ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μέθοδοι Γενετικής Αξιολόγησης Ζώων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-192010 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιλογής Χειμερινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Μέθοδοι Γενετικής Αξιολόγησης Ζώων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διδασκαλία 4 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3897

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του Μαθήματος είναι ο φοιτητής να εκπαιδευτεί σε σύγχρονες μεθόδους γενετικής αξιολόγησης υποψηφίων γεννητόρων σε ένα πρόγραμμα Γενετικής Βελτίωσης Ζώων.
α) Με κλασσικό πολυγονιδιακό πρότυπο
Ο φοιτητής θα εκπαιδευτεί στην χρήση διαφορετικών λογισμικών για την εφαρμογή γενετικής αξιολόγησης με Πρώτιστη Γραμμική Αμερόληπτη Πρόβλεψη (BLUP) με:
• Πατρικό Πρότυπο (SireModel)
• ΑτομικόΖωικόΠρότυπο (Animal Model)
Επίσης θα μάθει πως να αξιολογεί και να εφαρμόζει πρότυπα αξιολόγηση συνδυάζοντας πολλές ιδιότητες ταυτόχρονα (MultitraitGeneticEvaluation) αλλά και να συνδυάζει πολλαπλές κληροδοτικές τιμές (EBV, EstimatedBreedingValue) από γενετική αξιολόγηση σε ολική κληροδοτική τιμή (Δείκτη Επιλογής).
β) Με την χρήση μοριακών γενετικών δεικτών
Ο φοιτητής θα εκπαιδευτεί στους τρόπους αξιοποίησης γενετικών επιδράσεων που πηγάζουν από μοριακούς γενετικούς δείκτεςστην γενετική αξιολόγηση:
• Με την χρήση Επιλογής Υποβοηθούμενης από Γενετικούς Δείκτες (MarkerAssistedSelection)
• Με την χρήση Γενωμικής Επιλογής (GenomicSelection) μέσω της εκτίμησης ΓενωμικώνΚληροδοτικών Τιμών (GEBV, GenomicEstimatedBreedingValues).

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εκτίμηση των Κληροδοτικών Τιμών. Φαινοτυπικές αποδόσεις σε διαφορετικές συνθήκες του περιβάλλοντος. Εκτιμήσεις των κληροδοτικών τιμών για μια ιδιότητα από διάφορες πηγές πληροφοριών [π.χ. Ατομική επιλογή, Άμεση ατομική επιλογή, Ατομική επιλογή με επαναλαμβανόμενες ιδιότητες, Έμμεση ατομική επιλογή, Προγονικήεπιλογή(μία προγονική απόδοση, περισσότερες προγονικές αποδόσεις), αδελφική επιλογή (Sibselection), Οικογενειακή επιλογή, Απογονικός έλεγχος (Progenytesting)].
Συνδυασμένη ατομική-οικογενειακή επιλογήμε Δείκτη Επιλογής.Εκτίμηση Ολική κληροδοτικής τιμής. Ακρίβεια εκτίμησης κληροδοτικών τιμών και ολικής κληροδοτικής τιμής.
Ανίχνευση Γονιδιακών Τόπων Ποσοτικών Ιδιοτήτων (QuantitativeQTLdetection)
Ανάλυση Ολικής Γενωμικής Συσχέτισης

Μέθοδοι γενετικής αξιολόγησης:
α) Πρώτιστηγραμμική αμερόληπτη πρόβλεψη (BesτLinearUnbiasedPrediction, BLUP) με πολυγονιδιακό πρότυπο
• με μια ιδιότητα
• με μια επαναλαμβανόμενη ιδιότητα (repeatabilitymodel)
• με πολλαπλές ιδιότητες (multitraitmodels).

β) Επιλογή Υποβοηθούμενης από Γενετικούς Δείκτες
• MarkerAssistedSelection με BLUP

γ) Γενωμικήεπιλογή (Genomic Selection)
• GBLUP (Genomic Besτ Linear Unbiased Prediction)
• Κατά Bayes (Μέθοδοι Bayes A και Bayes B)

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο Εργαστήριο πρόσωπο με πρόσωπο.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Το Θεωρητικό και το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος πραγματοποιείται εξολοκλήρου με τη χρήση ηλεκτρονικών πολυμέσων.
  • Οι ανάγκες της θεωρητικής διδασκαλίας του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση Internet και dataprojector.
  • Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος γίνεται εξολοκλήρου με Η/Υ και εξοικείωση με εξειδικευμένα λογισμικά γενετικής αξιολόγησης και ανάλυση παραδειγμάτων.
  • Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιούνται :
    Ι. PEST byGroonevelt (Για την γενετική αξιολόγηση)
    ΙΙ. ASRemlbyGilmour (Για την γενωμική αξιολόγηση)
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις52
Μελέτη και ανάλυση παραδειγμάτων με ερωτήσεις/απαντήσεις10
Εκπόνηση Εργασίας10
Αυτοτελής Μελέτη48
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
  • Εκπόνηση Εργασίας (30%)
  • Γραπτή τελική εξέταση (70%) που περιλαμβάνει εργαστηριακές ασκήσεις και ερωτήσεις.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Ρογδάκης, Ε., 2009. Γενετική Βελτίωση Αγροτικών Ζώων. Εκδόσεις: Σταμούλη, Αθήνα.
  2. GroeneveldE, KovačM, MielenzN. 2010. VCE User’s Guide and Reference Manual, version 6.0. Institute of Farm Animal Genetics; Neustadt, Germany.
  3. Butler, D.G., Cullis, B.R., Gilmour, A.R., Gogel, B.G., Thompson, R., 2017. ASReml-R Reference Manual Version 4. VSN International Ltd, Hemel Hempstead, HP1 1ES, UK.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Animal Breeding and Genetics
  2. Animal Genetics
  3. Genetics-Selection-Evolution.