ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διάχυση Καινοτομιών και Γεωργική Συμβουλευτική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-191802 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Διάχυση Καινοτομιών και Γεωργική Συμβουλευτική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 4 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3745

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι να κάνει τους φοιτητές γνώστες του ρόλου της καινοτομίας στην αειφόρο αγροτική ανάπτυξη και τους τρόπους διάχυσής της στον αγροτικό πληθυσμό, καθώς και τις μεθόδους γεωργικής συμβουλευτικής.
Ειδικότεροι σκοποί του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να ορίζουν και αναλύουν το περιεχόμενο της καινοτομίας και το ρόλο της στην αειφόρο αγροτική ανάπτυξη, να περιγράφουν τις θεωρίες διάχυσης καινοτομιών στον αγροτικό χώρο, να περιγράφουν και αναλύουν τις διαδικασίες διάχυσης καινοτομιών στον αγροτικό χώρο, να αναγνωρίζουν τα στάδια υιοθέτησης των καινοτομιών και τις κατηγορίες των αγροτών, να περιγράφουν την εξέλιξη των γεωργικών εφαρμογών στην Ελλάδα και τον κόσμο, να ορίζουν και αναλύουν την επικοινωνία, την επικοινωνιακή διαδικασία και τις μεθόδους επικοινωνίας με τον αγροτικό πληθυσμό, να αναλύουν το ζήτημα της ηγεσίας στον αγροτικό πληθυσμό, να αναλύουν τους ρόλους και τις δεξιότητες του συμβούλου αγροτικής ανάπτυξης, να περιγράφουν τα συστήματα γεωργικών συμβουλευτικών υπηρεσιών, να σχεδιάζουν και συντάσσουν πρόγραμμα διάχυσης καινοτομίας στον αγροτικό χώρο και γεωργικής συμβουλευτικής.
Στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς συμβούλους αγροτικής ανάπτυξης. Δηλαδή, μελλοντικά στελέχη τοπικών φορέων (δημόσιων ή/και ιδιωτικών) ικανά να συμβουλεύουν τους παραγωγούς και να οργανώνουν και εφαρμόζουν προγράμματα διάχυσης καινοτομιών στον αγροτικό χώρο.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
• Λήψη αποφάσεων
• Αυτόνομη εργασία
• Ομαδική εργασία
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
• Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
• Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
• Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
• Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Καινοτομία και αγροτική ανάπτυξη, Θεωρίες διάχυσης καινοτομιών στον αγροτικό πληθυσμό, Παράγοντες που επηρεάζουν τη διάχυση καινοτομιών στον αγροτικό χώρο, Διαδικασίες και στάδια διάχυσης καινοτομιών και κατηγορίες αγροτών, Εξέλιξη των υπηρεσιών γεωργικών εφαρμογών στην Ελλάδα και τον κόσμο, Συστήματα γεωργικών εφαρμογών, Επικοινωνία με τον αγροτικό πληθυσμό, Συλλογικές δράσεις και διάχυση καινοτομιών, Μέθοδοι επικοινωνίας και επικοινωνιακές στρατηγικές, Επικοινωνιακή διαδικασία, Ηγεσία και ανάπτυξη ηγεσίας, Σχεδιασμός και σύνταξη προγραμμάτων διάχυσης καινοτομιών και γεωργικής συμβουλευτικής, Ρόλοι και δεξιότητες του συμβούλου αγροτικής ανάπτυξης.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Powerpoint
Προβολή ντοκιουμαντέρ
Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω moodle

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις52
Αναζήτηση, μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας8
Ασκήσεις πράξης και ατομική εργασία: Εκπόνηση μελέτης (project)40
Διαλέξεις ειδικών προσκεκλημένων (σύμβουλοι ανάπτ ξης)5
Προετοιμασία για γραπτή αξιολόγηση45
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
  • Γραπτή εξέταση που περιλαμβάνει: Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις σύνθεσης γνώσεων, ερωτήσεις κρίσεως (60%)
  • Σύνταξη και παρουσίαση ατομικής εργασίας (με powerpoint) (30%)
  • Γενικότερη παρουσία στην αίθουσα και συμμετοχή στην ανάλυση των θεματικών ενοτήτων, συνθετική ικανότητα (10%)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. AKIS and advisory services in Greece, 2014, Report for the AKIS inventory (WP3) of the PRO AKIS, www.proakis.eu/sites/www.proakis.eu/files/Country%20Report%20Greece%2003%2006%2014.pdf
  2. AKIS in the EU: The inventory, 2014, www.proakis.eu/sites/www.proakis.eu/files/FINAL_REPORT_08_07_2014_VOL_I.pdf
  3. Birner R., Davis K., Pender J., Nkonya E., Anandajayasekeram P., Ekboir J., Mbabu A., Spielman D., Horna D., Benin S., Cohen M., 2009, From Best Practice to Best Fit: A Framework for Designing and Analyzing Pluralistic Agricultural Advisory Services Worldwide, The Journal of Agricultural Education and Extension, 15:4, 341-355.
