ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γεωργική Οικονομική Στατιστική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-191604 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 6ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Γεωργική Οικονομική Στατιστική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:   (600-190203) Γεωργική Στατιστική
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3738

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα αποσκοπεί στο να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να χρησιμοποιούν τις βασικές τεχνικές της στατιστικής, ώστε να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες μιας εφαρμοσμένης έρευνας σχετικής με το γνωστικό αντικείμενο του Τμήματος Γεωπονίας, να διακρίνουν τα όρια εφαρμογής της κάθε τεχνικής και να ερμηνεύουν τα σχετικά αποτελέσματα.
Οι στόχοι του μαθήματος συνοψίζονται στα ακόλουθα σημεία: (1) Να έρθουν οι φοιτητές σε επαφή με τις τεχνικές της στατιστικής σε καθαρά εφαρμοσμένο επίπεδο, δηλαδή χωρίς να γίνεται εκτενής αναφορά σε θεωρητικά θέματα. (2) Να αποκτήσουν την ικανότητα να διεξάγουν μια δειγματοληπτική έρευνα. (3) Να χρησιμοποιούν σε ικανοποιητικό βαθμό ένα κατάλληλο στατιστικό πακέτο. (4) Να αναλύουν και να ερμηνεύουν τα σχετικά αποτελέσματα. (5) Να εφαρμόζουν τις σχετικές γνώσεις σε πραγματικά δεδομένα με έμφαση σε δεδομένα από το γεωργικό τομέα.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Δεδομένου ότι το μάθημα της Γεωργικής Οικονομικής Στατιστικής απαιτεί γνώσεις στατιστικής, στις αρχικές ενότητες γίνεται εμβάθυνση σε εξειδικευμένα θέματα ορισμένων βασικών ενοτήτων της στατιστικής και στη συνέχεια αναπτύσσονται οι υπόλοιπες ενότητες.
Έλεγχοι στατιστικών υποθέσεων (ειδικά θέματα).
Έλεγχος ανεξαρτησίας και ανάλυση συσχέτισης (ειδικά θέματα).
Γραμμική παλινδρόμηση (ειδικά θέματα).
Μέθοδοι δειγματοληψίας.
Ανάλυση διακύμανσης/παραλλακτικότητας (ανάλυση διακύμανσης κατά ένα κριτήριο κατάταξης, ανάλυση διακύμανσης κατά δύο κριτήρια κατάταξης χωρίς αλληλεπίδραση και με αλληλεπίδραση, ειδικές περιπτώσεις).
Μη παραμετρικοί έλεγχοι (πότε εφαρμόζονται οι μη παραμετρικοί έλεγχοι, πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα έναντι των παραμετρικών, βασικοί μη παραμετρικοί έλεγχοι για ένα ή περισσότερα δείγματα).
Ειδικές εφαρμογές στα ανωτέρω θέματα με έμφαση σε εφαρμογές από το γεωργικό τομέα.
Μελέτη περίπτωσης: Κατασκευή ερωτηματολογίου δειγματοληπτικής έρευνας (διαδικασία κωδικοποίησης, καταχώρισης, παρουσίασης και ανάλυσης των στατιστικών δεδομένων).

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Παράδοση στην τάξη.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση πολυμέσων.
Οι ανάγκες του μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση internet και dataprojector για την επίδειξη διαφανειών.
Γίνεται ανάρτηση ασκήσεων, εργασιών, σημειώσεων, κ.λπ. στον ιστοχώρο του μαθήματος (moodle).
Υπάρχει συνεχής επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-mail.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις - Ασκήσεις πράξης52
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας13
Αυτοτελής μελέτη55
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης καθώς και επίλυση προβλημάτων .
ή
ΙΙ. Ενδιάμεση, κατά περίπτωση, γραπτή εξέταση (30%) και τελική εξέταση (70%), που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και επίλυση προβλημάτων.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Δημητριάδης, Ε. (2016). Στατιστική Επιχειρήσεων με Εφαρμογές σε SPSSκαι LISREL. Αθήνα:Εκδόσεις Κριτική.
  2. Δρόσος, Γ. (2017). Στατιστική και Ανάλυση Δεδομένων. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις CityPublish
  3. Ζαχαροπούλου, Χ. (2018). Στατιστική: Μέθοδοι – Εφαρμογές, Τόμος Α΄, 7η Έκδοση. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σοφία.
