ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Καλλωπιστικά Φυτά Εξωτερικών Χώρων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-193021 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιλογής Εαρινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Καλλωπιστικά Φυτά Εξωτερικών Χώρων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διδασκαλία 4 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Η απόκτηση των αναγκαίων γνώσεων σχετικά με την παραγωγή και διατήρηση φυτών και τη χρησιμοποίηση αυτών σε εξωτερικούς χώρους.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα έχει τις ικανότητες να:
Επιλέγει τα κατάλληλα καλλωπιστικά φυτικά είδη για να εγκατασταθούν σε συγκεκριμένο εξωτερικό χώρο ανάλογα με τις επικρατούσες περιβαλλοντικές συνθήκες.
Κατανοήσει το ρόλο των καλλωπιστικών φυτών εξωτερικών χώρων στην ανθρώπινη υγεία, καθώς και στη διαμόρφωση ενός εξωτερικού περιβάλλοντος ανάλογα με τον όγκο τους, το χρώμα τους και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.
Συσχετίζει τα χαρακτηριστικά των καλλωπιστικών φυτικών ειδών εξωτερικών χώρων και να επιλέγει αυτά ανάλογα με τις απαιτήσεις του ιδιώτη.
Γνωρίσει τους τρόπους πολλαπλασιασμού και της σωστής καλλιεργητικής πρακτικής για τη διατήρηση των καλλωπιστικών φυτών στους εξωτερικούς χώρους.
Αξιολογεί υφιστάμενους εξωτερικούς χώρους και να προτείνει τις κατάλληλες λύσεις όσον αφορά τη χρήση των καλλωπιστικών φυτικών ειδών για τη βελτίωση και τη διακόσμηση των εξωτερικών χώρων.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών – Retrieval, data and informationanalysis&synthesisemployinguse of necessarytechnology.
• Προσαρμογή στις νέες καταστάσεις και δεδομένα στο αστικό περιβάλλον – Adaptationtonewconditions.
• Αυτόνομηεργασία – Individual/autonomous assignment.
• Ομαδικήεργασία – Assignment within a team framework.
• Σεβασμόςστοφυσικόπεριβάλλον – Respect for the natural environment.
• Λήψη αποφάσεων – Decisionmaking.
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης – Advancement of free, creative and causativethinking.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΘΕΩΡΙΑ
Παρουσίαση των κυριοτέρων αυτοφυών και ξενικών ξυλωδών ειδών (Γυμνοσπέρμων και Αγγειοσπέρμων) που χρησιμοποιούνται συχνά σε πάρκα, κήπους και δενδροστοιχίες σε αστικά και περιαστικά περιβάλλοντα. Για κάθε φυτικό είδος περιγράφονται τα παρακάτω: Συστηματική κατάταξη (επιστημονικό/κοινό όνομα, οικογένεια), καταγωγή, περιγραφή μορφολογικών χαρακτηριστικών, αναπαραγωγή, οικολογικές/καλλιεργητικές απαιτήσεις, καλλωπιστική αξία και χρήσεις.

Ερευνητική εργασία (βιβλιογραφική) – Παρουσίαση αποτελεσμάτων.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

ΧρήσηΤ.Π.Ε. στηΔιδασκαλίακαιστηνΕπικοινωνίαμετουςφοιτητές – Information and Communications Technology use in Teaching and in Communication with students.

Οι ανάγκες του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με τη χρήση computer, Internet και dataprojector. Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιείται: PowerPoint, Word, Excel και DVDs. Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-mail.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις52
Εκπαιδευτικές επισκέψεις σε φυτώρια4
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας5
Ατομική/Ομαδική Εργασία5
Αυτοτελής Μελέτη54
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

– Ερωτήσεις ανάπτυξης θεμάτων σε γνωστή ύλη προτεινόμενης βιβλιογραφίας.
– Ερωτήσεις που απαιτούν σύνθεση πληροφοριών και κριτική σκέψη από το φοιτητή.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

Ελληνική
1. Άλκιμος Α., 2008. Καλλωπιστικά είδη από την ελληνική φύση – Οικολογία – Καλλιέργεια – Χρήση. Εκδόσεις Ψύχαλος. ISBN 9789608455382.
2. Bridwell M. Ferrell, 2007. Φυτά κήπων – Λειτουργικές και Αισθητικές Χρήσεις. Εκδόσεις ΙΩΝ, Αθήνα.
3. Βογιατζή Χ., 2009. Καλλωπιστικά Φυτά Εξωτερικών Χώρων. Εκδόσεις Γαρταγάνη, Θεσσαλονίκη.
4. Γεωργακοπούλου-Βογιατζή Χ., 2009. Καλλωπιστικά Φυτά Εξωτερικών Χώρων. Εκδόσεις Άγις-Σάββας Γαρταγάνης, Θεσσαλονίκη.
5. Πατλής Γ., 2004. Καλλωπιστικά Κωνοφόρα. Εκδόσεις Σταμούλης, Αθήνα.
6. Πατλής Γ., 2004. Καλλωπιστικοί Θάμνοι. Εκδόσεις Σταμούλης, Αθήνα.
7. Τσαλικίδης Ι., 2005. Καλλωπιστικά Φυτά για Ελληνικούς Κήπους. Εκδόσεις Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη.
Ξένη
1. Bridwell M. Ferrell, 2012. Landscape Plants. 3rd Edition. Delmar Cengage Learning. ISBN 1111309434.
2. Dirr A. M. & Dirr B., 1990. Manual of Woody Landscape Plants Their Identification, Ornamental Characteristics, Culture, Propagation and Uses. RevisedEdition.StipesPubLlc. ISBN 1588748685.
3. Rainer T., 2015. Planting in a Post-Wild World: Designing Plant Communities for Resilient Landscapes. TimberPress. ISBN 1604695536.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

1. International Journal of Horticultural Science and Ornamental Plants (IJHSOP)
https://premierpublishers.org/ijhsop
2. Scientific Journal of Flowers and Ornamental Plants(SJFOP)
https://sjfop.journals.ekb.eg/
3. Journal of Ornamental Plants (JORNAMENTA)
http://jornamental.iaurasht.ac.ir/
4. Journal of Horticultural Science & Ornamental Plants – idosi
https://www.idosi.org/jhsop/jhsop.htm
5. Acta Horticulturae
https://www.actahort.org/