ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Φυσιολογία Αναπαραγωγής Ζώων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-192504 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 5ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Φυσιολογία Αναπαραγωγής Ζώων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Σύνολο 4 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3797

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Ο ρυθμός αναπαραγωγής των παραγωγικών ζώων αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για το οικονομικό αποτέλεσμα και τη βιωσιμότητα των εκτροφών, καθώς επίσης και για την ένταση της επιλογής που μπορεί να εφαρμοστεί σε έναν πληθυσμό. Σκοπός του μαθήματος είναι να παράσχει στους φοιτητές τις απαραίτητες γνώσεις για την κατανόηση των μηχανισμών ελέγχου της λειτουργίας του αναπαραγωγικού συστήματος και του μαστού, που αποτελούν βασική προϋπόθεση για την επίτευξη των καλύτερων δυνατών αποτελεσμάτων ως προς την ευζωία, την εκτροφή και την αξιοποίηση των παραγωγικών ζώων. Συγκεκριμένα: Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα έχει: (1) κατανοήσει την έννοια των παραγωγικών ιδιοτήτων των παραγωγικών ζώων, (2) θα έχει εμβαθύνει στους φυσιολογικούς και βιοχημικούς μηχανισμούς της διαδικασίας της αναπαραγωγής (ενήβωση, ωοθηκικός κύκλος, ρόλος των αναπαραγωγικών ορμονών) και (3) θα έχει κατανοήσει μηχανισμούς που θα συμβάλλουν αποφασιστικά στη διαχείριση των ζώων και θα επιτρέψουν την άμεση επέμβαση του ζωοτέχνη στα φαινόμενα της αναπαραγωγής και γαλακτοπαραγωγής (αναπαραγωγικές αποδόσεις, τεχνητή σπερματέγχυση, διάγνωση κυοφορίας, γαλακτομέτρηση, εκτίμηση ποιότητας γάλακτος) με απώτερο στόχο τη βιωσιμότητα της εκτροφής που εξαρτάται κατά κύριο λόγο από το ύψος των αποδόσεων και την ποιότητα των παραγομένων προϊόντων.Επίσης, ο φοιτητής θα μπορεί να εργαστεί ατομικά και ομαδικά, στα πλαίσια της πραγματοποίησης των θεωρητικών μαθημάτων και να γράψει και να παρουσιάσει εργασία με συγκεκριμένο θέμα.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Πραγματοποιείται ομαδική εργασία με σκοπό την προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γεννητικό σύστημα αρσενικού και θηλυκού ζώου, Σπερματογένεση, Ωογένεση, Ενδοκρινολογία της αναπαραγωγής στο αρσενικό και στο θηλυκό, Ενήβωση- Παράγοντες που επηρεάζουν την έλευση της ήβης, Ωοθηκικός κύκλος (βοοειδή, βουβάλια, πρόβατα, αίγες και χοίροι), Ωρίμανση ωαρίων- Ωοθυλακιορρηξία, Μεταφορά γαμετών, Σπερματόζωα-Σπερματικό πλάσμα, Γονιμοποίηση-Κάθοδος και εγκατάσταση του κυήματος-Μητρική αναγνώριση της κυοφορίας-Περίοδοι ανάπτυξης του κυήματος, Κυοφορία (Διάρκεια, Διάγνωση), Τοκετός-Μηχανισμός τοκετού-Στάδια τοκετού, Περίοδος λοχείας, Περιποίηση & βοήθεια νεογέννητων, Αναπαραγωγικές αποδόσεις βοοειδών, βουβαλιών, προβάτων, αιγών και χοίρων, Στοιχεία ανατομίας & φυσιολογίας του μαστού, Φυσικοί μηχανισμοί άμυνας του μαστού, Σύσταση του γάλακτος, Σύνθεση και έκκριση του γάλακτος, Ορμονικός έλεγχος, Παράγοντες που ευνοούν ή εμπλέκονται στην πρόκληση μαστιτίδων, Μαστίτιδες, Προληπτικά μέτρα για την αντιμετώπιση των μαστιτίδων, Διαχειριστικά μέτρα για την αντιμετώπιση & πρόληψη των μαστιτίδων.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (δυνητικά).

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση ηλεκτρονικών πολυμέσων.
Οι ανάγκες του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση Internet και dataprojector.
Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιoύνται το PowerPoint, Word, Excel και DVDs.
Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται μέσω πλατφόρμας Moodle και e-mail.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις52
Εκπόνηση Εργασίας10
Αυτοτελής Μελέτη58
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (60%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις στη Θεωρία (Διαλέξεις).

ΙΙ. Εκπόνηση (20%) και Παρουσίαση (20%) Εργασίας.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

1. Hafez, B., Hafez, E.S.E., 2013. Reproduction in farm animals, 7th Edition.
2. Μπόσκος, Κωνσταντίνος, 2019. Μαιευτική Κατοικίδιων Ζώων.
3. Cupps, Perry, 1990. Reproduction in Domestic Animals, 4th Edition.
4. Gordon, Ian, 2005. Reproductive Technologies in Farm Animals.
5. Σμοκοβίτης, Αθ., 2014. Φυσιολογία. 8η Έκδοση. Εκδότης Εκδόσεις Κυριακίδη ΙΚΕ, ISBN 978-618-5105-25-9. Θεσσαλονίκη, σελ. 1–1144.
6. Schmidt, G.H., 1971. Biology of Lactation.
7. Singh, M., Roy, A.K., 2017. Physiology of Lactation.
8. Akers, R.M., 1990. Lactation physiology: a ruminant animal perspective.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

1. Animal Reproduction Science – http://www.sciencedirect.com/science/journal/03784320.
2. Reproduction in Domestic Animals – https://onlinelibrary.wiley.com/journal/14390531.
3. Reproduction, Fertility and Development – http://www.publish.csiro.au/?nid=44.
4. Small Ruminant Research – http://www.sciencedirect.com/science/journal/09214488.
5. Theriogenology – http://www.sciencedirect.com/science/journal/0093691X.