  4. Καραπιστόλης, Δ.(2012). Στατιστική Επιχειρήσεων. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Α. Αλτιντζή
  5. Μιχαηλίδης, Ζ. (2007). Βιομετρία – Γεωργικός Πειραματισμός: Στατιστική Ανάλυση Δεδομένων με το SPSS. Θεσσαλονίκη: Τμήμα Εκδόσεων Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης.
  6. Σαριαννίδης, Ν. και Γ. Κοντέος. (2016). Εισαγωγή στη Στατιστική. Θεσσαλονίκη: ΕκδόσειςΑλέξανδρος ΙΚΕ.
  7. Ταμπάκης, Ν.και Ξ. Χαψά. (2013).Εφαρμοσμένη Στατιστική – Εργαστηριακές Ασκήσεις. Θεσσαλο­νίκη: Εκδόσεις Ζυγός.
  8. Φασούλας, Α. (2008).Στοιχεία Πειραματικής Στατιστικής. Θεσσαλονίκη:Εκδόσεις Α. Σ. Γαρταγάνης.
  9. Φωτιάδης, Ν. (1995).Εισαγωγή στη Στατιστική για Βιολογικές Επιστήμες. Θεσσαλονίκη:Εκδόσεις UniversityStudioPress.
  10. Γελέκης, Ε. (2001). Βιομετρία. Θεσσαλονίκη:Εκδόσεις Χ. & Β. Κορδαλή.
  11. Γναρδέλλης, Χ. (2013). Ανάλυση Δεδομένων με το IBMSPSSStatistics 21. Αθήνα:Εκδόσεις Παπαζήση.
  12. Κατρακυλίδης, Κ.και Ν. Ταμπάκης. (2011).Εισαγωγή στην Οικονομετρία: Ασκήσεις. Θεσσαλο­νίκη: Εκδόσεις Ζυγός.
  13. Κομίλης, Δ. (2012). Πειραματικός Σχεδιασμός και Στατιστική Ανάλυση. Θεσσαλονίκη:Εκδόσεις Ζυγός.
  14. Μπάτζιος, Χ. (1999). Στατιστική, Τεύχος Α΄. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σύγχρονη Παιδεία.
  15. Τσάντας, Ν., Χ. Μωυσιάδης, Κ. Μπαγιάτης και Θ. Χατζηπαντελής. (1999). Ανάλυση Δεδομένων με τη Βοήθεια Στατιστικών Πακέτων. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ζήτη.
  16. Xαλικιάς, Ι. (2017). Στατιστική: Μέθοδοι Ανάλυσης για Επιχειρηματικές Αποφάσεις. Αθήνα:Εκδόσεις Rosili.
  17. Xάλκος, Γ. (2020). Στατιστική: Θεωρία και Πράξη. Αθήνα:Εκδόσεις ΔΙΣΙΓΜΑ.
  18. Field, A. (2016). Η Διερεύνηση της Στατιστικής με τη Χρήση του SPSS της IBM, 1η Ελληνική έκδοση από την 4η Αγγλική. Αθήνα:Εκδόσεις Προπομπός.
  19. Howitt, D. καιD. Cramer. (2010).Στατιστικήμε το SPSS 16 (με εφαρμογές στην Ψυχολογία και τις Κοινωνικές Επιστήμες),4η αγγλική έκδοση. Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
  20. Keller, G. (2010). Στατιστική για Οικονομικά και Διοίκηση Επιχειρήσεων, 8η Έκδοση. Αθήνα: Εκδόσεις Επίκεντρο.
    Υλικό από το διαδίκτυο
  21. Μενεξές, Γ.και Η. Ελευθεροχωρινός. (n.d.). Γεωργικός Πειραματικός. Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα Α.Π.Θ.Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: https://opencourses.auth.gr/courses/OCRS144/(ανάκτηση 4/10/2020).
  22. Τσαγρής, Μ.(2014). Στατιστική με τη χρήση του πακέτου IBMSPSS 22. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα:https://mathbooksgr.files.wordpress.com/2014/03/spss-22.pdf(ανάκτηση 4/10/2020).
  23. Χαλικιάς, Μ., Α. Μανωλέσου και Π. Λάλου (2015). Μεθοδολογία Έρευνας και Εισαγωγή στη Στατιστική Ανάλυση Δεδομένων με το IBMSPSSSTATISTICS. Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (Ελληνικά Ακαδημαϊκά
  24. Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα). Αθήνα: Εκδό­σεις Κάλλιπος. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα:https://repository.kallipos.gr/handle/11419/5075 (ανάκτηση 4/10/2020).