ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Αρωματικά και Φαρμακευτικά Φυτά

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-193801 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Αρωματικά και Φαρμακευτικά Φυτά
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Σύνολο 4 6
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3858

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα εξετάζει τις γενικές αρχές που διέπουν την επιστήμη της Γεωργίας και τις βασικές αρχές της καλλιέργειας των Αρωματικών και Φαρμακευτικών Φυτών.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα έχει αποκτήσει τις απαραίτητες ειδικές γνώσεις σχετικά με:
• την οικονομική σημασία τη χρησιμότητα, τα μορφολογικά χαρακτηριστικά, τις οικολογικές απαιτήσεις, την καλλιεργητική τεχνική και τη συντήρηση των προϊόντων σπουδαιότερων για την Ελληνική γεωργία αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών.
• την κατανόηση της οικολογίας και φυσιολογίας των φυτών αυτών και την υποβοήθηση της παραγωγής τους με κατάλληλες καλλιεργητικές τεχνικές καθώς και με την επιλογή του κατάλληλου οικοσυστήματος για καλλιέργεια τους.
• συσχετίσει το θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο των γνώσεών του, έτσι ώστε, να συμβάλει στην αύξηση της παραγωγής των σιτηρών και καρποδοτικών ψυχανθών ελαχιστοποιώντας τις αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
• Να εξοικειωθεί με τα μορφολογικά χαρακτηριστικά των αρωματικών και των φαρμακευτικών φυτών, με τις οικολογικές απαιτήσεις, την καλλιεργητική τεχνική και τη συντήρηση των προϊόντων τους.
• Να αξιολογήσει τους βιοτικούς και αβιοτικούς παράγοντες που επηρεάζουν την αύξηση, ανάπτυξη και απόδοση των αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Προαγωγήτηςελεύθερης, δημιουργικήςκαιεπαγωγικήςσκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γενική περιγραφή των αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών, (οικονομική σημασία, χρήσεις τους, μεταποίηση και εμπορία τους, προοπτικές των αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών στην Ελλάδα, καλλιεργητικές φροντίδες όπως η αμειψισπορά, συγκαλλιέργεια, προετοιμασία του εδάφους, λίπανση και πολλαπλασιασμός). Επίσης, στη γενική περιγραφή γίνεται αναφορά για τα αιθέρια έλαια και τις μεθόδους παραλαβής τους.
Στην ειδική περιγραφή γίνεται αναφορά σχετικά με την εξάπλωση, την οικονομική σημασία, τα μορφολογικά χαρακτηριστικά, την αύξηση και ανάπτυξη, τις οικολογικές απαιτήσεις, την προσαρμοστικότητα και την τεχνική της καλλιέργειας 45 αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Διαλέξεις: Σε αίθουσα διδασκαλίας
Οι Εργαστηριακές ασκήσεις & Ασκήσεις πράξης όπως προετοιμασία-κατεργασία αγρού, λίπανση, σπορά, καλλιέργεια, αναγνώριση, αξιολόγηση, ετοιμασία σπορολογίου και φυτολογίου διεξάγονται στο εργαστήριο και στον αγρό (Αγρόκτημα).

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση του PowerPoint για τις προβολές επιστημονικού υλικού, παροχή CD-ROM με τις εργαστηριακές ασκήσεις.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις, Εργαστηριακές ασκήσεις52
Προετοιμασία σπορολογίου και φυτολογίου30
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας40
Αυτοτελής μελέτη40
Εκπαιδευτικές επισκέψεις18
Σύνολο180
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση γίνεται στην ελληνική γλώσσα , ενώ για τους φοιτητές Erasmus στην αγγλική.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση για τη θεωρία (%) που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις ανάπτυξης θεμάτων σε γνωστή ύλη προτεινόμενης βιβλιογραφίας.
– Ερωτήσεις που απαιτούν σύνθεση πληροφοριών και κριτική σκέψη από το φοιτητή.
και
ΙΙ. Γραπτή εξέταση για το εργαστήριο (%) που περιλαμβάνει:
– αναγνώριση σπόρων, αναγνώριση φυτών, Ερωτήσεις και ασκήσεις σχετικά με λίπανση των φυτών, την προετοιμασία του εδάφους και τη σπορά των φυτών μεγάλης καλλιέργειας.
– Δικαίωμα συμμέτοχής στις εξετάσεις της θεωρίας έχουν οι φοιτητές που παρακολούθησαν κανονικά τα εργαστήρια ανεξαρτήτως του αποτελέσματος της εξέτασης.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Abdullaev, F.I., Frenkel, K.D. 1999. Saffron in biological and medical research. In: Negbi, M. (Ed), Saffron: Crocus sativus L. Harwood Academic Publishers Australia, pp. 103-114
  2. Acquaah, G. 2002. Principles of crop production, theory, techniques, and technology. Prentice Hall, New Jersey. pp 460.
  3. Buchanan, B.B., Gruissem, W., Jones, R.L., 2000. Biochemistry and Molecular Biology of Plants. American Society of Plant Biologists, Maryland, USA, 1250 pp.
  4. ΔόρδαςΧ., 2012. Αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά. Εκδόσεις Σύγχρονη Παιδεία, Θεσσαλονίκη, 358 σελ.
  5. Franz, C., Baser, K.H.C., Windisch, W. 2010. Essential oils and aromatic plants in animal feeding- a European perspective. A review. Flavour and Fragrance journal 25(5) 327-340.
  6. Κατσιότης, Σ.Θ., Χατζοπούλου Π.Σ., Αρωματικά φαρμακευτικά φυτά και αιθέρια έλαια. Εκδοτικός οίκος αδελφών Κυριακίδη α.ε.
  7. ISAAA, 2016. Global Status of Commercialized Biotech/GM Crops: 2016. ISAAA Brief No 52. ISAAA: Ithaca, NY. 53:1-45.
  8. Σκρουμπής, Β. 1998. Αρωματικά, φαρμακευτικά και μελισσοτροφικά φυτά της Ελλάδας. Αγρότυπος.
  9. Wills, R.B.H., Bone, K., Morgan, M. 2000. Herbal products: activeconstituents, modes of action and quality control. Nutrition Research Reviews 13(1): 47-77.