ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Οικονομική Περιβάλλοντος και Πολιτική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-191804 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Οικονομική Περιβάλλοντος και Πολιτική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3747

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να εφαρμόζουν οικονομικές αρχές και υποδείγματα για τη διαχείριση των φυσικών πόρων και την προστασία του περιβάλλοντος και να αναλύουν τα μέσα, τους μηχανισμούς και την αναγκαιότητα εφαρμογής της περιβαλλοντικής πολιτικής.

Στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές να είναι ικανοί:

  • Να αναλύουν τις βασικές οικονομικές αρχές και υποδείγματα για την προστασία και διαχείριση των φυσικών πόρων.
  • Να εφαρμόζουν κατάλληλα μέτρα πολιτικής για τη διαχείριση και προστασία των φυσικών πόρων.
  • Να αναλύουν τη σχέση κόστους ωφέλειας για τις διάφορες αποφάσεις διαχείριση των φυσικών πόρων και προστασίας του περιβάλλοντος.
  • Να ορίζουν την έννοια και το περιεχόμενο της περιβαλλοντικής πολιτικής καθώς και να αναλύουν τη λογική στην διαμόρφωσή της.
  • Να αναλύουν τους μηχανισμούς εφαρμογής της περιβαλλοντικής πολιτικής στα πλαίσια της ανάπτυξης της Υπαίθρου.
  • Να χρησιμοποιούν διάφορα «εργαλεία» για την παρακολούθηση και διαρκή ενημέρωση των μεταβολών, εξελίξεων και αναμορφώσεων της περιβαλλοντικής Πολιτικής.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Επισκόπηση των οικονομικών του περιβάλλοντος. Σχέση ανθρώπου και περιβάλλοντος. Το περιβάλλον σαν περιουσιακό στοιχείο. Αποτίμηση της αξίας του περιουσιακού στοιχείου. Βιωσιμότητα ή Αειφορία. Δικαιώματα ιδιοκτησίας. Δημόσια αγαθά. Η έννοια των εξωτερικών οικονομιών. Περιβαλλοντική υποβάθμιση και η αποτυχία της αγοράς. Το άριστο επίπεδο περιβαλλοντικής προστασίας. Μέθοδοι αξιολόγησης μέτρων πολιτικής για τη διαχείριση και προστασία των φυσικών πόρων. Μέτρηση της ωφέλειας των περιβαλλοντικών αγαθών. Εκτίμηση της στενότητας και η ενδεχόμενη εξάντληση των φυσικών πόρων. Η οικονομική έννοια της διατηρήσιμης ανάπτυξης. Διαδικασίες ανάπτυξης και εφαρμογής πολιτικής. Ιστορική εξέλιξη της περιβαλλοντικής πολιτικής και οι επιδράσεις της. Περιβαλλοντική πολιτική και πολίτες.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

• Πρόσωπο με πρόσωπο (Διαλέξεις)
• Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (moodle)δυνητικά

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

• Παρουσιάσεις PowerPoint
• E Class
• Πηγές στο Internet
• Χρήση ΤΠΕ στην επικοινωνία με φοιτητές
• Χρήση ΤΠΕ στην διδασκαλία με φοιτητές

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις40
Αυτοτελής Μελέτη52
Συγγραφή εργασιών/ασκήσεων28
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ο τελικός βαθμός διαμορφώνεται από:
1. Γραπτές Εξετάσεις που περιλαμβάνουν:
• Ερωτήσεις/ασκήσεις Σύντομης Ανάπτυξης
2. Εκπόνηση και Παρουσίαση εργασιών έως (30%) του τελικού βαθμού

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Βλάχου Ανδριάννα, (2001). Περιβάλλον και Φυσικοί Πόροι. Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα.
  2. Κώττη Α., Κώττη Γ., (1998). Εισαγωγή στη Σύγχρονη Μακροοικονομική. Εκδόσεις Κ & Π Σπίλιας, Αθήνα.
  3. Γκιζάρη, Άννα Σ., (2003). Οι νέοι μηχανισμοί περιβαλλοντικής πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Εκδόσεις Σάκκουλα, Θεσσαλονίκη.
  4. Δούση, Ε., (2001). Η κοινοτική πολιτική περιβάλλοντος και η επίδραση της στην περίπτωση της Ελλάδας. Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα
  5. Παπαδημητρίου Ε., (2006). Περιβαλλοντική πολιτική και οικολογική κρίση. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
  6. Σκούρτος Μ. και Σοφούλης, Κ., (1995). Η περιβαλλοντική πολιτική στην Ελλάδα: Ανάλυση του περιβαλλοντικού προβλήματος από τη σκοπιά των κοινωνικών επιστημών. Εκδόσεις Δαρδάνος, Αθήνα.
  7. Τσάλτας Γ., Γρηγορίου Π., (1994). Κοινοτικές στρατηγικές για το περιβάλλον: Θεμελιώδη κοινοτικά κείμενα για την προστασία και ορθή διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος. Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα.
  8. Χάλκος Γεώργιος (2016), Οικονομική Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος , Εκδόσεις ΔΙΣΙΓΜΑ
  9. Faucheux S. & Noel J-F. (2007). Οικονομική των Φυσικών Πόρων και του Περιβάλλοντος , Εκδόσεις Gutenberg
  10. Atkinson, G. et al., (1997). Measuring Sustainable Development: Macroeconomics and the Environment. Cheltenham: Edward Elgar.
  11. BeggD., FischerS., Dornbusch R., (1998). Εισαγωγήστηνοικονομική» (ΤόμοςΑ’ &ΤόμοςΒ’). ΕκδόσειςΚριτική.
  12. Common, M. and Perrings, C., (1992). Towards an ecological economics of sustainability. EcologicalEconomics 6: 7-34
  13. GillisM. etal., (2000). Οικονομική της Ανάπτυξης. (Τόμος Α’ & Τόμος Β’), Εκδόσεις Τυπωθήτω, Αθήνα.
  14. Panayotou T., (1998). Instruments for Change: Motivating and Financing Sustainable Development. London: Earthscan.
  15. TietenbergT., (1997). Οικονομική του Περιβάλλοντος και των Φυσικών Πόρων. (Τόμος Α’ & Τόμος Β’), Εκδόσεις Gutenberg, (Τόμος Α’ και Τόμος Β’), Αθήνα.