ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Συλλογικές Δράσεις και Κοινωνική Επιχειρηματικότητα

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-190012 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιλογής Εαρινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Συλλογικές Δράσεις και Κοινωνική Επιχειρηματικότητα
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 4 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3877

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές γνώστες της λογικής και της δυναμικής της συλλογικής δράσης, καθώς και των μορφών της κοινωνικής επιχειρηματικότητας στην ύπαιθρο.
Ειδικότεροι σκοποί του μαθήματος είναι οι φοιτητές να είναι ικανοί να περιγράφουν τις θεωρίες της συλλογικής δράσης, να αναλύουν την έννοια και το περιεχόμενο του κοινωνικού κεφαλαίου, να περιγράφουν και εμβαθύνουν την έννοια και το περιεχόμενο της κοινωνικής οικονομίας, να αναλύουν τις θεωρίες για τη διαχείριση των κοινών πόρων στην ύπαιθρο, να αναλύουν την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, να περιγράφουν και αναλύουν τις λειτουργικές, οργανωτικές και διοικητικές ιδιαιτερότητες της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, να περιγράφουν τις μορφές κοινωνικής επιχειρηματικότητας στον κόσμο και την Ελλάδα (συνεταιρισμοί, ΚΟΙΝΣΕΠ, συνεταιριστικές τράπεζες, ΚΥΓΕΩ κλπ), να αναφέρουν το νομοθετικό πλαίσιο της κοινωνικής επιχειρηματικότητας.
Στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς συμβούλους ή/και στελέχη κοινωνικών επιχειρήσεων.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
• Λήψη αποφάσεων
• Αυτόνομη εργασία
• Ομαδική εργασία
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
• Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
• Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
• Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρίες συλλογικής δράσης, Κοινωνικό κεφάλαιο, Κοινωνική οικονομία, Κοινοί πόροι και θεωρίες διαχείρισής τους, Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, Κοινωνική επιχειρηματικότητα, Αρχές λειτουργίας κοινωνικών επιχειρήσεων, Η δυναμική των κοινωνικών επιχειρήσεων, Μορφές κοινωνικής επιχειρηματικότητας στον κόσμο και την Ελλάδα, Αγροτικοί συνεταιρισμοί, ΚΟΙΝΣΕΠ, Συνεταιριστικές τράπεζες, ΚΥΓΕΩ, Νομοθετικό πλαίσιο κοινωνικής επιχειρηματικότητας.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

• Powerpoint
• Προβολή ντοκιουμαντέρ
• Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω moodle

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις στην αίθουσα52
Αναζήτηση, ανάλυση και παρουσίαση βιβλιογραφίας8
Ατομική εργασία: casestudy15
Διαλέξεις ειδικών προσκεκλημένων5
Προετοιμασία για την γραπτή αξιολόγηση40
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
  • Γραπτή εξέταση που περιλαμβάνει: ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις σύνθεσης γνώσεων, ερωτήσεις κρίσεως (60%)
  • Παρουσίαση εργασίας (με powerpoint) (30%)
  • Γενικότερη παρουσία στην αίθουσα, συμμετοχή στην ανάλυση των θεματικών ενοτήτων, συνθετική ικανότητα (10%)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Bibson and Graham, 2013, Take back the economy, https://www.dropbox.com/sh/x9in0thr9xboavi/AADJb8FxQEhGtUQ6rMFuO1P7a?dl=0&preview=01-Gibson-Graham+et+al.+-+2013+-+Take+Back+the+Economy+%E2%80%94BOOK-clear.pdf
  2. Κυριακίδου Ο., Σαλαβού Ε., 2014, Κοινωνική Επιχειρηματικότητα, Εκδ. Rosili.
  3. Νικολόπουλος T., Καπογιάννης Δ., 2013, Εισαγωγή στην κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία, Εκδ. Αυτοδιαχειριζόμενη Κοινότητα του Βιβλίου ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ.
  4. Ντούλια Θ., 2015, Κοινωνική Οικονομία και Κοινωνική Επιχειρηματικότητα, Εκδ. Οσελότος.
  5. Σαρρή Κ., Τριχοπούλου Α., 2017, Επιχειρηματικότητα και Κοινωνική Οικονομία, Εκδ. Τζιώλα.
  6. Geoffrey M. Hodgson(2017)Karl Polanyi on economy and society: a critical analysis of core concepts,Review of Social Economy,75:1,1-25,DOI: 10.1080/00346764.2016.1171385
  7. Bruce Pietrykowski(2004)You Are What You Eat: The Social Economy of the Slow Food Movement,Review of Social Economy,62:3,307-321,DOI: 10.1080/0034676042000253927

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Revue of Social Economy, https://www.tandfonline.com/loi/rrse20
  2. Journal of Rural Cooperation: http://departments.agri.huji.ac.il/economics/en/jrc.htm
  3. Annals of Public and Cooperative Economics:
    http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1467-8292