Συλλογικές Δράσεις και Κοινωνική Επιχειρηματικότητα

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Θεωρίες συλλογικής δράσης, Κοινωνικό κεφάλαιο, Κοινωνική οικονομία, Κοινοί πόροι και θεωρίες διαχείρισής τους, Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, Κοινωνική επιχειρηματικότητα, Αρχές λειτουργίας κοινωνικών επιχειρήσεων, Η δυναμική των κοινωνικών επιχειρήσεων, Μορφές κοινωνικής επιχειρηματικότητας στον κόσμο και την Ελλάδα, Αγροτικοί συνεταιρισμοί, ΚΟΙΝΣΕΠ, Συνεταιριστικές τράπεζες, ΚΥΓΕΩ, Νομοθετικό πλαίσιο κοινωνικής επιχειρηματικότητας.

Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές γνώστες της λογικής και της δυναμικής της συλλογικής δράσης, καθώς και των μορφών της κοινωνικής επιχειρηματικότητας στην ύπαιθρο.
Ειδικότεροι σκοποί του μαθήματος είναι οι φοιτητές να είναι ικανοί να περιγράφουν τις θεωρίες της συλλογικής δράσης, να αναλύουν την έννοια και το περιεχόμενο του κοινωνικού κεφαλαίου, να περιγράφουν και εμβαθύνουν την έννοια και το περιεχόμενο της κοινωνικής οικονομίας, να αναλύουν τις θεωρίες για τη διαχείριση των κοινών πόρων στην ύπαιθρο, να αναλύουν την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, να περιγράφουν και αναλύουν τις λειτουργικές, οργανωτικές και διοικητικές ιδιαιτερότητες της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, να περιγράφουν τις μορφές κοινωνικής επιχειρηματικότητας στον κόσμο και την Ελλάδα (συνεταιρισμοί, ΚΟΙΝΣΕΠ, συνεταιριστικές τράπεζες, ΚΥΓΕΩ κλπ), να αναφέρουν το νομοθετικό πλαίσιο της κοινωνικής επιχειρηματικότητας.
Στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς συμβούλους ή/και στελέχη κοινωνικών επιχειρήσεων.

Γενικές Ικανότητες

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
• Λήψη αποφάσεων
• Αυτόνομη εργασία
• Ομαδική εργασία
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
• Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
• Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
• Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

• Powerpoint
• Προβολή ντοκιουμαντέρ
• Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω moodle

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις στην αίθουσα52
Αναζήτηση, ανάλυση και παρουσίαση βιβλιογραφίας8
Ατομική εργασία: casestudy15
Διαλέξεις ειδικών προσκεκλημένων5
Προετοιμασία για την γραπτή αξιολόγηση40
Σύνολο120

Αξιολόγηση Φοιτητών

  • Γραπτή εξέταση που περιλαμβάνει: ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις σύνθεσης γνώσεων, ερωτήσεις κρίσεως (60%)
  • Παρουσίαση εργασίας (με powerpoint) (30%)
  • Γενικότερη παρουσία στην αίθουσα, συμμετοχή στην ανάλυση των θεματικών ενοτήτων, συνθετική ικανότητα (10%)

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Bibson and Graham, 2013, Take back the economy, https://www.dropbox.com/sh/x9in0thr9xboavi/AADJb8FxQEhGtUQ6rMFuO1P7a?dl=0&preview=01-Gibson-Graham+et+al.+-+2013+-+Take+Back+the+Economy+%E2%80%94BOOK-clear.pdf
  2. Κυριακίδου Ο., Σαλαβού Ε., 2014, Κοινωνική Επιχειρηματικότητα, Εκδ. Rosili.
  3. Νικολόπουλος T., Καπογιάννης Δ., 2013, Εισαγωγή στην κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία, Εκδ. Αυτοδιαχειριζόμενη Κοινότητα του Βιβλίου ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ.
  4. Ντούλια Θ., 2015, Κοινωνική Οικονομία και Κοινωνική Επιχειρηματικότητα, Εκδ. Οσελότος.
  5. Σαρρή Κ., Τριχοπούλου Α., 2017, Επιχειρηματικότητα και Κοινωνική Οικονομία, Εκδ. Τζιώλα.
  6. Geoffrey M. Hodgson(2017)Karl Polanyi on economy and society: a critical analysis of core concepts,Review of Social Economy,75:1,1-25,DOI: 10.1080/00346764.2016.1171385
  7. Bruce Pietrykowski(2004)You Are What You Eat: The Social Economy of the Slow Food Movement,Review of Social Economy,62:3,307-321,DOI: 10.1080/0034676042000253927

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Revue of Social Economy, https://www.tandfonline.com/loi/rrse20
  2. Journal of Rural Cooperation: http://departments.agri.huji.ac.il/economics/en/jrc.htm
  3. Annals of Public and Cooperative Economics:
    http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1467-8292