ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βελτίωση Φυτών

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-193502 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 5ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Βελτίωση Φυτών
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις, εργαστηριακές ασκήσεις, μελέτες περίπτωσης 4 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3845

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Οι φοιτητές με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα είναι σε θέση:
• Να κατανούν τις βασικές αρχές που διέπουν τη Βελτίωση Φυτών σε σχέση με τα χαρακτηριστικά των γενοτύπων, την αξιοποίηση της γενετικής παραλλακτικότητας και τις μεθόδους αναπαραγωγής.
• Να γνωρίζουν τις μεθόδους που ακολουθούνται για την αξιολόγηση και την επιλογή των επιθυμητών γενοτύπων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ποιότητας, τις δυσκολίες που συναντώνται για να επιτευχθεί αυτό και τις δυνατότητες που έχει η Βελτίωση Φυτών.
• Να κατανοήσουν σε βάθος τις μεθόδους βελτίωσης έτσι ώστε να μπορούν να σχεδιάζουν το καταλληλότερο για κάθε περίπτωση βελτιωτικό πρόγραμμα.
• Να γνωρίζουν τις διαδικασίες και τις μεθόδους που ακολουθούνται για τη βελτίωση των γενούπων και τη δημιουργία ποικιλιών, να κάνουν ορθή εκτίμηση των μέσων που διαθέτουν ώστε να σχεδιάσουν ένα εφρμόσιμο και αποτελεσματικό πρόγραμμα βελτίωσης.
• Να γνωρίζουν τις σύγχρονες εφαρμογές συμβατικών και βιοτεχνολογικών μεθόδων στη Βελτίωση Φυτών.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. – Λήψη αποφάσεων. – Αυτόνομη εργασία. – Ομαδική εργασία. – Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. – Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. – Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. -Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Η σημασία της βελτίωσης φυτών και ο ρόλος της στη γεωργική παραγωγική διαδικασία. Επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις με σημαντικές εφαρμογές στη Βελτίωση φυτών.
Περιγραφή της αναπαραγωγής των φυτών, αυτογονιμοποιούμενα, σταυρογονιμοποιούμενα είδη.
Δημιουργία γενετικής παραλλακτικότητας, πηγές γενετικής παραλλακτικότητας (αξιοποίηση των φυτογενετικών πόρων, φυσικές και τεχνητές μεταλλάξεις), διασταυρώσεις. Γενότυπος και φαινότυπος, η κληρονομικότητα των χαρακτηριστικών, αλληλεπίδραση γενοτύπου και περιβάλλοντος. Ποσοστικά και ποιοτικά γνωρίσματα. Αρχές και μέθοδοι της κλασικής βελτίωσης. Μοριακή βελτίωση φυτών. Βελτίωση φυτών με τη γενετική μηχανική.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Όλες οι εργασίες και δραστηριότητες βασίζονται στη χρήση των Τ.Π.Ε:
-Powerpoint, moodle ή εναλλακτικός ιστοχώρος
-Συνεχής ηλεκτρονική επικοινωνία φοιτητών,
-Ασκήσεις και Εργασίες, Σημειώσεις, Αρχεία διαλέξεων, Ανάρτηση Ανακοινώσεων και Βαθμολογιών.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις52
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας10
Αυτοτελής μελέτη58
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:

Ι. Γραπτή τελική εξέταση στη θεωρία που περιλαμβάνει: -Ερωτήσεις ανάπτυξης θεμάτων σε γνωστή ύλη
-Ερωτήσεις που απαιτούν σύνθεση πληροφοριών και κριτική σκέψη από το φοιτητή
-Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής

ΙΙ. Εργαστηριακή αξιολόγηση Αξιολόγηση των εργασιών στο πλαίσιο των εργαστηριακών ασκήσεων και γραπτή τελική εξέταση, Παρουσίαση

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. ΤΣΑΥΤΑΡΗΣ Α., ΝΙΑΝΙΟΥ ΕΙΡ., ΠΟΛΥΔΩΡΟΣ Α. 2012 ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΦΥΤΩΝ. ISBN: 978-960-357-103-2. Χριστίνα και Βασιλική Κορδαλή Ο.Ε.
  2. ΦανουράκηςΝικ. 2005 Γενετική Βελτίωση Φυτών. ISBN: 978-960-411-540-2. ΣΤΕΛΛΑ ΠΑΡΙΚΟΥ & ΣΙΑ ΟΕ
  3. Ρουπακιάς Δημήτριος 2010 Βελτίωση Φυτών. ISBN: 978-960-12-1972-1. University Studio Press Α.Ε.
  4. PeterRussel 2013 iGENETICSΕΠΙΤΟΜΗΕΚΔΟΣΗISBNΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣΕΚΔΟΣΕΙΣΙ. ΜΠΑΣΔΡΑ&ΣΙΑΟ.Ε.
  5. Ε. ΓΟΥΛΗ-ΒΑΒΔΙΝΟΥΔΗ, Μ. ΚΟΥΤΣΙΚΑ-ΣΩΤΗΡΙΟΥ 2010. ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΣΤΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΩΝ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΕΩΝ ΣΤΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΟΥΜΕΝΑ ΦΥΤΑ, ISBN: 978-960-357-093-6. Εκδ. Χριστίνα και Βασιλική Κορδαλή Ο.Ε.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. PlantBreeding, Online ISSN: 1439-0523
  2. MolecularBreeding, Springer
  3. Euphytica, Springer
  4. GeneticResourcesandCropEvolution, Online ISSN: 1573-5109
  5. FrontiersinPlant science, ISSN: 1664-462X
  6. Plant Genetic Resources: Characterization and Utilization, Online ISSN:1479-263X
  7. Diversity, ISSN: 1424-2818
  8. Crop Breeding and Applied Biotechnology, ISSN: 1518-7853
  9. Genetics and Molecular Research, ISSN: 1676-5680