ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γενετική Βελτίωση Ζώων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-192701 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 7ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Γενετική Βελτίωση Ζώων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Σύνολο 5 6
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:   (600-190402) Γενετική
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3804

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι ο φοιτητής να αποκτήσει τις απαραίτητες θεμελιώδης γνώσεις Ποσοτικής Γενετικής. Να αντιληφθεί πως ένας μεγάλος αριθμός γονιδίων μπορεί να επηρεάζει τις παραγωγικές ιδιότητες των αγροτικών ζώων. Να κατανοήσει πως οι Βιομετρικές μέθοδοι μας δίνουν την δυνατότητα να εκτιμήσουμε την συνολική δράση των γονιδίων αυτών που δημιουργούν τις διαφορές μεταξύ των ατόμων ενός πληθυσμού (γενετική παραλλακτικότητα) και πως μπορούμε να κατατάξουμε τα άτομα ενός πληθυσμού (γενετική αξιολόγηση) έτσι ώστε να επιλέξουμε, σύμφωνα με την κατάταξη, τα ανώτερα γενετικά ζώα ως γεννήτορες της επόμενης γενεάς με στόχο την βελτίωση της παραγωγικότητας (γενετική πρόοδο) ενός πληθυσμού. Να μπορεί να αναγνωρίσει ποια είναι η ενδεδειγμένη μέθοδος επιλογής και αναπαραγωγής κατά περίπτωση, και πως οργανώνεται ένα πρόγραμμα γενετικής βελτίωσης αγροτικών ζώων όσων αφορά την ταυτοποίηση (γενεαλογικά βιβλία), την εκτίμηση της εμφάνισης και τον έλεγχο των αποδόσεων των παραγωγικών ζώων. Τέλος πως οι διάφορες βιοτεχνολογικές εφαρμογές (π.χ. Τ.Σ., Εμβρυομεταφορά, Τεχνικές Μοριακής Γενετικής κλπ.) μπορούν να χρησιμοποιηθούν στους άγριους ή εκτρεφόμενους πληθυσμούς, με σκοπό χαρακτηρίσουν έναν άγριο πληθυσμό ή να υποβοηθήσουν την διαδικασία της τεχνητής επιλογής και να μεγιστοποιήσουν την γενετική πρόοδο και κατά συνέπεια την παραγωγικότητα και οικονομικότητα των αγροτικών ζώων.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Συνοπτική βιομετρική μελέτη των παραγωγικών ιδιοτήτων, μέθοδοι ανάλυσης, σχεδιασμός πειραμάτων, ερμηνεία αποτελεσμάτων. Στοιχεία γενετικής ελεύθερων πληθυσμών, δημιουργία και εξέλιξη των ειδών των ζώων. Στοιχεία ποσοτικής γενετικής, έννοια και εκτίμηση γενετικών παραμέτρων (Επαναληπτικότητα, Κληρονομησιμότητα, Φαινοτυπική και Γενετική συσχέτιση παραγωγικών ιδιοτήτων), θεωρία της τεχνητής επιλογής (διαφορικό επιλογής, ένταση επιλογής, γενετική πρόοδος), αιμομιξία. Γενετική αξιολόγηση, σύγκριση συγχρόνων καιομηλίκων, Δείκτες Επιλογής, Πρώτιστη Γραμμική Αμερόληπτη Πρόβλεψη (BLUP),Μέθοδοι επιλογής των γεννητόρων, μέθοδοι επιλογής κατά περίπτωση, προγράμματα εφαρμογής (απογονικός έλεγχος). Μέθοδοι αναπ/γωγής (σύζευξη), καθαρές φυλές, διασταυρώσεις (ετέρωση), υβριδισμός. Μέσα και οργάνωση της γενετικής βελτίωσης αγροτικών ζώων, έλεγχοι αποδόσεων, σήμανση των ζώων, εκτίμηση του εξωτερικού των ζώων, Γενεαλογικά Βιβλία, προσφορά της σύγχρονης βιοτεχνολογίας στην Γενετική Βελτίωση των παραγωγικών ζώων.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Στην αίθουσα διδασκαλίας πρόσωπο με πρόσωπο.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Το θεωρητικό και πρακτικό μέρος του μαθήματος πραγματοποιείται και με τη χρήση ηλεκτρονικών πολυμέσων.

Οι ανάγκες της διδασκαλίας του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με κλασσικούς τρόπους διδασκαλίας στον πίνακα (εργαστηριακές-πρακτικές ασκήσεις) αλλά και με Τ.Π.Ε. καθώς και πρακτική εκπαίδευση-εξάσκηση σεεξειδικευμένα λογισμικά.

Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιούνται:
Ι. GenUpbyBrianKinghorn (Για την πολυγονιδιακήκληρονόμηση και την τεχνητή επιλογή).

ΙΙ. VCE byGroonevelt (Για την εκτίμηση γενετικών παραμέτρων).

ΙΙΙ. PEST byGroonevelt (Για την γενετική αξιολόγηση)
Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται μέσω e-mail

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις και Ασκήσεις65
Εκπόνηση Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη95
Σύνολο180
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
  • Γραπτή τελική εξέταση (70%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις στη Θεωρία.
  • Εκπόνηση μελέτης (προαιρετική) (0-10%)
  • Γραπτή τελική εξέταση (20-30%) που περιλαμβάνει ασκήσεις και ερωτήσεις στο Εργαστήριο.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Γελέκης Ευστάθιος, 2004. Γενετική Βελτίωση Αγροτικών Ζώων. Εκδόσεις: Σύγχρονη Παιδεία, Θεσ/νίκη, ISBN: 960-357-062-1.
  2. Ρογδάκης, Ε., 2009. Γενετική Βελτίωση Αγροτικών Ζώων. Εκδόσεις: Σταμούλη, Αθήνα.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Animal Breeding and Genetics
  2. Animal Genetics
  3. Genetics-Selection-Evolution