ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γεωργικά Φάρμακα

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-193902 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 9ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Γεωργικά Φάρμακα
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις 5 6
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3863

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Η διδακτέα ύλη του μαθήματος αποσκοπεί στο να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς,

  • να κατανοήσουν τις βασικές γνώσεις που αφορούν στην εκλεκτικότητα των γεωργικών φαρμάκων στον τρόπο και μηχανισμό δράσης, στη δομή και στη συμπεριφορά τους στα φυτά και στο περιβάλλον.
  • να κατανοήσουν τις βασικές γνώσεις που αφορούν στη χημική αντιμετώπιση των εχθρών, ασθενειών και ζιζανίων των καλλιεργειών στα πλαίσια της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης
  • να γνωρίζουν τις αρχές προστασίας των καταναλωτών από τα υπολείμματα των γεωργικών φαρμάκων και τα Μέσα Προσωπικής Προστασίας των χειριστών ΓΦ
  • να αναγνωρίζουν τα είδη τυποποίησης των γεωργικών φαρμάκων καθώς και τις πληροφορίες της ετικέτας τους, την ασφαλή χρήση τους
  • να ενημερωθούν για τις πρόσφατες νομοθετικές εξελίξεις σχετικά με τα γεωργικά φάρμακα
  • να κατανοήσουν τις βασικές αναλυτικές μεθόδους για τον ποσοτικό προσδιορισμό των γεωργικών φαρμάκων στο περιβάλλον.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Οι Χημικές Ενώσεις στη Φυτοπροστασία, Φυτοπροστασία και Χημική Καταπολέμηση.
Η Εξέλιξη και οι ιδιότητες των Γεωργικών Φαρμάκων, η Διαδικασία Έγκρισης Γεωργικών Φαρμάκων, ο Τρόπος και μηχανισμός δράσης των ΓΦ, Εκλεκτικότητα ΓΦ, η Χημική Δομή και σχέση της με την Εκλεκτικότητα, η Τυποποίηση Γεωργικών Φαρμάκων και η ετικέτα.
Τα Μέσα εφαρμογής ΓΦ, τα Είδη Σκευασμάτων, οι Τεχνικές ανάλυσης υπολειμμάτων ΓΦ, η Ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία για τα ΓΦ και τα βιοκτόνα. Κατάταξη και ονοματολογία ΓΦ.
Μυκητοκτόνα – Εντομοκτόνα – Ακαρεοκτόνα – Νηματοδωκτόνα-Ζιζανιοκτόνα και άλλα Φυτοπροστατευτικά Προϊόντα (μηχανισμοί δράσης τους).

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο, σε αίθουσα/αμφιθέατρο και στο εργαστήριο ή εάν κριθεί απαραίτητο και εξ’ αποστάσεως.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση ηλεκτρονικών πολυμέσων όπως,computer, dataprojector, σύνδεση στο Internet και διαφανοσκόπιο για την επίδειξη διαφανειών.
Χρησιμοποιoύνται το PowerPoint, Word, Excel και DVDs.
Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται ανάλογα με το θέμα μέσω moodle, της ιστοσελίδας του Τμήματος και e-mail.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις52
Μελέτηκαιανάλυσηβιβλίωνκαιάρθρων10
Αυτοτελής Μελέτη80
Ατομική εργαστηριακή εργασία (συλλογή εντόμων και προσβολών)38
Σύνολο180
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
  • Για το θεωρητικό μέρος: Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει ερωτήσεις περιγραφής ή συντόμου απαντήσεως ή πολλαπλής επιλογής ή Σ-Λ ή συνδυασμό των παραπάνω, σε ύλη που βασίζεται στην προτεινόμενη βιβλιογραφία. Εκτός της γραπτής, δύναται να γίνει και προφορική εξέταση. Η βαθμολογία αυτή συμμετέχει κατά 70% στον τελικό βαθμό του μαθήματος (ελάχιστος προαγώγιμος βαθμός 5).
  • Για το Εργαστηριακό μέρος: Εργαστηριακή εξέταση (ξεχωριστή από τη θεωρία) προφορική ή γραπτή ή και με τους δύο τρόπους και διαμορφώνεται από την εξέταση εργασίας (προσδιορίζεται με την έναρξη των μαθημάτων) και εργαστηριακών ασκήσεων. Η βαθμολογία αυτή συμμετέχει κατά 30% στον τελικό βαθμό του μαθήματος (ελάχιστος προαγώγιμος βαθμός 5)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Παπαδοπούλου- Μουρκίδου Ε. 2008. Γεωργικά Φάρμακα. Εκδόσεις: Καραδέμος Ι. ISBN: 978-960-6796-05-0, 606 σελ..
  2. Ζιώγας Ν. Β & Α. Ν. Μαρκόγλου 2007. Γεωργική Φαρμακολογία. Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Αθήνα, 836 σελ.
  3. Μπουχέλος, Κ. Θ. 2009.ΞυλοφάγαΕντομα Κατοικιών: αντιμετώπιση-βιολογία-αναγνώριση.
  4. Μπουχέλος, Κ. Θ. 2009. Τερμίτες και Μυρμήγκια:  (Μορφολογία, Βιολογία, Ζημιές και Αντιμετώπιση).
  5. Μπουχέλος, Κ. Θ. 2017.Έντομα Αποθηκών και Τροφίμων, 133 σελ.
  6. Τζανακάκης Μ.Ε. και Β.Ι. Κατσόγιαννος, 2003.Εντομα Καρποφόρων Δένδρων & Αμπέλου.
  7. Παπαδοπούλου, S. 2020. Ειδική Εντομολογία. Διδακτικές Σημειώσεις.
  8. Κωβαίος Δ.Σ., 2010. Ακαρολογία. εκδόσεις Αγροτύπος.
  9. Παναγόπουλος, Χ. 2007. Ασθένειες καρποφόρων δένδρων και αμπέλου. ISBN: 960-351-677-5.
  10. Παναγόπουλος, Χ. 2003. Ασθένειες καλλωπιστικών φυτών. ISBN: 960-351-424-1
  11. Ελευθεροχωρινός Η. 2008. Ζιζανιολογία. 3η Έκδοση, Εκδόσεις Αγροτύπος Α.Ε. 408 σελίδες
  12. Κατής Νικόλαος 1990. Ιολογία φυτών. Εκδ. Πήγασος.
  13. Agrios, G, Ν. 2005. Plant Pathology. 5th edition, Elsevier Academic Press, 948 pp.
  14. Campbell, C. L. and L. V. Madden. 1990. Introduction to Plant Disease Epidemiology. John Wiley & Sons, New York, U.S.A., 532 pp.
  15. Jones, D. G. 1998. The Epidemiology of Plant Diseases. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, Boston, U.S.A., 460 pp.
  16. Hagstrum, D.W., Subramanyam, B. 2006. Fundamentals of stored-product entomology.
  17. Metcalf, R. L.and Metcalf R. A. 1993. Destructive and useful insects, their habits and control. McCrawiHill Inc. NewYork 1073 pp.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. EPPO Bulletin https://onlinelibrary.wiley.com/journal/13652338
  2. Hellenic Plant Protection Journal https://content.sciendo.com/view/journals/hppj/hppj-overview.xml
  3. Journal of Pest Science https://link.springer.com/journal/10340
  4. Biotechnology & Biotechnological Equipment https://www.tandfonline.com/loi/tbeq20