ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ποιότητα και Έλεγχος Τροφίμων Ζωικής Προέλευσης

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-192025 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιλογής Εαρινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ποιότητα και Έλεγχος Τροφίμων Ζωικής Προέλευσης
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Σύνολο 4 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3882

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Στους μαθησιακούς στόχους συμπεριλαμβάνεται η απόκτηση από τους φοιτητές των απαραίτητων γνώσεων και δεξιοτήτων σχετικά με την ποιότητα και έλεγχο τροφίμων ζωικής προέλευσης. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές θα εντρυφήσουν στις αρχές υγιεινής για την πρωτογενή παραγωγή τροφίμων ζωικής προέλευσης, στις γενικές και ειδικές απαιτήσεις υγιεινής για τους χώρους παρασκευής, επεξεργασίας ή μεταποίησης των τροφίμων ζωικής προέλευσης και στα συστήματα διαχείρισης της ασφάλειας στα τρόφιμα.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Αρχές υγιεινής για την πρωτογενή παραγωγή τροφίμων ζωικής προέλευσης.Γενικές και ειδικές απαιτήσεις υγιεινής για τους χώρους παρασκευής, επεξεργασίας ή μεταποίησης των τροφίμων ζωικής προέλευσης.Έννοια της Ασφάλειας και Ποιότητας στα τρόφιμα ζωικής προέλευσης.Συστήματα Διαχείρισης της Ασφάλειας στα τρόφιμα. HACCP, ISO, Ευρωπαϊκοί Κανονισμοί Ε.Κ. αρ. 852, 853, 854/2004 κλπ.Γενικοί κανόνες και συστάσεις για την Ορθή Πρακτική Υγιεινής στη βιομηχανία τροφίμων ζωικής προέλευσης.Υγιεινή και κατηγορίες κρέατος.Έλεγχος κιμά, παρασκευασμάτων κρέατος και προϊόντων κρέατος. Έλεγχος γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων. Έλεγχος πτηνών και αυγών.Έλεγχος αλιευμάτων.Έλεγχος μελιού.Αλλοιώσεις προϊόντων.Αγωγή επιθεωρητού. Ελληνική και Ευρωπαϊκή Νομοθεσία.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (δυνητικά).

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση ηλεκτρονικών πολυμέσων.
Οι ανάγκες του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση Internet και dataprojector.
Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιoύνται το PowerPoint, Word, Excel και DVDs.
Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται μέσω πλατφόρμας Moodle και e-mail.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις52
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων8
Αυτοτελής Μελέτη60
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις στη Θεωρία (Διαλέξεις)και στις Εργαστηριακές Ασκήσεις.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

1. Γεωργάκης Σ., 2005. Το Κρέας και τα Προϊόντα του. Εκδόσεις Σύγχρονη Παιδεία, Θεσσαλονίκη.
2. Ελευθεριάδου, Α., 2009. Επιθεώρηση Κτηνοτροφικής Παραγωγής (Εργαστήρια και Θεωρία). Εκδόσεις ΣΟΦΙΑ, ISBN 978-960-6706-27-1.
3. Μάντης, Α., Παπαγεωργίου, Δ., Φλετούρης, Δ., Αγγελίδης, Α., 2015. Υγιεινή και Τεχνολογία του Γάλακτος και των Προϊόντων του. Αφοί Κυριακίδη Εκδόσεις ΑΕ, ISBN 978-960-602-017-9.
4. Τζιά, Κ., Τσιαπούρης, Α., 1996. Ανάλυση Επικινδυνότητος στα Κρίσιμα Σημεία Ελέγχου (HACCP) στη Βιομηχανία Τροφίμων. Εκδόσεις Παπασωτηρίου, Αθήνα.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

1. Archiv für Lebensmittelhygiene – http://www.vetline.de/zeitschriften/afl/index.htm.
2. Critical Reviews in Food Science and Nutrition – http://www.tandf.co.uk/journals/bfsn.
3. Czech Journal of Food Sciences – http://www.cazv.cz/ or https://www.agriculturejournals.cz/web/.
4. Dairy Science and Technology – Le Lait – http://www.dairy-journal.org/ and http://www.springer.com/food+science/journal/13594.
5. European Food Research and Technology – http://www.springerlink.com/content/100491/?p=fde9ffdfd02a4f68868c23cded6d7f90&pi=34.
6. Food Control– IF 2.819 – http://www.sciencedirect.com/science/journal/09567135.
7. Food Research International– IF 3.050 –http://www.sciencedirect.com/science/journal/09639969.
8. International Journal of Dairy Technology – http://www.wiley.com/bw/journal.asp?ref=1364-727x.
9. International Journal of Food Microbiology – http://www.sciencedirect.com/science/journal/01681605.
10. Italian Journal of Food Science – http://www.chiriottieditori.com/index.php?option=com_content&view=article&id=159&Itemid=14&lang=it.
11. Journal of Dairy Research – http://journals.cambridge.org/.
12. Journal of Food Quality – http://www.wiley.com/bw/journal.asp?ref=0146-9428.
13. Journal of Food Research (Canada) – http://www.ccsenet.org/jfr.
14. Journal of Food Science – http://www.wiley.com/bw/journal.asp?ref=0022-1147 or http://www.ift.org/cms/?pid=1000341.
15. Meat Science – http://www.sciencedirect.com/science/journal/03091740.
16. Trends in Food Science & Technology – http://www.sciencedirect.com/science/journal/09242244.