ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σποροπαραγωγή και Παραγωγή Πολλαπλασιαστικού Υλικού

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-193803 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Σποροπαραγωγή και Παραγωγή Πολλαπλασιαστικού Υλικού
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις 4 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3860

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Οι φοιτητές με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα είναι σε θέση:
• Να κατανούν τις βασικές αρχές, τα στάδια και τη διαδικασία της παραγωγής πιστοποιημένου σπόρου των ποικιλιών και των υβριδίων και πολλαπλασιαστικού υλικού.
• Να γνωρίζουν και να εφαρμόζουν τις μεθόδους για τον έλεγχο και τη διατήρηση της ποιότητας του παραγόμενου σπόρου (δειγματοληψία σπορομερίδας, βλαστική φυτωτική ικανότητα, βιωσιμότητα του σπόρου, αποθήκευση).
• Να γνωρίζουν τους μηχανισμούς αναπαραγωγής των φυτών με βάση τη μορφολογία του άνθους και τους τρόπους αναπαραγωγής (εγγενής και αγενής) σε σχέση με το παραγόμενο πολλαπλασιστικό υλικό και να εφαρμόζουν στη πράξη διασταυρώσεις σε είδη με γεωργική σημασία.
• Να γνωρίζουν σχετικά με τη διαχείρηση του πολλαπλασιστικού υλικού στα Ινστιτούτα Αγροτικής έρευνας, τη παραγωγή, τη διατήρηση και τη διακίνηση πιστοποιημένου και ταυτοποιημένου σπόρου και γενετικού υλικού.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. – Λήψη αποφάσεων. – Αυτόνομη εργασία. – Ομαδική εργασία. – Σχεδιασμός και διαχείρση έργων. – Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. – Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών. – Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βασικές γνώσεις σχετικά με τον μηχανισμό αναπαραγωγής των φυτών και της δημιουργίας του σπόρου. Εγγενής και Αγενής αναπαραγωγή. Επικονίαση, γονιμοποίηση (αυτογονιμοποίηση – σταυρογονιμοποίηση), ασυμβίβαστο, το φαινόμενο της απόμιξης. Τεχνικές διασταυρώσεων σε διάφορα είδη γεωργικής σημασίας. Παραγωγή πιστοποιημένου σπόρου σε είδη γεωργική σημασίας. Ποιότητα παραγόμενου σπόρου (έλεγχος βιωσιμότητας των εμβρύων, βλαστική ικανότητα, φυτρωτική ικανότητα). Διατήρηση ποικιλιών. Παραγωγή πιστοποιημένου πολλαπλασιαστικού υλικού. Έλεγχος, διακίνιση και νομοθεσία σποροπαραγωγής και πολλαπλασιαστικού υλικού. Λειτουργία και διαχείρηση του πολ/κου υλικού στις Τράπεζες Γενετικού Υλικού και στα Ελληνικά Ινστιτούτα Αγροτικής Έρευνας.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Όλες οι εργασίες και δραστηριότητες βασίζονται στη χρήση των ΤΠΕ:

-Powerpoint, moodle ή εναλλακτικός ιστοχώρος
-Συνεχής ηλεκτρονική επικοινωνία φοιτητών,
Ασκήσεις και Εργασίες, Σημειώσεις, Αρχεία διαλέξεων, Κανονισμός Εργαστηρίου, Ανάρτηση Ανακοινώσεων και Βαθμολογιών.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις65
Συγγραφή εργασίας15
Αυτοτελής μελέτη70
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:

Ι. Γραπτή τελική εξέταση στη θεωρία:
– Ερωτήσεις (σύντομης) ανάπτυξης.
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
-Ερωτήσεις που απαιτούν σύνθεση πληροφοριών και κριτική σκέψη από το φοιτητή

ΙΙ. Εργαστηριακή αξιολόγηση
Αξιολόγηση των εργασιών στο πλαίσιο των εργαστηριακών ασκήσεων και γραπτή τελική εξέταση στην ύλη του εργαστηρίου, παρουσίαση, πρακτική

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Ευθυμιάδης, Π. 2015. Σποροπαραγωγή. Εκδόσεις Κυριακίδη.
  2. Τσαυτάρης, Α., Κούτσικα-Σωτηρίου, Μ. 2011. Παραγωγή και Διακίνηση Σπόρων. Εκδόσεις Χριστίνα και Βασιλική Κορδαλή Ο.Ε.
  3. Ξυνιάς, Ι., Τοκατλίδης, Ι. 2013. Σποροπαραγωγή. Εκδ. Στυλιανός Βασιλειάδης.
  4. Γουλή-Βαβδινούδη Ε., Κούτσικα-Σωτηρίου, Μ. 2010. Εγχειρίδιο στη τεχνική των διασταυρώσεων στα καλλιεργούμενα φυτά. Εκδ. Χριστίνα και Βασιλική Κορδαλή Ο.Ε.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Seed Science Research, ISSN: 0960-2585
  2. Seed Science and Technology, https://www.seedtest.org/
  3. Field Crops Research, ISSN: 0378-4290
  4. Plant Science, ISSN: 0168-9452
  5. Bioresource Technology, ISSN: 0960-8524
  6. European Journal of Agronomy, ISSN: 1161-0301