ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Αμπελουργία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-193703 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 7ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Αμπελουργία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις 4 6
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3856

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Με τη θεωρία, αλλά και το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος, οι φοιτητές θα αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες σχετικά με την καλλιέργεια της αμπέλου, με την εκμάθηση των μορφολογικών και φυσιολογικών χαρακτηριστικών της αμπέλου, όλων των καλλιεργητικών εργασιών από τη φύτευση μέχρι τη συγκομιδή και τη μεταποίηση των σταφυλιών.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Στατιστικά και οικονομικά στοιχεία για την άμπελο.
  • Μορφολογία – ανατομία.
  • Στοιχεία φυσιολογίας, βλαστικός και αναπαραγωγικός κύκλος.
  • Κλίμα και έδαφος.
  • Εγκατάσταση αμπελώνα.
  • Πολλαπλασιασμός και υποκείμενα της αμπέλου.
  • Κλαδεύματα χειμερινά (διαμόρφωσης και καρποφορίας) και θερινά (βλαστολόγημα, κορυφολόγημα).
  • Καλλιεργητικές φροντίδες (μεταχειρίσεις του εδάφους, λίπανση, άρδευση).
  • Ποικιλίες επιτραπέζιες, οινοποιήσιμες και σταφιδοποιϊας.
  • Συγκομιδή, συντήρηση, φυτοπροστασία.
  • Μεταποίηση τυποποίηση & εμπορία.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Στην τάξη.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Όλες οι εργασίες και δραστηριότητες βασίζονται στη χρήση των ΤΠΕ:
• Powerpoint, moodle ή εναλλακτικός ιστοχώρος
• Συνεχής ηλεκτρονική επικοινωνία φοιτητών,
Ασκήσεις και Εργασίες, Σημειώσεις, Αρχεία Εργαστηριακών Ασκήσεων, Ανάρτηση Ανακοινώσεων.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις52
Ασκήσεις Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας48
Αυτοτελής μελέτη80
Σύνολο180
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης
  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής

ΙΙ. Εργαστηριακή εξέταση (προφορική ή γραπτή) στην ύλη του υλοποιηθέντος εργαστηρίου.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Βλάχος Μ.Β (1994), Στοιχεία γενικής αμπελουργίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, σελ.200.
  2. Σταύρακας Δ. Ε., (1999), Μαθήματα γενικής Αμπελουργίας, Υπηρεσία Δημοσιευμάτων Α.Π.Θ, σελ. 444.
  3. Ζαρμπούτης Γιάννης Β.,Τσιβεριώτου Μαρία Α. 2003. Στοιχεία αμπελουργίας και οινολογίας. Διαθέτης (Εκδότης) ΣΤΕΛΛΑ ΠΑΡΙΚΟΥ & ΣΙΑ ΟΕ
  4. Νικολάου Ν. Α. (2011) Αμπελουργία, Σύγχρονη Παιδεία, Θεσσαλονίκη, σελ.272.
  5. ΑΡΓΥΡΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ 2011. ΑΜΠΕΛΟΥΡΓΙΑ & ΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ. Εκδόσεις ΨΥΧΑΛΟΥ.
  6. ΜΑΝΟΛΗΣ Ν. ΣΤΑΥΡΑΚΑΚΗΣ 2013. ΑΜΠΕΛΟΥΡΓΙΑ. Εκδόσεις Εκδόσεις ΤΡΟΠΗ.
  7. Σημειώσεις του διδάσκοντα.
  8. KellerM., 2015. The Science of Grapevines – Anatomy and Physiology. Second Edition. Elsevier: Academic Press, Burlington, MA.
  9. Galet P., 2000. General viticulture (J. Smith Trans.), Oenoplurimedia, Chaintré, France.
  10. Winkler et al., 1995. General Viticulture, University of California Press.
  11. Di Michael G. Mullins, Alain Bouquet, Larry E. Williams, 1992. Biology of the Grapevine, Cambridge University Press.
  12. R. Smart and M. Robinson, 1991. Sunlight into Wine: A Handbook for Winegrape Canopy Management, Winetitles, Adelaide, Australia.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. American Journal of Enology and Viticulture
  2. Australian Journal of Grape and Wine Research
  3. Vitis
  4. Functional Plant Biology
  5. Acta Horticulturae
  6. HortScience
  7. Scientia Horticulturae