ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μεθοδολογία Έρευνας

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-191702 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 7ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Μεθοδολογία Έρευνας
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 4 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3741

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να σχεδιάζουν, οργανώνουν και υλοποιούν μια ερευνητική εργασία στο πλαίσιο προπτυχιακής διατριβής, καθώς και να συγγράφουν και παρουσιάζουν τα αποτελέσματά της. Ειδικότεροι σκοποί του μαθήματος είναι οι φοιτητές να είναι ικανοί να αναγνωρίζουν τα χαρακτηριστικά μιας ερευνητικής εργασίας, να εντοπίζουν και επιλέγουν αντικείμενο ερευνητικής εργασίας, να δομούν μια ερευνητική εργασία και να θέτουν τα ερευνητικά ερωτήματα, να πραγματοποιούν βιβλιογραφική έρευνα γύρω από ένα ερευνητικό αντικείμενο, να συγκεντρώνουν πληροφορίες και δευτερογενή δεδομένα, να κάνουν δειγματοληψία στον πληθυσμό έρευνας, να συντάσσουν ερωτηματολόγιο, να πραγματοποιούν διαδικτυακή έρευνα, να πραγματοποιούν έρευνα πεδίου, να κωδικοποιούν και αναλύουν τα δεδομένα του ερωτηματολογίου, να συγγράφουν και παρουσιάζουν μια επιστημονική εργασία, να γίνουν γνώστες των κανόνων της δεοντολογίας του ερευνητή.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Χαρακτηριστικά επιστημονικής εργασίας, Δόμηση ερευνητικής εργασίας, Αναζήτηση και χρήση βιβλιογραφίας, Στάδια της εμπειρικής έρευνας, Συγκέντρωση πληροφοριών και δεδομένων, Δειγματοληψία, Σύνταξη ερωτηματολογίου, Έρευνα πεδίου, Διαδικτυακή έρευνα, Ποσοτική και ποιοτική έρευνα, Κωδικοποίηση δεδομένων ερωτηματολογίου, Ανάλυση δεδομένων, Ζητήματα δεοντολογίας του ερευνητή, Συγγραφή επιστημονικής εργασίας, Παρουσίαση επιστημονικής εργασίας.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Powerpoint
Διαδικτυακές εργασίες
Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω moodle

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις30
Ανά μάθημα εργασίες30
Ομαδική εργασία40
Ατομική εργασία: εκπόνηση, συγγραφή και παρουσίαση έρευνας50
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
  • Παράδοση και παρουσίαση ολοκληρωμένης ατομικής εργασίας (50%)
  • Σταδιακή εκπόνηση της ατομικής εργασίας (20%)
  • Συμμετοχή στην πραγματοποίηση ομαδικής εργασίας (20%)
  • Ενεργός συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία (10%)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Saunders Μ., LewisPh., ThornhillA., 2014, Μέθοδοι έρευνας στις επιχειρήσεις και την οικονομία, Εκδ. Μούργκος Ιωάννης.
  2. Σιάρδος Γ., 2009, Μεθοδολογία κοινωνιολογικής έρευνας, Εκδ. Ζήτη, Θεσσαλονίκη.
  3. Bell J., 2007, Πώς να συντάξετε μια επιστημονική εργασία, Εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα.
  4. Δαουτόπουλος, Γιώργος, (1995), Μεθοδολογία κοινωνικών ερευνών στον αγροτικό χώρο, Θεσσαλονίκη.
  5. Δουλκέρη Τ., 2015, Οδηγός μεθοδολογίας για τις κοινωνικές έρευνες, Εκδ. Παπαζήση, Αθήνα.
  6. Ζαφειρόπουλος Κ., 2015, Πώς γίνεται μια επιστημονική εργασία;, Εκδ. Κριτική, Αθήνα.
  7. HowardKeith, SharpJohn, (2001), Η επιστημονική μελέτη. Οδηγός σχεδιασμού και διαχείρισης πανεπιστημιακών ερευνητικών εργασιών, Εκδ. Gutenberg, Αθήνα.
  8. Νόβα-Καλτσούνη Χ., 2006, Μεθοδολογία εμπειρικής έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες, Εκδ. Γ. Δαρδάνος – Κ. Δαρδάνος Ο.Ε.
  9. SchnellR., HillP., EsserE., 2014, Μέθοδοι Εμπειρικής Κοινωνικής ‘Ερευνας, Εκδ. Προπομπός.
  10. Τσιώλης Γ., 2014, Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα, Εκδ. Κριτική, Αθήνα.
  11. Σοφιανοπούλου Χ., 2020, Μεθοδολογία Επιστημονικής Έρευνας, Εκδ. Utopia.
  12. Χριστοδούλου Δ., 2004, Επιστημονική Μεθοδολογία Οικονομικής & Επιχειρησιακής Έρευνας. Η Μεθοδολογική αντιπαράθεση και ο ρόλος του ερευνητή, Εκδ. Β. Γκιούρδας Εκδοτική, Αθήνα.