Στρατηγικός Σχεδιασμός Επιχειρήσεων Τροφίμων & Γεωργίας
Γενικά
- Κωδικός: 600-191903
- Εξάμηνο: 9ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
- Μονάδες ECTS: 5
- Σελίδα μαθήματος: https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3750
- Διδάσκοντες: Νόττα Ουρανία
- Πρόγραμμα Μαθημάτων:
Περιεχόμενα μαθήματος
Εισαγωγή στη στρατηγική διοίκηση (ορισμοί, επίπεδα στρατηγικής, στρατηγική διοίκηση, στρατηγικός προγραμματισμός). Το εξωτερικό περιβάλλον (μακρο-περιβάλλον, κλάδοι, στρατηγικές ομάδες, ανταγωνιστές). Το εσωτερικό περιβάλλον (αλυσίδα αξίας, πόροι, ικανότητες & δεξιότητες, ανάλυση VRIO). Το όραμα της επιχείρησης, Οργανωσιακή κουλτούρα και στρατηγική, Ανταγωνιστικές στρατηγικές-Θεωρίες δημιουργίας ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Εταιρικές στρατηγικές κατευθύνσεις. Αξιολόγηση-Επιλογή των στρατηγικών κατευθύνσεων. Εφαρμογή των στρατηγικών – Πίνακας Ισορροπημένης Στοχοθέτησης. Διεθνής στρατηγική
Μαθησιακοί Στόχοι
Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών στα κύρια εργαλεία στρατηγικής αξιολόγησης, ανάλυσης και λήψης στρατηγικών αποφάσεων. Στα πλαίσια του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν την ευκαιρία να αξιολογήσουν τα βασικά συστατικά του κύριου ερωτήματος της στρατηγικής διοίκησης, πώς και γιατί μερικοί οργανισμοί αποδίδουν καλύτερα από άλλους, και να προτείνουν λύσεις για την μακροπρόθεσμη επιβίωση κάθε τύπου οργανισμού.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• Αναπτύξουν δεξιότητες αναλυτικής και κριτικής σκέψης σχετικές με τη θεωρία της στρατηγικής διοίκησης
• Επιδείξουν σε βάθος γνώσεις των διαφορετικών μοντέλων της στρατηγικής διοίκησης.
• Αξιολογήσουν την αποστολή, τους σκοπούς και τους στόχους ενός οργανισμού.
• Αναγνωρίσουν και αξιολογήσουν τους οργανωσιακούς πόρους και ικανότητες (resources and organizationalcapabilities), τις δεξιότητες κορμού (corecompetencies) και τις δυναμικές ικανότητες (dynamiccapabilities).
• Αναγνωρίσουν και κατανοήσουν τους παράγοντες κλειδιά της επιτυχίας ενός οργανισμού.
• Αξιολογήσουν τις διαφορετικές προσεγγίσεις στη χάραξη στρατηγικής.
• Κατανοήσουν και αξιολογήσουν τις ανταγωνιστικές δυνάμεις στην αγορά.
• Κατανοήσουν και αξιολογήσουν τον ρόλο και την επιρροή των ενδιαφερομένων μερών (stakeholders).
• Αναγνωρίσουν διαφορετικούς τύπους ανταγωνιστού πλεονεκτήματος.
• Κατανοήσουν πως δημιουργείται αξία μέσω της στρατηγικής ηγεσίας κόστους και διαφοροποίησης.
• Κατανοήσουν και αξιολογήσουν τη σημασία της δημιουργικότητας και της καινοτομίας στη στρατηγική επιτυχία.
• Κατανοήσουν και αξιολογήσουν τη σημασία της δομής, του σχεδιασμού, της οργανωσιακής κουλτούρας και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην αποτελεσματική στρατηγική διοίκηση των επιχειρήσεων.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Μέθοδοι Διδασκαλίας
• Πρόσωπο με πρόσωπο (Διαλέξεις)
• Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (moodle)δυνητικά
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
• Παρουσιάσεις Power Point
• E Class
• Πηγές στο Internet
• Χρήση ΤΠΕ στην επικοινωνία με φοιτητές
• Χρήση ΤΠΕ στην διδασκαλία με φοιτητές
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 52 |
Αυτοτελής Μελέτη | 48 |
Συγγραφή εργασιών/ασκήσεων | 50 |
Σύνολο | 150 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Ο τελικός βαθμός διαμορφώνεται από:
1. Γραπτές Εξετάσεις που περιλαμβάνουν:
• Ερωτήσεις/ασκήσεις Σύντομης Ανάπτυξης
2. Εκπόνηση και Παρουσίαση εργασιώνέως (40%) του τελικού βαθμού
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
1.ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ (2016), ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΟΜΟΣ Α΄,ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΠΕΝΟΥ,
2. ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ (2013), ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΠΕΝΟΥ
3.Θερίου Νικόλαος, (2014): Στρατηγική διοίκηση επιχειρήσεων, 3η αναθεωρημένη έκδοση, Εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ.
4. Frank t. Rothaermel (2017), ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ROSILI