ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Χρηματοδότηση και Αξιολόγηση Επενδύσεων στη Γεωργία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-191603 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 6ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Χρηματοδότηση και Αξιολόγηση Επενδύσεων στη Γεωργία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διδασκαλία 4 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3737

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να διαχειρίζονται τις πηγές χρηματοδότησης καθώς και να αξιολογούν τις επενδυτικές δραστηριότητες των γεωργικών εκμεταλλεύσεων και επιχειρήσεων, μέσω κατάλληλων μεθόδων.
Στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές: Να εφαρμόζουν όλες τις μεθόδους χρηματοδότησης στην ίδρυση και ανάπτυξης μιας γεωργικής εκμετάλλευσης ή επιχείρησης. Να εφαρμόζουν τις τεχνικές και τις μεθόδους αξιολόγησης γεωργικών επενδύσεων. Να επιλέγουν εκείνα τα επενδυτικά σχέδια που θα συμβάλλουν στην επίτευξητων επιδιωκόμενων αναπτυξιακών στόχων. Να εντάσσουν τη διαδικασία της χρηματοδότησης και αξιολόγησης στον συνολικό προγραμματισμό και τη μελλοντική οικονομική βιωσιμότητα μιας ιδιωτικής ή δημόσιας επένδυσης του γεωργικού τομέα.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών (Retrieve, analyse and synthesisedata and information, with the use of necessarytechnologies)
  • Αυτόνομη εργασία (Work autonomously)
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον (Work in an international context)
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής (Be critical and self-critical)
  • Προαγωγή τηςελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης (Advance free, creative and causative thinking)

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Α. Χρηματοδότηση

Έννοια, είδη, σκοπός, ωφέλειες, φορείς, όργανα, συστήματα και μέθοδοι αγροτικής χρηματοδότησης. Οικονομική και πολιτική της αγροτικής χρηματοδότησης. Η χρηματοδότηση της Ελληνικής γεωργίας. Προβλήματα διαχείρισης αγροτικών δανείων-Αγροτικά χρέη. Μηχανισμοί χρηματοδότησης των επενδύσεων στο πλαίσιο της αγροτικής πολιτικής. Επιλογή κατάλληλου χρόνου επένδυσης. Εθνικές πολιτικές βελτίωσης του χρηματοοικονομικού περιβάλλοντος των επιχειρήσεων. Ευρωπαϊκά προγράμματα για τη βελτίωση του χρηματοοικονομικού περιβάλλοντος των επιχειρήσεων. Ευρωπαϊκά προγράμματα για τη βελτίωση του χρηματοοικονομικού περιβάλλοντος των επιχειρήσεων και την ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας. Διεθνώς υφιστάμενη χρηματοοικονομική κατάσταση. Νέα Τραπεζικά-Χρηματοδοτικά Προϊόντα (Leasing, Factoring, Forfaiting, Franchising). Πρακτικές εφαρμογές στον Ελληνικό Αγροτικό χώρο.

