ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γαλακτοκομία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-192802 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Γαλακτοκομία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Σύνολο 4 6
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3809

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Η διδασκαλία του μαθήματος στοχεύει στο να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να:
Γνωρίζουν τη φυσιολογία εκκρίσεως του γάλακτος, τα συστατικά και τους παράγοντες που επηρεάζουν τόσο τη σύσταση όσο και την ποιότητα αυτού. Τη μικροβιολογία του γάλακτος, καθώς και τους παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη των μικροοργανισμών. Τις αλλοιώσεις που υφίσταται το γάλα από τους μικροοργανισμούς, τις μαστίτιδες τους παράγοντες που τις προκαλούν και τους τρόπους αντιμετώπισης αυτών. Την αναγκαιότητα αξιοποίησης και υγιεινής της εκτροφής για την ποιοτική παραγωγή και διακίνηση νωπού γάλακτος στον τόπο επεξεργασίας του. Τον τρόπο δειγματοληψίας του γάλακτος για χημική ανάλυση καθώς και τις μεθόδους χημικής ανάλυσης των συστατικών του γάλακτος, τον προσδιορισμό του μικροβιακού φορτίου, τους τρόπους νοθείας και τον προσδιορισμό αυτής στο γάλα. Γνωρίζουν τα βασικά γαλακτοκομικά προϊόντα με τα χαρακτηριστικά τους. Επιλύουν διάφορα προβλήματα ζωοτεχνικής διαχείρισης κατά την παραγωγική διαδικασία και τον ποιοτικό έλεγχο, συμβάλλοντας στη βελτίωση της παραγωγής, της επεξεργασίας , της μεταποίησης της ποιότητας και της ασφάλειας του γάλακτος και των προϊόντων αυτού.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Παραγωγή και αξιοποίηση του γάλακτος, Συστατικά του γάλακτος Παράγοντες που επηρεάζουν τη σύσταση και την ποιότητα του παραγόμενου γάλακτος, Φυσικές ιδιότητες του γάλακτος, Διατροφική και βιολογική αξία του γάλακτος, Μικροβιολογία νωπού γάλακτος, Μαστίτιδες –αντιβιοτικά, Παραγωγή καθαρού –υγιεινού γάλακτος, Θερμική επεξεργασία του γάλακτος, Βασικά γαλακτοκομικά προϊόντα, Δειγματοληψία γάλακτος, Μέθοδοι ανάλυσης του γάλακτος, Νοθεία του γάλακτος.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Στην τάξη.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση ηλεκτρονικών πολυμέσων.
Οι ανάγκες του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση Internet και dataprojector και διαφανοσκόπιο για την επίδειξη διαφανειών.
Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιoύνται το PowerPoint, Word, Excel και DVDs.
Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται μέσω e-mail.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις52
Εκπαιδευτικές επισκέψεις8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων20
Εκπόνηση Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη80
Σύνολο180
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
  • Γραπτή τελική εξέταση (90%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις στη Θεωρία (Διαλέξεις) και στις Εργαστηριακές Ασκήσεις.
  • Εκπόνηση και παρουσίαση Εργασίας (10%).

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Καμιναρίδης, Σ. & Γ., Μοάτσου,2009. ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΑ, ISBN: 978-960-8002-49-4, Διαθέτης (Εκδότης): ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ.
  2. Μάντης, Α., 2005. Υγιεινή και τεχνολογία του γάλακτος και των προϊόντων του, ISBN: 978-960-343-549-5, Διαθέτης (Εκδότης), ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΑΔΕΛΦΩΝ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗ Α.Ε.
  3. Μάντης Α., Παπαγεωργίου, Δ. & Δ. Φλετούρης, 2008, Εργαστηριακή εξέταση του γάλακτος και των γαλακτοκομικών προϊόντων, ISBN: 978-960-467-027-7, Διαθέτης (Εκδότης): ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΑΔΕΛΦΩΝ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗ Α.Ε
  4. Aνυφαντάκης, Ε.Μ., 2004. Ελληνικά παραδοσιακά τυριά. 3ο Πανελλήνιο Συμπόσιο Υγιεινής και Τεχνολογίας τροφίμων. Πρακτικά Τόμος Β΄. ΕΚΕ, Αθήνα: 165 – 169.
  5. Ανυφαντάκης, Ε. Μ., 2004. Τυροκομία, Αθήνα. Εκδόσεις Σταμούλη Α.Ε..
  6. Ζερφυρίδης, Γ. Κ., 2001. Τεχνολογία Προϊόντων Γάλακτος. Εκδόσεις Γιαχούδη Θεσσαλονίκη.
  7. Kaminaridis, S.& G., Moatsou, 2009. DAIRY FARMING, ISBN: 978-960-8002-49-4, Provider(Editor): Stilianos Vasiliadis.
  8. Mandis A., 2005. Hygieneandtechnologyofmilkand its products, ISBN: 978-960-343-549-5, Testator (Publisher): PUBLISHING HOUSE KIRIAKIDES BROS S.A.
  9. Mandis, A., Papageorgiou, D. & D. Fletouris, 2008, Laboratorytesting of milkand milkproducts, ISBN: 978-960-467-027-7, Provider(Editor): PUBLISHING HOUSE KIRIAKIDES BROS S.A.
  10. Anifandakis. E. M. 2004. Greek traditional cheeses. 3rd PanhellenicSymposium onFoodHygieneand Technology. ProceedingsVolumeV.CSR, Athens: 165-169.
  11. Anifandakis E. M., 2004. Cheese, Athens. StamoulisPublications S.A.
  12. Zerfiridis, G.K., 2001 DairyProductsTechnology. GiahoudiPublicationsThessaloniki.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. http://www.sciencedirect.com/science/journal/00220302
  2. http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1471-0307
  3. http://www.fil-idf.org/Public/SiteEventType.php?ID=23123