ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σιτηρά-Ψυχανθή

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-193504 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 5ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Σιτηρά-Ψυχανθή
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διδασκαλία 4 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3847

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα εξετάζει τις γενικές αρχές που διέπουν την επιστήμη της Γεωργίας και τις βασικές αρχές της καλλιέργειας των Χειμερινών Σιτηρών και Καρποδοτικών Ψυχανθών, Ανοιξιάτικων Σιτηρών και Καρποδοτικών Ψυχανθών. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα έχει τις ικανότητες να:
• Κατανοήσει γενικά την οικονομική σημασία, τη χρησιμότητα και ειδικά τη σημασία των σιτηρών και των καρποδοτικών ψυχανθών στη ζωή του ανθρώπου.
• Συσχετίσει το θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο των γνώσεών του, έτσι ώστε, να συμβάλει στην αύξηση της παραγωγής των σιτηρών και καρποδοτικών ψυχανθών ελαχιστοποιώντας τις αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
• Να εξοικειωθεί με τα μορφολογικά χαρακτηριστικά των φυτών των σιτηρών και των καρποδοτικών ψυχανθών, με τις οικολογικές απαιτήσεις, την καλλιεργητική τεχνική και τη συντήρηση των προϊόντων των σιτηρών και των καρποδοτικών ψυχανθών.
• Να αξιολογήσει τους βιοτικούς και αβιοτικούς παράγοντες που επηρεάζουν την αύξηση, ανάπτυξη και απόδοση των φυτών.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Προαγωγήτηςελεύθερης, δημιουργικήςκαιεπαγωγικήςσκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γενική περιγραφή των χειμερινών σιτηρών (βοτανική περιγραφή, αύξηση και ανάπτυξη, οικολογικές απαιτήσεις και προσαρμοστικότητα, καλλιεργητική τεχνική). Ειδική περιγραφή των χειμερινών σιτηρών (σιτάρι, κριθάρι, βρώμη, σίκαλη, τριτικάλε), εξάπλωση, οικονομική σημασία, μορφολογικά χαρακτηριστικά, αύξηση και ανάπτυξη, προσαρμοστικότητα και τεχνική της καλλιέργειας.
Ειδική περιγραφή των ανοιξιάτικων σιτηρών (καλαμπόκι, ρύζι, σόργο, κεχρί), εξάπλωση, οικονομική σημασία, μορφολογικά χαρακτηριστικά, αύξηση και ανάπτυξη, προσαρμοστικότητα και τεχνική της καλλιέργειας.
Γενική περιγραφή των καρποδοτικών ψυχανθών (συμβιωτική δέσμευση του αζώτου, σύσταση και θρεπτική αξία των προϊόντων των καρποδοτικών ψυχανθών).
Ειδική περιγραφή των χειμερινών καρποδοτικών ψυχανθών (βίκος, μπιζέλι, κουκιά, φακή, ρεβίθι, λούπινα, ρόβι, λαθούρι), εξάπλωση, οικονομική σημασία, μορφολογικά χαρακτηριστικά, αύξηση και ανάπτυξη, προσαρμοστικότητα και τεχνική της καλλιέργειας.
Ειδική περιγραφή των ανοιξιάτικων καρποδοτικών ψυχανθών (φασόλια, σόγια, αραχίδα), εξάπλωση, οικονομική σημασία, μορφολογικά χαρακτηριστικά, αύξηση και ανάπτυξη, προσαρμοστικότητα και τεχνική της καλλιέργειας.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Διαλέξεις: Σε αίθουσα διδασκαλίας
Οι Εργαστηριακές ασκήσεις & Ασκήσεις πράξης όπως προετοιμασία-κατεργασία αγρού, λίπανση, σπορά, καλλιέργεια των σιτηρών και καρποδοτικών ψυχανθών, αναγνώριση τους σε διάφορα στάδια ανάπτυξης, αξιολόγηση, ετοιμασία σπορολογίου και φυτολογίου διεξάγονται στο εργαστήριο και στον αγρό (Αγρόκτημα).

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση του PowerPoint για τις προβολές επιστημονικού υλικού, παροχή CD-ROM με τις εργαστηριακές ασκήσεις.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις, Εργαστηριακές ασκήσεις52
Προετοιμασία σπορολογίου και φυτολογίου30
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας20
Αυτοτελής μελέτη40
Εκπαιδευτικές επισκέψεις8
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση γίνεται στην ελληνική γλώσσα , ενώ για τους φοιτητές Erasmus στην αγγλική.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση για τη θεωρία (75%) που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις ανάπτυξης θεμάτων σε γνωστή ύλη προτεινόμενης βιβλιογραφίας.
– Θέματα που απαιτούν σύνθεση πληροφοριών και κριτική σκέψη από το φοιτητή.
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που απαιτούν κριτική σκέψη από το φοιτητή.

