Ειδική Φυτοπαθολογία

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Εξετάζονται οι κυριότερες ασθένειες των οπωροκηπευτικών της αμπέλου και των φυτώνμεγάλης καλλιέργειας που έχουν διαπιστωθεί στην Ελλάδα, καθώς επίσης και μερικές άλλες παθήσεις που δεν έχουν μέχρι τώρα παρατηρηθεί στη χώρα μας, αλλά οφείλονται σεεπικίνδυνα παθογόνα, τα οποία απειλούν την Ελληνική γεωργία λόγω της συνεχούςεξαπλώσεως τους σε διάφορες χώρες του κόσμου.
Για κάθε κατηγορία καλλιεργειών (μηλοειδών, πυρηνοκάρπων, εσπεριδοειδών, κ.τ.λ.), οιασθένειες κατατάσσονται βάσει του προκαλούμενου αίτιου. Δηλαδή σε ασθένειεςμυκητολογικές, προκαρυωτικές (ασθένειες που οφείλονται σε βακτήρια, μυκοπλάσματα -φυτοπλάσματα, κ.α.), ιολογικές και μη μεταδοτικές.
Η μελέτη της καθεμιάς ασθένειας γίνεται συνοπτικά, αλλά παρέχονται όλες οι γνώσεις και οι πληροφορίες που κρίνονται απαραίτητες για την αναγνώριση τους, τον τρόπο και τις συνθήκες ενάρξεως, αναπτύξεως και μεταδόσεων τους και τις βασικές αρχέςαντιμετώπισης τους.
Το θέμα της καταπολέμησης καλύπτεται: α) δίνοντας όλα τα συνιστώμενα στη γεωργικήπράξη αποτελεσματικά μέτρα για κάθε συγκεκριμένη ασθένεια, β) αναφέροντας ήαναλύοντας σε κάποια έκταση μεθόδους και μέτρα (ιδίως μη χημικής καταπολέμησης)που εμφανίζουν ενδιαφέροντα πειραματικά αποτελέσματα ή νέες τάσεις της επιστήμηςστην πρόληψη και θεραπεία των ασθενειών. Σε κάθε περίπτωση, λαμβάνονται σοβαράυπόψη οι ισχύουσες εγκρίσεις, αποφάσεις και συστάσεις των Υπηρεσιών του ΥπουργείουΓεωργίας.

Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει του φοιτητές ικανούς να αναγνωρίσουν τις σημαντικότερες ασθένειες των καλλιεργούμενων οπωροφόρων, των φυτών μεγάλης καλλιέργειας, της αμπέλου και των κηπευτικών και να συμβάλουν στην αποτελεσματική και οικονομικότερη πρόληψη ή και θεραπεία αυτών.

Γενικές Ικανότητες

Στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές να είναι ικανοί:

  • Να αναγνωρίζουν τις σημαντικότερες ασθένειες των καλλιεργούμενων οπωροφόρων, των φυτών μεγάλης καλλιέργειας, της αμπέλου και των κηπευτικών
  • Να συμβάλουν στην αποτελεσματικότερη και οικονομικότερη πρόληψη και θεραπεία αυτών

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Χρήση πολυμέσων

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις80
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων30
Αυτοτελής Μελέτη20
Ατομική εργαστηριακή εργασία (συλλογή προσβεβλημένων φυτικών ιστών)20
Σύνολο150

Αξιολόγηση Φοιτητών

  • Γλώσσα Αξιολόγησης = Ελληνικά
  • Τρόπος Αξιολόγησης = Ενδιάμεσες Αξιολογήσεις, Γραπτή Εργασία, Γραπτές
  • Τελικές εξετάσεις με ερωτήσεις σύντομης απάντησης, προφορική εξέταση

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Θανασουλόπουλος, Κ., (1995) Μυκητολογικές Ασθένειες Δένδρων και Αμπέλου, Μαθήματα Ειδικής Φυτοπαθολογίας. Εκδόσεις ΖΗΤΗ
  2. Θανασουλόπουλος, Κ., (1996) Μυκητολογικές Ασθένειες Φυτών Μεγάλης Καλλιέργειας. Εκδόσεις ΖΗΤΗ
  3. Παναγόπουλος, Χ.Γ., (2007). Ασθένειες Καρποφόρων Δένδρων και Αμπέλου. Εκδόσεις Σταμούλης, Αθήνα.
  4. Γραβάνης, Φ., (2018) Ειδική φυτοπαθολογία, νοσολογία καλλιεργούμενων φυτών. CopyCity Publish
  5. Ogawa, MJ., Zehr, EI., Bird, WG., Ritchie, DH., Uriu, K., Uyemoto, JK., (1995) Compendium of Stone Fruit Diseases. APS Press, Minnesota, USA.
  6. Jones, AL., Aldwinckle, HS., (1991) Compendium of Apple and Pear Diseases. APS Press, Minnesota, USA.
  7. Harveson, RM., Hanson, LE., Hein GL., (2009) Compedium of Beet Diseases and Pests, Second Edition. APS Press, Minnesota, USA.
  8. Kirkpatrick, T.L., Rothrock, C.S., (2001) Compedium of Cotton Diseases, Second Edition. APS Press, Minnesota, USA.
  9. Koike, ST., Gladders, P., Paulus, AO., (2007) Vegetable Diseases, A Color Handbook. APS Press, Minnesota, USA.
  10. Paliyath, G., Murr, DP., Handa, AK., Lurie, S., (2009) Postharvest Biology and Technology of Fruits, Vegetables and Flowers. APS Press, Minnesota, USA.
  11. Timmer, L.W., Garnsey, S.M., Graham J.H., (2000) Compedium of Citrus Diseases. APS Press, Minnesota, USA.
  12. White, DG., (1998) Compedium of Corn Diseases, Third Edition. APS Press, Minnesota, USA.