Γεωργικά Συστήματα στον Kόσμο

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Οι απαρχές της γεωργίας, η πρώτη γεωργική επανάσταση και η διαμόρφωση των γεωργικών συστημάτων, Η προβιομηχανική γεωργία στην Ευρώπη, Η δεύτερη γεωργική επανάσταση και οι τεχνολογικές αλλαγές, Η ευρωπαϊκή γεωργία από τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα ως τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, Η γεωργία από τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο ως σήμερα, Η τρίτη γεωργική επανάσταση, Τα γεωργικά συστήματα στο χώρο της δυτικής Ευρώπης, του Νέου Κόσμου και της μεσογειακής ζώνης, Η γεωργία των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης (πρώην σοσιαλιστικών χωρών), Οι προκλήσεις της σημερινής γεωργίας.

Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές γνώστες της εξέλιξης της γεωργίας και της διαμόρφωσης των γεωργικών συστημάτων στον κόσμο και στην Ελλάδα.
Ειδικότεροι σκοποί του μαθήματος είναι οι φοιτητές να είναι ικανοί να περιγράφουν τις φάσεις από τις οποίες πέρασε η παγκόσμια γεωργία από την γέννησή της έως τις μέρες μας, να περιγράφουν και αναλύουν τις τρεις γεωργικές «επαναστάσεις» και τις τεχνολογικές αλλαγές που τις συνόδεψαν, καθώς και τις συνέπειές τους στην οργάνωση και εξέλιξη των αγροτικών κοινωνιών, να αναλύουν τα γεωργικά συστήματα στον κόσμο και να τα συγκρίνουν μεταξύ τους, να περιγράφουν και αναλύουν τις φάσεις της ευρωπαϊκής γεωργίας στη διάρκεια του 20ου αιώνα, να αναλύουν τα σύγχρονα γεωργικά συστήματα στον κόσμο, να αναγνωρίζουν τις προκλήσεις της γεωργίας του μέλλοντος.
Στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές μελλοντικούς αναλυτές και συμβούλους στα κέντρα λήψης αποφάσεων για τη γεωργία.

Γενικές Ικανότητες

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
• Λήψη αποφάσεων
• Αυτόνομη εργασία
• Ομαδική εργασία
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
• Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
• Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
• Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

• Powerpoint
• Προβολή ντοκιουμαντέρ
• Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω moodle

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις στην αίθουσα52
Αναζήτηση, ανάλυση και παρουσίαση βιβλιογραφίας8
Ομαδική εργασία10
Ατομική εργασία20
Προετοιμασία για την γραπτή αξιολόγηση30
Σύνολο120

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή εξέταση που περιλαμβάνει: ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις σύνθεσης γνώσεων, ερωτήσεις κρίσεως (60%)
Παρουσίαση εργασιών (με powerpoint) (20%)
Γενικότερη παρουσία στην αίθουσα, συμμετοχή στην ανάλυση των θεματικών ενοτήτων, συνθετική ικανότητα (20%)

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Γιδαράκου Ι., 2017, Γεωργία και Γεωργικά Συστήματα στον Κόσμο, Εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα.
  2. Davidova S. and Thomson K., 2014, Family Farming in Europe: Challenges and prospects in depth analysis. Directorate General for Internal Policies. Policy Department B: Structural and Cohesion Policies. Agriculture and Rural Development.
  3. Dixon J., Gibbon D. and Gulliver A., 2001, Farming Systems and Poverty – Improving farmers’ livelihood in a changing world, FAO and World Bank, Rome, Italy.
  4. Λαμπριανίδης Λ., 2002, Οικονομική Γεωγραφία – Στοιχεία Θεωρίας και Εμπειρικά Παραδείγματα, Εκδ. Πατάκη, Αθήνα.
  5. Μαζουαγιέ Μ. και Ρουντάρ Λ., 2005, Ιστορία των Γεωργιών του Κόσμου, Εκδ. Εξάντας, Αθήνα.
  6. SarrisA., Doucha T. nadMathijs E., 1999, Agricultural Structuring in Central ans Eastern Europe, European Review of Agricultural Economics, Vol. 26(3), pp. 305-329.
  7. Σκορδίλη Σ. και Λυμπεράκη, Α., 2019, Οικονομική Γεωγραφία: Οι Νέες Συντεταγμένες του Παγκόσμιου Χάρτη της Χωροθέτησης και Χωρικής Οργάνωσης της Οικονομικής Δραστηριότητας, Αθήνα: Κριτική.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Agricultural Systems, https://www.journals.elsevier.com/agricultural-systems
  2. Journal for Farming Systems, https://ufdc.ufl.edu/UF00071921/00003