ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γενική Φυτοπαθολογία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-193702 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 7ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Γενική Φυτοπαθολογία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Σύνολο 4 6
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3855

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να χρησιμοποιούν βασικές γνώσεις φυτοπαθολογίας, οι οποίες θα τους επιτρέπουν να διαγνώσουν τα αίτια που προκαλούν τις ασθένειες (παρασιτικές και μη παρασιτικές) στα φυτά.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές να είναι ικανοί:

  • Να χρησιμοποιούν βασικές γνώσεις φυτοπαθολογίας
  • Να αναγνωρίζουν τα συμπτώματα των ασθενειών των φυτών
  • Να διαγνώσουν τα αίτια που προκαλούν τις ασθένειες (παρασιτικές και μη
    παρασιτικές) των φυτών
  • Να εφαρμόζουν τους κανόνες του Koc

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή (ιστορία, σκοπός και αντικείμενο, σημασία), βασικές έννοιες φυτοπαθολογίας,
συμπτωματολογία (συμπτώματα, σημεία)
Γενικά για τις μεταδοτικές ασθένειες (σχέσεις παρασιτισμού, στάδια της ασθένειας,
βιολογικές σχέσεις ξενιστού – παρασίτου, εξειδίκευση, μολυσματικότητα, παθογένεια των
παρασίτων, ευπάθεια, αντοχή, ανοσία των φυτών, παθογένεση, επιδημιολογία), μύκητες
(γενικά, αναπαραγωγή, ταξινόμηση, παθογένεση, ελευθέρωση και διασπορά των
μολυσμάτων, επιλεγμένες ειδικές ασθένειες), βακτήρια (γενικά, ταξινόμηση των
βακτηρίων, παθογένεση, επιδημιολογία), ιώσεις (γενικά, χαρακτηριστικά των γυτικών ιών,
παθογένεση, μετάδοση των φυτικών ιών), ασθένειες παρόμοιες με ιώσεις (φυτοπλάσματα,
ειδικά βακτήρια, άγνωστα αίτια), σπερματόφυτα παράσιτα (οροβάγχη, κουσκούτα, ιξός).
Μη μεταδοτικές ασθένειες (γενικά, ακρότητες θερμοκρασίας, δυσμενείς συνθήκες
υγρασίας, ελαττωματική ανόργανη θρέψη, φυτοτοξικές ουσίες)
Κανόνες Κωχ, αρχές και μέθοδοι διαγνώσεως και καταπολεμήσεως

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση πολυμέσων

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις100
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων30
Αυτοτελής Μελέτη30
Ατομική εργαστηριακή εργασία (συλλογή προσβεβλημένων φυτικών ιστών)20
Σύνολο180
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνικά
Τρόπος Αξιολόγησης: Ενδιάμεσες Αξιολογήσεις, Γραπτή
Εργασία, Γραπτές τελικές εξετάσεις με ερωτήσεις σύντομης απάντησης, προφορική εξέταση

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Ελευθεριάδου, Φ., (2004) Γενική Φυτοπαθολογία. Τμήμα Εκδόσεων Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης
  2. Ηλιόπουλος, Α., (2004) Γενική Φυτοπαθολογία. Εκδοτικός Οίκος ΕΜΒΡΥΟ
  3. Τζάμος, Ε., (2007) Φυτοπαθολογία. Εκδοτικός Οίκος Σταμούλης Α.Ε.
  4. Γραβάνης, Φ., (2011) Γενική Φυτοπαθολογία, Εκδόσεις Ιων, ISBN: 978-960-508-005-1
  5. Agrios, G.N., (2004) Plant Pathology. 5th Edition. Academic Press, Inc., San Diego, California.
  6. Schumann, G., and Arcy, C., (2006) Essential Plant Pathology Textbook and CD-ROM. APS Press, St
  7. Paul, Minnesota, USA
  8. Trigiano, R.N., Windham, M.T., Windham, A.S., (2004) Plant Pathology Concepts and Laboratory
  9. Exercises. CRC Press
  10. Burchett, S., Burchett, S., (2018) Plant Pathology, 1st Edition, Garland Science, ISBN 9780815344834