Και

ΙΙ. Γραπτή εξέταση για το εργαστήριο (25%) που περιλαμβάνει:
-αναγνώριση σπόρων, αναγνώριση φυτών,
Ερωτήσεις και ασκήσεις σχετικά με λίπανση των φυτών, την προετοιμασία του εδάφους και τη σπορά των σιτηρών και καρποδοτικών ψυχανθών.
– Δικαίωμα συμμέτοχής στις εξετάσεις της θεωρίας έχουν οι φοιτητές που παρακολούθησαν κανονικά τα εργαστήρια ανεξαρτήτως του αποτελέσματος της εξέτασης.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Παπακώστα – Τασοπούλου Δ. 2012 Ειδική Γεωργία – ΣΙΤΗΡΑ & ΨΥΧΑΝΘΗ. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 22766557, ISBN: 978-960-357-105-6,Εκδ. Χριστίνα και Βασιλική Κορδαλή Ο.Ε.
  2. Καραμάνος, Α.Ι. 1999. Τα σιτηρά των θερμών κλιμάτων (Αραβόσιτος, σόργο, ρύζι, κεχρί). Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα. 384 σελ.
  3. Amarger, N. 2001. Rhizobiain the field. Advances in Agronomy 73:109-168
  4. AcquaahG. 2001. Principlesofcropproduction, Theory, Techniques, andTechnology. LangstonUniversity, 460 pp.
  5. Delorit,R.J., Greub, L.S. &Ahlgren, H.L., 1984. Crop production, Prentice – Hall.
  6. Barsa A. and B., 1997. Mechanisms of environmental stress, in Plants, T & D.
  7. Bewley,J.O&Black,M., 1982. Physiology & Biochemistry of seeds, in relation to germination.Springer – Verlag Berlin
  8. Martin,J.H., Leonard,W.E. &Stamp,D.L., 1976. Principles of field crop production
  9. Mcmillan Publishing Co., New York.
  10. Taiz,L. & Zeiger E., 1991. Plant Physiology. Benjamin. USA
  11. Αλιβιζάτος Μ.Β., “Η γεωργική Ελλάς και η Εξέλιξις της “.Ανατ. εκ του Δελτίου της Αγροτικής Τραπέζης της Ελλάδος, Αθήνα 1939
  12. Αναγνωστόπουλος Ν., “Σιτοκαλλιέργεια και σιταρέσκεια εν Ελλάδι”, Εκδ. Ελληνικής Γεωργικής Εταιρίας, Αθήνα 1930
  13. Βεργόπουλος Κ., “Το Αγροτικό Ζήτημα στην Ελλάδα. Η κοινωνική ενσωμάτωση της γεωργίας.”, Εξάντας, Αθήνα 1975.
  14. Ευελπίδης Χ., “Η Γεωργία της Ελλάδος: Οικονομική και Κοινωνική Άποψις, εκδ. Ο Λόγος, Αθήνα 1944.
  15. Παπαδάκης Ι., “Η Γεωπονία ως επιστήμη και ως λειτούργημα”, Τριπτόλεμος, τ. 1 (1994), σσ. 20-27.
  16. Βασιλάκογλου, Β. 2004. Ζιζάνια, αναγνώριση και αντιμετώπιση. Εκδόσεις Αθ. Σταμούλης. Αθήνα. 303 σελ.
  17. Belton S. P. and J. R. N. Taylor. 2002. Pseudocereals and Less common Cereals. Springereditions 269 pp.
  18. Δαλιάνης, Κ. 1999. Ανοιξιάτικά σιτηρά. Εκδόσεις Σταμούλης, Αθήνα 416 σελ.
  19. Delorit, R.J., L. J. Greub and H. L. Ahlgren. 1984. Crop Production. Prentice-Hall, Inc., Englewood Gliffs, New Jersey. Fifthedidion. 768 pp.
  20. Fageria, N.K., V.C. Baligar and C.A. Jones. 1997 Growth and mineral nutrition of field crops. MarcelDekker, Inc. NewYork. 476 pp.
  21. Johnston, T. H. and Miller, M. D. 1973. Culture In: Rice in the United States: Varieties and Production, pp. 88-134, USDA Agric. Handb., Washington D.C.
  22. Παπακώστα, Τ. Δ. 2001. Σημειώσεις Ειδικής Γεωργίας Ι (Σιτηρά, Ψυχανθή, Χορτοδοτικά Φυτά). 199 σελ.
  23. Παπακώστα, Τ. Δ. 2005. Ειδική Γεωργία Ι (Τεύχος Β’), Ψυχανθή (Καρποδοτικά-Χορτοδοτικά). 358 σελ.
  24. Rooney, L. W., Earp, C. F. and Khan, M. N. 1982. Sorghum and millets. In: (I.A. Wolff, ed). CRC Handbook of Processing and Utilization in Agriculture. Vol. II. Part I, pp. 123-137. CRC Press, BocaRaton.
  25. Smith W. C. and R. H. Dilday. 2002. Rice, Origin, History, Technology, and Production. Wileyeditions United states of America, 642 pp.