ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Καλλωπιστικά Φυτά Εσωτερικών Χώρων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-193009 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιλογής Χειμερινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Καλλωπιστικά Φυτά Εσωτερικών Χώρων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διδασκαλία 4 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3902

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Η απόκτηση των αναγκαίων γνώσεων σχετικά με την παραγωγή και διατήρηση φυτών και τη χρησιμοποίηση αυτών σε εσωτερικούς χώρους.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα έχει τις ικανότητες να:
• Επιλέγει τα κατάλληλα καλλωπιστικά φυτικά είδη για να εγκατασταθούν σε συγκεκριμένο εσωτερικό χώρο ανάλογα με το φωτισμό, τη θερμοκρασία και την σχετική υγρασία του εσωτερικού περιβάλλοντος αυτού.
• Κατανοήσει το ρόλο των καλλωπιστικών φυτών εσωτερικών χώρων στην ανθρώπινη υγεία, καθώς και στη διαμόρφωση ενός εσωτερικού περιβάλλοντος ανάλογα με τον όγκο τους, το χρώμα τους και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.
• Συσχετίζει τα χαρακτηριστικά των καλλωπιστικών φυτικών ειδών εσωτερικών χώρων και να επιλέγει αυτά ανάλογα με τις απαιτήσεις του χρήστη.
• Γνωρίσει τους τρόπους πολλαπλασιασμού και της σωστής καλλιεργητικής πρακτικής για τη διατήρηση των καλλωπιστικών φυτών στους εσωτερικούς χώρους.
• Αξιολογεί υφιστάμενους εσωτερικούς χώρους και να προτείνει τις κατάλληλες λύσεις όσον αφορά τη χρήση των καλλωπιστικών φυτικών ειδών εσωτερικών χώρων για τη βελτίωση και τη διακόσμηση των χώρων αυτών.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών – Retrieval, data and informationanalysis&synthesisemployinguse of necessarytechnology.
• Προσαρμογή στις νέες καταστάσεις και δεδομένα στο αστικό περιβάλλον – Adaptationtonewconditions.
• Αυτόνομηεργασία – Individual/autonomous assignment.
• Ομαδικήεργασία – Assignment within a team framework.
• Σεβασμόςστοφυσικόπεριβάλλον – Respect for the natural environment.
• Λήψη αποφάσεων – Decisionmaking.
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης – Advancement of free, creative and causativethinking.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Α. ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

  • Τεχνικές αναπαραγωγής.
  • Υποστρώματα καλλιέργειας.
  • Περιβάλλον και εσωτερικοί χώροι (φυσικός και τεχνητός φωτισμός, απαιτήσεις έντασης φωτισμού, θερμοκρασία, σχετική υγρασία).
  • Φυτοδοχεία (μέγεθος, σχήμα, υλικά κατασκευής, είδη φυτοδοχείων).
  • Λοιπές φροντίδες (άρδευση, λίπανση, κλπ).

Β. ΕΙΔΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

Για κάθε φυτικό είδος περιγράφονται τα παρακάτω: Συστηματική κατάταξη (επιστημονικό/κοινό όνομα, οικογένεια), Καταγωγή, Περιγραφή μορφολογικών χαρακτηριστικών, Αναπαραγωγή, Καλλιεργητικές απαιτήσεις (, φως, έδαφος, θερμοκρασία, φωτισμός, σχετική υγρασία, άρδευση, λίπανση, λοιπές φροντίδες), Καλλωπιστική αξία και Χρήσεις.
Αναλυτικά περιγράφονται τα παρακάτω φυτά :
Φυλλώδη Φυτά:Βελοπερόνη, Φιττόνια, Αγλαόνημα, Διενφενμπάχια, Καλάδιο, Μονστέρα, Πόθος, Σπαθίφυλλο, Συγκόνιο, Φιλόδενδρο, Αράλια, Διζυγοθήκη, Κισσός, Σεφλέρα, Φατσεδέρα, Αροκάρια, Τηλέγραφος, Ζεμπρίνα, Κρότωνας, Καλαθέα, Κτενάνθη, Μαράντα, Φίκος, Σπαράγγι, Γιούκα, δράκαινα, κορδυλίνη, νολίνα, σανσεβιέρια, χλωρόφυτο, πεπερόμια, πιλέα, κολουμνέα, Πλέκτρανθος, Φτέρες, Παχύφυτα, Κάκτοι.
Ανθοφόρα Φυτά: Ανθούριο, Βρομέλλιες, Ορτανσία, Καλαγχόη, Βεγόνια, Φούξια, Ποϊνσέτια κλπ.
Ερευνητική εργασία (βιβλιογραφική) – Παρουσίαση αποτελεσμάτων.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο – Facetoface.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

ΧρήσηΤ.Π.Ε. στηΔιδασκαλίακαιστηνΕπικοινωνίαμετουςφοιτητές – Information and Communications Technology use in Teaching and in Communication with students.
Οι ανάγκες του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με τη χρήση computer, Internet και dataprojector. Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιείται: PowerPoint, Word, Excel και DVDs. Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-mail.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις52
Εκπαιδευτικέςεπισκέψειςσεφυτώρια4
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας5
Ατομική/Ομαδική Εργασία5
Αυτοτελής Μελέτη54
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις ανάπτυξης θεμάτων σε γνωστή ύλη προτεινόμενης βιβλιογραφίας.
  • Ερωτήσεις που απαιτούν σύνθεση πληροφοριών και κριτική σκέψη από το φοιτητή.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

1. Αλτιπαρμάκης, Ι., 1995. Κάκτοι και άλλα Παχύφυτα. Εκδόσεις ΑγροΤύπος, Αθήνα ISBN 9789607667007.
2. Αντωνιδάκη – Γιατρομανωλάκη Άννα. 2012. Φυτά γλάστρας για εσωτερικούς χώρους Εμπορική παραγωγή, χρήση και διατήρηση ISBN 9789609340366
3. Γεωργακοπούλου-Βογιατζή, Χρυσοθέμις, 2007, Φυτά εσωτερικών χώρων: Φυλλώδη, ορχιδέες, ανθοφόρα φυτά, Εκδόσεις Γαρταγάνης, Θεσσαλονίκη.
4. Κανταρτζής Νικόλαος Α., 2004, Κήποι και φυτά εσωτερικών χώρων για την αρχιτεκτονική, Αθήνα.
5. Brookes J., 1991. Κήποι Εσωτερικών χώρων. (Μετάφραση: Σωτήρης Μαρσέλος), Κεντικελένη/ΑΚΜΗ, Αθήνα ISBN: 9607160002.
7. Courtier J. and Clarke G., 2012. Indoor Plants: The Essential Guide to Choosing and Caring for Houseplants Hardcover. ChartwellBooks, Inc ISBN: 0785829202
8. Evans J., 1994. The Complete Book of House Plants: A Practical Guide to Selecting and Caring for Houseplants. Studio ISBN: 067085868.
9. Walliser J., 2017. Container Gardening Complete: Creative Projects for Growing Vegetables and Flowers in Small Spaces. CoolSpringPress. ISBN:1591866820.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

1. International Journal of Horticultural Science and Ornamental Plants (IJHSOP) https://premierpublishers.org/ijhsop
2. Scientific Journal of Flowers and Ornamental Plants(SJFOP) https://sjfop.journals.ekb.eg/
3. Journal of Ornamental Plants (JORNAMENTA) http://jornamental.iaurasht.ac.ir/
4. Journal of Horticultural Science & Ornamental Plants – idosi https://www.idosi.org/jhsop/jhsop.htm
5. Acta Horticulturae https://www.actahort.org/