ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ειδική Δενδροκομία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-193604 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 6ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ειδική Δενδροκομία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις 4 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3852

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα αποτελεί την συνέχεια του μαθήματος της Γενικής Δενδροκομίας και στους μαθησιακούς στόχους συμπεριλαμβάνεταιη απόκτηση από τους φοιτητές των απαραίτητων γνώσεων και δεξιοτήτων σχετικά με την καλλιέργεια των οπωροφόρων που αναφέρεται παρακάτω στο περιεχόμενο του μαθήματος, δίνοντας έμφαση στις ειδικές απαιτήσεις τους ως προς τις καλλιεργητικές φροντίδες (διαχείριση εδάφους, λίπανση, κλάδεμα, αραίωμα καρπών, συγκομιδή), το κλίμα και το έδαφος, στη μελέτη του τρόπου καρποφορίας, επικονίασης και γονιμοποίησης, στα σπουδαιότερα υποκείμενα και ποικιλίες και στην οικονομική σημασία.
Τέλος, στόχος του μαθήματος είναι η απόκτηση από τους φοιτητές ολοκληρωμένης γνώσης για τη λειτουργία του καλλιεργούμενου οπωροφόρου και τις απαραίτητες ορθές πρακτικές που πρέπει να εφαρμοστούν με σκοπό την ορθολογική φιλοπεριβαλλοντική παραγωγή εδώδιμων καρπών.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Γιγαρτόκαρπα: Μηλιά, Αχλαδιά, Κυδωνιά
  • Πυρηνόκαρπα: Ροδακινιά, Αμυγδαλιά, Κερασιά – Βυσσινιά, Βερικοκιά, Δαμασκηνιά.
  • Ακρόδρυα: Φιστικιά, Καρυδιά, Φουντουκιά, Καστανιά
  • Διάφορα και μικρά οπωροφόρα: Μουσμουλιά, Συκιά, Ακτινιδιά, Ροδιά, Λωτός, Μαστιχόδενδρο, Φραγκοσυκιά, Τζιτζιφιά, Κρανιά, Φράουλα, Σμέουρα, Βατόμουρα, Μύρτιλα, Ιπποφαές, Κράνμπερι.
  • Εσπεριδοειδή: Πορτοκαλιά, Μανταρινιά, Λεμονιά, Βοτρυόκαρπος (Grapefruit), Κουμκουάτ, Νεραντζιά, Λιμεττιά, Περγαμόντο, Κιτριά, Φράπα.
  • Τροπικά οπωροφόρα: Αβοκάντο, Μπανάνα, Ανανάς, Μάνγκο, Παπάγια, Χουρμαδιά, Φοινικόδενδρο, Καφεόδενδρο, Κακαόδενδρο, Φετζόγια.

Περιεχόμενα: Βασικά στοιχεία των ανωτέρω οπωροφόρων και επίσης στα σπουδαιότερα από αυτά για την Ελλάδα, καταγωγή – εξάπλωση, βοτανική ταξινόμηση, οικονομική σημασία – χρήσεις, απαιτήσεις σε κλίμα και έδαφος, πολλαπλασιασμός – υποκείμενα, εγκατάσταση φυτείας, Τρόπος καρποφορίας, κλάδεμα σχήματος και καρποφορίας, επικονίαση – γονιμοποίηση – αύξηση καρπού – ποικιλίες, λίπανση – άρδευση, φυτοπροστασία με έμφαση στις φυσιολογικές ανωμαλίες, κριτήρια συλλεκτικής ωριμότητας, συγκομιδή – συντήρηση.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Στην τάξη.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Όλες οι εργασίες και δραστηριότητες βασίζονται στη χρήση των ΤΠΕ:
• Powerpoint, moodle ή εναλλακτικός ιστοχώρος
• Συνεχής ηλεκτρονική επικοινωνία φοιτητών,
ασκήσεις και εργασίες, σημειώσεις, αρχεία εργαστηριακών ασκήσεων, ανάρτηση ανακοινώσεων.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις52
Αυτοτελής μελέτη98
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
• Ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης
• Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής

ΙΙ. Εργαστηριακή εξέταση (προφορική ή γραπτή) στην ύλη του υλοποιηθέντος εργαστηρίου.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

1. Βασιλακάκης Μιλτιάδης, Μικρά Οπωροφόρα, Εκδ. Αγις-Σάββας Γαρταγάνης 2019, σελ. 725.
2. Μιλτ. Δ. Βασιλακάκης, Γενική και Ειδική Δενδροκομία, Εκδ. Αγις-Σάββας Γαρταγάνης 2016, σελ. 1424
3. Ι. Θεριός–Κ. Δημάση-Θεριού, Ειδική Δενδροκομία – Φυλλοβόλα Οπωροφόρα Δένδρα, Εκδ. Αγις-Σάββας Γαρταγάνης 2013, σελ. 844.
4. Ευτύχιος Πρωτοπαπαδάκης, Τα εσπεριδοειδή, Εκδ. ΨΥΧΑΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ & ΣΙΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Ο.Ε. 2010, σελ. 232
5. Βασιλακάκης Μ., Θεριός Ι., Μαθήματα Ειδικής Δενδροκομίας-Φυλλοβόλα Οπωροφόρα Δένδρα, Εκδ. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΝΙΚ. ΑΪΒΑΖΗΣ 2008, σελ. 346.
6. Ποντίκης Κωνσταντίνος Α., Ειδική Δενδροκομία Τόμος Πρώτος – Μηλοειδή, Εκδ. UNIBOOKS ΙΚΕ 2003, σελ.208.
7. Ποντίκης Κωνσταντίνος Α., Ειδική Δενδροκομία τόμος δεύτερος, Ακρόδρυα – Πυρηνόκαρπα – Λοιπά οπωροφόρα Εκδ. UNIBOOKS ΙΚΕ 1996, σελ. 496.
8. Βασιλακάκης Μ., Θεριός Ι., Εσπεριδοειδή, Εκδ. Αγις-Σάββας Γαρταγάνης 1996, σελ. 295.
9. Σημειώσεις του διδάσκοντα.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. HortScience, HortTechnology, Scientia Horticulturae, Acta Horticulturae, European J. of Horticultural Science