ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γεωργική Οικολογία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-193602 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 6ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Γεωργική Οικολογία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διδασκαλία 4 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3850

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα παρέχει βασικές γνώσεις για την Οικολογία, με έμφαση σε ειδικά θέματα της οικολογίας των αγροοικοσυστημάτων.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
• Κατανοεί τη λειτουργία των διαφόρων οικοσυστημάτων και των επιπτώσεων των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στα οικοσυστήματα.
• Γνωρίζει βασικές τεχνικές εκτίμησης της βιοποικιλότητας και παρεμβάσεων για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των ανθρώπινων δραστηριοτήτων, ιδιαίτερα όσον αφορά την αγροτική παραγωγή.
• Αξιολογεί και να εκτιμά τις περιβαλλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα αναζητώντας τρόπο για μείωση της φτώχιας και της έλλειψης τροφίμων στον πλανήτη με την βελτίωση της διαδικασίας της αγροτικής παραγωγής καθώς και την αντιμετώπιση και διαχείριση οικολογικών προβλημάτων.
• Αναλύει δεδομένα και εκτιμά τις δυνατότητες για αξιοποίηση των νέων γεωπονικών διαδικασιών και τεχνικών με προοπτική την αειφορία και την προστασία του περιβάλλοντος.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών – Retrieval, data and informationanalysis&synthesisemployinguse of necessarytechnology.
• Προσαρμογή στις νέες καταστάσεις και δεδομένα στο αστικό περιβάλλον – Adaptationtonewconditions.
• Αυτόνομηεργασία – Individual/autonomous assignment.
• Ομαδικήεργασία – Assignment within a team framework.
• Εργασίασεδιεθνέςπεριβάλλον – Working in an international environment.
• Εργασίασεδιεπιστημονικόπεριβάλλον – Working in an interdisciplinary environment.
• Σεβασμόςστοφυσικόπεριβάλλον – Respect for the natural environment.
• Λήψη αποφάσεων – Decisionmaking.
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης – Advancement of free, creative and causativethinking.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΘΕΩΡΙΑ
Εισαγωγή στην επιστήμη της οικολογίας.
Περιβαλλοντικές συνθήκες και φυσικοί πόροι.
Κλίμα και μεγαδιαπλάσεις. Ελληνικά φυσικά οικοσυστήματα.
Χαρακτηριστικά των πληθυσμών. Δημογραφικά πληθυσμιακά μεγέθη.
Δομικές και λειτουργικές προσαρμογές των οργανισμών στα οικοσυστήματα.
Χαρακτηριστικά οικοσυστημάτων και βιοκοινοτήτων.
Ροή ενέργειας και ύλης μέσω των οικοσυστημάτων.
Εφαρμοσμένα θέματα στην Οικολογία.
Ερευνητική εργασία (βιβλιογραφική) – Παρουσίαση αποτελεσμάτων.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές – Information and Communications Technology use in Teaching and in Communication with students.
Οι ανάγκες του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με τη χρήση computer, Internet και dataprojector. Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιείται: PowerPoint, Word, Excel και DVDs. Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-mail.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις52
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας10
Ατομική/Ομαδική Εργασία10
Αυτοτελής Μελέτη48
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις ανάπτυξης θεμάτων σε γνωστή ύλη προτεινόμενης βιβλιογραφίας.
  • Ερωτήσεις που απαιτούν σύνθεση πληροφοριών και κριτική σκέψη από το φοιτητή.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

Ελληνική
1. Michael Begon, Robert W. Howarth, Colin R. Townsend, 2015. Οικολογία –
Πληθυσμοί, Βιοκοινότητες και Εφαρμογές (μετάφραση Κωνσταντίνα Πλεξίδα, Διομήδης Πηγής · Επιμέλεια Στέφανος Π. Σγαρδέλης, Παναγιώτης Δημόπουλος, Στέργιος Πυρίντσος, Δημήτρης Βαφείδης, ΑθανάσιοςΚαλλιμάνης), Utopia, Αθήνα.
2. MollesManuel C. Jr, 2009. Οικολογία – Έννοιες Εφαρμογές. Μεταίχμιο Εδοτική Α.Ε., Αθήνα.
3. Βώκου Δέσποινα, 2009. Γενική Οικολογία. Μία Εισαγωγή. Εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη.
4. Παρασκευόπουλος Στέφανος, 2019. Εισαγωγή στην Οικολογία και στις Περιβαλλοντικές Επιστήμες, Εκδόσεις Δίσιγμα, Θεσσαλονίκη.
Ξένη
1. Gliessman R.S., 2015. Agroecology: The Ecology of Sustainable Food Systems. CRC PressTaylor&FrancisGroup; 3d edition. ISBN 9781498728461.
2. Noureddine Benkeblia, 2019. Agroecology, Ecosystems, and Sustainability. 1st Edition. CRC Press. ISBN 9780367435981.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

1. Acta Horticulturae
https://www.actahort.org/
2. Agriculture, Ecosystems and Environment
https://www.journals.elsevier.com/agriculture-ecosystems-and-environment
3. Renewable Agriculture and Food Systems
https://www.cambridge.org/core/journals/renewableagriculture-and-food-systems/open-access
4. Journal of Sustainable Agriculture
https://www.tandfonline.com/toc/wjsa20/current
5. Journal of the Science of Food and Agriculture
https://onlinelibrary.wiley.com/journal/10970010
6. Agroecology Journal
http://www.agroecojournal.com/journal/aim_scope?lang=en