης γεωργικών προϊόντων, γεωγραφικά συστήματα πληροφοριών και εφαρμογές γεωργίας ακριβείας, εφαρμογές ενημέρωσης, επικοινωνίας και εκπαίδευσης στον αγροτικό τομέα, εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στη γεωργία, Διαδικτύου των Πραγμάτων, ανάλυση BigData και σε θέματα διασφάλισης πληροφορίας στην γεωργία.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση Τ.Π.Ε.: Παρουσιάσεις μέσω PowerPoint, Χρήση εξειδικευμένων λογισμικών

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις13
Εργαστηριακές Ασκήσεις26
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων20
Αυτοτελής Μελέτη30
Συγγραφή εργασίας31
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Εξέταση στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος (Διαλέξεις) με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και ερωτήσεις σύντομης απάντησης: 40%

ΙΙ. Εξέταση στις ασκήσεις πράξεις του μαθήματος, που περιλαμβάνει:
• Γραπτή εξέταση (35%)
• Ατομική γραπτή εργασία (25%).

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

1. Andreopoulou, Z., Manos, B., Viaggi, D. and Polman, N. (Editors) (2011). Agricultural and environmental Informatics, governance, and management: Emerging research applications. IGI Global. USA.
2. Antle, J.M., Jones, J.W., Rosenzweig, C. (2017). Next generation agricultural system models and knowledge products: synthesis and strategy. Agric. Syst. 155: 179–85.
3. Aung, M.M., Chang, Y,S. (2014). Traceability in a food supply chain: safety and quality perspectives. FoodControl 39: 172–84.
4. Bajardi, P., A. Barrat, L. Savini and V. Colizza (2012). Optimizing surveillance for livestock disease spreading through animal movements. Journal of the Royal Society Interface 9 (76) pp. 2814– 2825.
5. Bogaardt, M.J., K.J. Poppe, V. Viool and E. van Zuidam (2016.) Cybersecurity in the agrifood sector. Capgemini Consulting. Vol. 12.
6. Brewster, C., Roussaki, I., Kalatzis, N., Doolin, K. and Ellis, K. (2017). IoT in Agriculture: Designing a Europe-Wide Large-Scale Pilot, IEEE Communications Magazine, vol. 55, no. 9, pp. 26-33.
7. Bronson K, Knezevic I. (2016). Big Data in food and agriculture. BigDataSoc. 3(1). https://doi.org/10.1177/2053951716648174.
8. Chi H, Welch S, Vasserman E, Kalaimannan E. (2017). A framework of cybersecurity approaches in precision agriculture. In Proceedings of the ICMLG2017 5th International Conference on Management Leadership and Governance, pp. 90–95. Reading, UK: Acad. Conf. Publ. Int.
9. de Beer, J. (2016). Ownership of open data: Governance options for agriculture and nutrition. GODAN summit. (New York City: Global Open Data for Agriculture & Nutrition [GODAN]).
10. Hori, M., Kawashima, E. and Yamazaki, T. (2010). Application of cloud computing to agriculture and prospects in other fields. FujitsuScience and Technology Journal, 46(4): 446–454.
11. Stočes, M., Vaněk, J., Masner, J. and Pavlík, J. (2016). Internet of Things (IoT) in Agriculture – Selected Aspects, AGRIS on-line Papers in Economics and Informatics, Vol. 8, No. 1, pp. 83 – 88. DOI: 10.7160/aol.2016.080108.
12. LOGNELY P.A. – GOODCHILD, M.F, MAGUIRE, D.J, RHIND, D.W. (2010). Συστήματα και επιστήμη γεωγραφικών πληροφοριών (2η έκδοση). Αθήνα: ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ.
13. Κουτσόπουλος, Κ. (2017). Γεωγραφικά συστήματα πληροφοριών και ανάλυση χώρου. Αθήνα: Εκδόσεις Δίσιγμα.
14. Συλλαίος, Ν. (2000). Εισαγωγή στην τηλεπισκόπηση και στα γεωγραφικά συστήματα πληροφοριών. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Γιαχούδη.
15. Κίνγκ, Ρ. (2003). Βιομηχανική Πληροφορική. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλα.
16. Χασάπης, Γ. (2001). Αρχιτεκτονική και Προγραμματισμός Συστημάτων Βιομηχανικού Ελέγχου. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις ΖΗΤΗ.