ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ειδική Φυτοπαθολογία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-193802 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ειδική Φυτοπαθολογία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διδασκαλία 4 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3859

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει του φοιτητές ικανούς να αναγνωρίσουν τις σημαντικότερες ασθένειες των καλλιεργούμενων οπωροφόρων, των φυτών μεγάλης καλλιέργειας, της αμπέλου και των κηπευτικών και να συμβάλουν στην αποτελεσματική και οικονομικότερη πρόληψη ή και θεραπεία αυτών.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές να είναι ικανοί:

  • Να αναγνωρίζουν τις σημαντικότερες ασθένειες των καλλιεργούμενων οπωροφόρων, των φυτών μεγάλης καλλιέργειας, της αμπέλου και των κηπευτικών
  • Να συμβάλουν στην αποτελεσματικότερη και οικονομικότερη πρόληψη και θεραπεία αυτών

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εξετάζονται οι κυριότερες ασθένειες των οπωροκηπευτικών της αμπέλου και των φυτώνμεγάλης καλλιέργειας που έχουν διαπιστωθεί στην Ελλάδα, καθώς επίσης και μερικές άλλες παθήσεις που δεν έχουν μέχρι τώρα παρατηρηθεί στη χώρα μας, αλλά οφείλονται σεεπικίνδυνα παθογόνα, τα οποία απειλούν την Ελληνική γεωργία λόγω της συνεχούςεξαπλώσεως τους σε διάφορες χώρες του κόσμου.
Για κάθε κατηγορία καλλιεργειών (μηλοειδών, πυρηνοκάρπων, εσπεριδοειδών, κ.τ.λ.), οιασθένειες κατατάσσονται βάσει του προκαλούμενου αίτιου. Δηλαδή σε ασθένειεςμυκητολογικές, προκαρυωτικές (ασθένειες που οφείλονται σε βακτήρια, μυκοπλάσματα -φυτοπλάσματα, κ.α.), ιολογικές και μη μεταδοτικές.
Η μελέτη της καθεμιάς ασθένειας γίνεται συνοπτικά, αλλά παρέχονται όλες οι γνώσεις και οι πληροφορίες που κρίνονται απαραίτητες για την αναγνώριση τους, τον τρόπο και τις συνθήκες ενάρξεως, αναπτύξεως και μεταδόσεων τους και τις βασικές αρχέςαντιμετώπισης τους.
Το θέμα της καταπολέμησης καλύπτεται: α) δίνοντας όλα τα συνιστώμενα στη γεωργικήπράξη αποτελεσματικά μέτρα για κάθε συγκεκριμένη ασθένεια, β) αναφέροντας ήαναλύοντας σε κάποια έκταση μεθόδους και μέτρα (ιδίως μη χημικής καταπολέμησης)που εμφανίζουν ενδιαφέροντα πειραματικά αποτελέσματα ή νέες τάσεις της επιστήμηςστην πρόληψη και θεραπεία των ασθενειών. Σε κάθε περίπτωση, λαμβάνονται σοβαράυπόψη οι ισχύουσες εγκρίσεις, αποφάσεις και συστάσεις των Υπηρεσιών του ΥπουργείουΓεωργίας.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση πολυμέσων

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις80
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων30
Αυτοτελής Μελέτη20
Ατομική εργαστηριακή εργασία (συλλογή προσβεβλημένων φυτικών ιστών)20
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
  • Γλώσσα Αξιολόγησης = Ελληνικά
  • Τρόπος Αξιολόγησης = Ενδιάμεσες Αξιολογήσεις, Γραπτή Εργασία, Γραπτές
  • Τελικές εξετάσεις με ερωτήσεις σύντομης απάντησης, προφορική εξέταση

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Θανασουλόπουλος, Κ., (1995) Μυκητολογικές Ασθένειες Δένδρων και Αμπέλου, Μαθήματα Ειδικής Φυτοπαθολογίας. Εκδόσεις ΖΗΤΗ
  2. Θανασουλόπουλος, Κ., (1996) Μυκητολογικές Ασθένειες Φυτών Μεγάλης Καλλιέργειας. Εκδόσεις ΖΗΤΗ
  3. Παναγόπουλος, Χ.Γ., (2007). Ασθένειες Καρποφόρων Δένδρων και Αμπέλου. Εκδόσεις Σταμούλης, Αθήνα.
  4. Γραβάνης, Φ., (2018) Ειδική φυτοπαθολογία, νοσολογία καλλιεργούμενων φυτών. CopyCity Publish
  5. Ogawa, MJ., Zehr, EI., Bird, WG., Ritchie, DH., Uriu, K., Uyemoto, JK., (1995) Compendium of Stone Fruit Diseases. APS Press, Minnesota, USA.
  6. Jones, AL., Aldwinckle, HS., (1991) Compendium of Apple and Pear Diseases. APS Press, Minnesota, USA.
  7. Harveson, RM., Hanson, LE., Hein GL., (2009) Compedium of Beet Diseases and Pests, Second Edition. APS Press, Minnesota, USA.
  8. Kirkpatrick, T.L., Rothrock, C.S., (2001) Compedium of Cotton Diseases, Second Edition. APS Press, Minnesota, USA.
  9. Koike, ST., Gladders, P., Paulus, AO., (2007) Vegetable Diseases, A Color Handbook. APS Press, Minnesota, USA.
  10. Paliyath, G., Murr, DP., Handa, AK., Lurie, S., (2009) Postharvest Biology and Technology of Fruits, Vegetables and Flowers. APS Press, Minnesota, USA.
  11. Timmer, L.W., Garnsey, S.M., Graham J.H., (2000) Compedium of Citrus Diseases. APS Press, Minnesota, USA.
  12. White, DG., (1998) Compedium of Corn Diseases, Third Edition. APS Press, Minnesota, USA.