  4. EU SCAR (2013), Agricultural knowledge and innovation systems towards 2020 – an orientation paper on linking innovation and research, Brussels. http://ec.europa.eu/research/bioeconomy/pdf/agricultural-knowledge-innovation-systems-towards-2020_en.pdf.
  5. Anderson, Jock R., Feder, Gershon, 2003, Rural Extension Services. Policy Research Working Paper;No. 2976. World Bank, Washington, DC. © World Bank. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/19154 License: CC BY 3.0 IGO.”
  6. Anderson, Jock R.. 2008, Agricultural Advisory Services. Washington, DC: World Bank. © World Bank. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/9041 License: CC BY 3.0 IGO.”
  7. Hui-Hui Wang, Devarati Bhattacharya & Bryanna J. Nelson (2020) Secondary agriculture teachers’ knowledge, beliefs and, teaching practices of climate change, The Journal of Agricultural Education and Extension, 26:1, 5-17, DOI: 10.1080/1389224X.2019.1699126
  8. Kim E. Dooley & T. Grady Roberts, 2020, Agricultural education and extension curriculum innovation: the nexus of climate change, food security, and community resilience, The Journal of Agricultural Education and Extension, 26:1, 1-3, DOI: 10.1080/1389224X.2019.1703507.
  9. Koehnen T.,2011, ICTs for Agricultural Extension. Global Experiments, Innovations and Experiences, The Journal of Agricultural Education and Extension, 17:5, 473-474.
  10. Κουτσούρης, Α., 2007, Στρατηγικές ανάπτυξης σε ΛΕΠ: Η εμπειρία της Κ.Π. LEADER. Στο: Κίζος, Θ. Ιωσιφίδης, Θ. και Σπιλάνης, Ι. (επιμ.) Ειδικά Θέματα Ανάπτυξης σε ΛΕΠ. Αθήνα: Gutenberg.
  11. Κουτσούρης, Α., 2009, Ο αδύναμος κρίκος της αγροτικής ανάπτυξης: συμμετοχικές διαδικασίες στο αγροτικό σύστημα γνώσης και πληροφόρησης. Στο: Παπαδόπουλος Α. (επιμ.) Η Ανάπτυξη σε μια Πολυλειτουργική Ύπαιθρο. Αθήνα: Gutenberg.
  12. Laurent C., Cerf M., Labarthe P.,2006, Agricultural Extension Services and Market Regulation: Learning from a Comparison of Six EU Countries, Journal of Agricultural Education and Extension, Vol. 12, No. 1, 5 16, March 2006.
  13. Rogers E., 1983, Diffusion of innovations, The Free Press, London.
  14. Roling, N. G. (1988), Extension Science, Cambridge, Cambridge University Press.
  15. Σιάρδος Γ., 1997, Γεωργικές Εφαρμογές, Εκδόσεις Ζήση, Θεσσαλονίκη.
  16. Σιάρδος, Γ. και Κουτσούρης, Α. (2002), Αειφορική Γεωργία και Ανάπτυξη, Θεσσαλονίκη, Ζυγός.
  17. Vanclay F., Lawrence G., 2007, Farmer rationality and the adoption of environmentally sound practices; A critique of the assumptions of traditional agricultural extension, European Journal of Agricultural Education and Extension, 1:1, 59-90.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Agricultural Extention: http://www.ajol.info/index.php/jae
  2. Journal of Agricultural Extention and Rural Development: http://www.academicjournals.org/journal/JAERD/about
  3. International Journal of Agricultural Extention: http://escijournals.net/IJAE
  4. The Journal of Agricultural Education and Extention: http://www.tandfonline.com/toc/raee20/current