ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Συστηματική Βοτανική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-190013 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιλογής Εαρινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Συστηματική Βοτανική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις 4 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3876

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι η αναγνώριση, η περιγραφή και η ερμηνεία της ποικιλότητας των διαφορετικών φυτικών ειδών και η κατάταξή τους σε ένα ιεραρχικό σύστημα όσο το δυνατόν απλό και κατανοητό, με βάση την ευρισκόμενη φυσική συγγένειά τους. Επίσης, οι φοιτητές εξασκούνται στην παρατήρηση των κοινών μορφολογικών γνωρισμάτων των κυριότερων οικογενειών της Ελληνικής χλωρίδας καθώς και στην εξεύρεση των επιστημονικών ονομάτων των φυτών.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Ειδικές γνώσεις που θα αποκτηθούν
Βασικές αρχές ταξινόμησης και επιστημονικής ονομασίας των φυτών
Βασικά γνωρίσματα των Αθροισμάτων του Φυτικού Βασίλειου
Κριτήρια και μέθοδος αναγνώρισης ομάδων και υποδιαιρέσεων των Σπερματόφυτων
Βασικά μορφολογικά γνωρίσματα των κυριότερων οικογενειών της Ελληνικής χλωρίδας

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή, σκοπός, στόχοι και περίοδοι ανάπτυξης της Συστηματικής Βοτανικής. Χρησιμότητα και οικονομικό ενδιαφέρον των φυτικών ειδών
Βιοποικιλότητα. Συστηματικές μονάδες διάκρισης των φυτών, γενικές και ειδικές έννοιες, ορολογία. Όργανα αναπαραγωγής και τρόποι πολλαπλασιασμού των φυτών
Κατώτερα εξελικτικά φυτά. Προκαρυωτικά φυτά (Bacteriophyta, Cyanophyta)
Ευκαρυωτικά φυτά (Phycophyta, Mycophyta, Lichenophyta, Bryophyta, Pteridophyta)
Ανώτερα εξελικτικά φυτά. Σπερματόφυτα και Υποδιαιρέσεις τους (Gymnospermae και Angiospermae)
Περιληπτική αναφορά σε όλα τα αθροίσματα και λεπτομερειακή στο άθροισμα των Σπερματόφυτων και ιδιαίτερα των αγγειοσπερμάτων
Κλάση Dicotyledones. Διαφορετικές τάξεις δικότυλων. Διαφορές δικότυλων και μονοκότυλων φυτών
Κλάση Monocotyledones. Διαφορετικές τάξεις μονοκότυλων φυτών

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Αίθουσα διδασκαλίας

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Powerpoint presentations
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle
  • Το μάθημα διεξάγεται με τη μορφή διαλέξεων, που υποστηρίζονται από διαφάνειες, ηλεκτρονικές προβολές
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Το μάθημα διεξάγεται με τη μορφή διαλέξεων. Στις διαλέξεις χρησιμοποιούνται παρουσιάσεις powerpoint και έντυπο υλικό από επιστημονικές δημοσιεύσεις και από το διαδίκτυο.52
Εργαστηριακές Ασκήσεις Μελέτη των φυτικών οργάνων και κυρίως των διαφόρων τύπων ανθέων διαφορετικών οικογενειών. Παρατήρηση των κοινών μορφολογικών γνωρισμάτων των κυριότερων οικογενειών της Ελληνικής χλωρίδας. Ταξινομική αναγνώριση διαφορετικών φυτικών ειδών των κυριότερων οικογενειών. Δημιουργία ατομικού φυτολογίου που περιλαμβάνει έως 100 διαφορετικά είδη φυτών από διάφορες οικογένειες. Χρήση στερεοσκοπίου και εξεύρεση «κλείδας προσδιορισμού φυτών». Συμπλήρωση ειδικών φυλλαδίων εργασίας.14
Αυτοτελής Μελέτη54
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση στη θεωρία γίνεται στην ελληνική γλώσσα , ενώ για τους φοιτητές Erasmus στην αγγλική
Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:
Ι. Γραπτή τελική εξέταση στη θεωρία (70%):
– Ερωτήσεις (σύντομης) ανάπτυξης.
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
– Ερωτήσεις σωστού λάθους

ΙΙ. Εργαστηριακή αξιολόγηση (30%) που περιλαμβάνει
Οι εργαστηριακές εξετάσεις διεξάγονται στο τέλος των εργαστηριακών ασκήσεων και. Ο τελικός βαθμός του εργαστηρίου αποτελεί συνάρτηση:

των γραπτών εργασιών που εκτελούν οι φοιτητές στην διάρκεια του εξαμήνου (συμπληρωμένα φυλλάδια εργασίας, ασκήσεις, γραπτές απαντήσεις)

του προσωπικού φυτολογίου που δημιουργούν και παρουσιάζουν στο τέλος του εξαμήνου

της προφορικής εξέτασης στην συστηματική αναγνώριση των φυτών που συμπεριλαμβάνονται στο ατομικό τους φυτολόγιο, των γραπτών εξετάσεων στον ταξινομικό προσδιορισμό φυτών με τη χρήση κλείδας και των γραπτών εξετάσεων στη διδακτέα ύλη του εργαστηρίου

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Σαρλής, Γ. 1999. Συστηματική Βοτανική, Εφαρμογές Κορμοφύτων. Εκδόσεις Αθ. Σταμούλη, Αθήνα
  2. Μπαμπαλώνας, Δ. και Κοκκίνη Σ. 2004. Συστηματική Βοτανική, Εκδόσεις Αϊβαζη,
    Θεσσαλονίκη
  3. Στεφανάκη- Νικηφοράκη, Μ. 1999. Συστηματική Βοτανική. Τόμος Α΄. Εκδόσεις Αθ. Σταμούλη, Αθήνα
  4. Smith, James Payne Jr. 1977. Vascular plants families, Mad River Press, Inc., Eureka, California
  5. Tutin, T.G.etal. (eds). 1stedn, 1964; 2ndedn 1993. FloraEuropaea, vol. 1. Cambridge
    University Press
  6. Zomlefer, W.B. 1994. Guide to Flowering Plant Families.The University of North Carolina. Press Chapel Hill and London

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Systematic Botany
  2. Australian Systematic Botany
  3. European Journal of Taxonom
  4. SYSTEMATICA
  5. Natura