Β. Αξιολόγηση επενδύσεων
Λήψη αποφάσεων. Επενδυτικά σχέδια. Μελέτες εφικτότητας. Ταξινόμηση επενδυτικών σχεδίων. Ταμειακές ροές επενδυτικών έργων. Προεξόφληση ταμειακών ροών. Ανάλυση κόστους-ωφέλειας αγροτικών έργων. Ανάλυση νεκρού σημείου σε γεωργικές επιχειρήσεις. Μέθοδοι και κριτήρια αξιολόγησης των γεωργικών επενδυτικών έργων (Καθαρή Παρούσα Αξία, Εσωτερικός Βαθμός Απόδοσης, Περίοδος επανάκτησης κεφαλαίου Μέση λογιστική απόδοση, Δείκτης αποδοτικότητας). Κριτήρια Κοινωνικο-οικονομικής αξιολόγησης (έννοια και σημασία των Κοινωνικών τιμών). Επιλογή επενδυτικών σχεδίων. Πρακτικά προβλήματα αξιολόγησης επενδυτικών σχεδίων. Πρακτικές εφαρμογές από γεωργικές επιχειρήσεις. Case -studies.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο (Διαλέξεις).
  • Εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση(moodle)δυνητικά.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση ηλεκτρονικών πολυμέσων.
  • Οι ανάγκες του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση Internet και dataprojector και διαφανοσκόπιο για την επίδειξη διαφανειών.
  • Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιoύνται το PowerPoint, Word, Excel και DVDs.
  • Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται μέσω e-mail.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις40
Εργαστηριακές Ασκήσεις12
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων28
Αυτοτελής Μελέτη70
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει ερωτήσεις στη
Θεωρία (Διαλέξεις) και στις Εργαστηριακές Ασκήσεις.
Ο τελικός βαθμός διαμορφώνεται από:
• Γραπτή εξέταση που περιλαμβάνει:
• Δοκίμια πολλαπλής επιλογής
• Ερωτήσεις Σωστού –Λάθους
• Ερωτήσεις, Ασκήσεις σύντομης ανάπτυξης
• Προαιρετικά εργασίες και ασκήσεις κατά τη διάρκεια του εξαμήνου συνυπολογιζόμενα μέχρι 30% του τελικού βαθμού των γραπτών εξετάσεων.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Γαλάνης, Β., (2000). «Leasing – Factoring – Forfaiting – Franchising – Venture Capital» Β΄Έκδοση, ΕκδόσειςΣταμούλη, Αθήνα.
  2. Gitman, L.J.andJoehnk, M.D., (2001). «Επενδύσεις», Τόμοι I & II, 6Η έκδοση Εκδόσεις Έλλην (επιμέλεια Χατζόγλου Π., Μουδράκης Χ.). Αθήνα.
  3. Θεοφανίδης Σταύρος, (2007).«Εγχειρίδιο Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων», Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα.
  4. Πετράκης Π., (2004). Αξιολόγηση και χρηματοοικονομική διοίκηση, Τόμος Α΄: Αποτίμηση κινδύνου και επενδύσεων. Εκδόσεις Σμπίλιας, Αθήνα.
  5. Μαλινδρέτου Β., (1999). «Χρηματοοικονομική Ανάλυση-Επενδύσεις». Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα.
  6. Μέργος, Γ., (2003). «Κοινωνικο-Οικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων και Πολιτικών». Εκδόσεις Μπένου, Αθήνα.
  7. Οικονόμου, Δ. και Σταματούκος, Γ., (1984). Αξιολόγηση και Επιλογή Επενδύσεων στη Γεωργία. Θεωρία-Μέθοδοι-Εφαρμογές, Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος, Αθήνα
  8. Παπαδόπουλος, Δ., (2000). Ανάλυση χρηματοοικονομικών καταστάσεων της Επιχείρησης. Εκδόσεις Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη.
  9. Τσαγκλάγκανος Α. (2005).«Χρηματοδότηση και Αξιολόγηση Επενδύσεων», Τόμος Ι και ΙΙ Εκδόσεις Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη.
  10. Barry, I., Petter J., and Warren F.Lee, (1983). “Financial Stress in Agriculture: Implications for Agricultural Lenders”. American Journal of Agricultural Economy, Vol. 15, (5), pp. 36-44.
  11. Brigham E., F. and Ehrhardt, M., C., (2007). Financial Management: Theory & Practice. Amazon Publications.
  12. Bodie, Z., Merton, R.,C., (2000). Finance, Prentice-Hall.
  13. Brealey, R.A., and Myers, S.C, (2003). Principles of Corporate Finance, International Edition, McGraw Hill-Irwin.
  14. Brigham, E., F. and Houston J, F., (2004). Fundamentals of Financial Management, 10th edition, Harcourt College Publishers.
  15. Hill., G.P., (1984). “Measuring Farm Income under Conditions of Inflation: The Gains From Borrowing”. Amer. Journal of Agricultural Economy, Vol. 35, No. 1, pp. 28-32.