Τουρισμός Υπαίθρου

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Εννοιολογικό περιεχόμενο του τουρισμού της υπαίθρου, Φέρουσα τουριστική ικανότητα αγροτικών περιοχών, Ο τουρισμός υπαίθρου ως εργαλείο ανάπτυξης του αγροτικού χώρου, Τουρισμός υπαίθρου – αγροτικός τουρισμός – αγροτουρισμός, Αγροτουρισμός και πολυδραστηριότητα των γεωργικών εκμεταλλεύσεων, Κοινωνική ενσωμάτωση και έμφυλες διαστάσεις στον αγροτικό τουρισμό, Δικτύωση αγροτουριστικών επιχειρήσεων, Κίνητρα και τυπολογίες αγροτουριστών, Αγροτικός τουρισμός, Πολυλειτουργικά Αγροκτήματα, Γαστρονομικός τουρισμός, Οινικός τουρισμός, Πολιτιστικός τουρισμός, Θρησκευτικός τουρισμός, Ιαματικός τουρισμός, Πολιτικές ανάπτυξης – χρηματοδότησης του τουρισμού υπαίθρου, Σύνταξη επιχειρηματικού σχεδίου μιας τουριστικής μονάδας στην ύπαιθρο.

Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τον ρόλο του τουρισμού της υπαίθρου ως εργαλείο ανάπτυξης του αγροτικού χώρου και της πολυδραστηριότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων. Αναλυτικότερα, σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να ορίζουν τον τουρισμό υπαίθρου, να αναλύουν τις διάφορες μορφές του, να κάνουν διάγνωση της φέρουσας ικανότητας των αγροτικών περιοχών για τουριστική ανάπτυξη, να αναλύουν τα κίνητρα των αγροτουριστών, να αναγνωρίζουν και αναλύουν τις διάφορες κατηγορίες του τουρισμού υπαίθρου, να σχεδιάζουν το επιχειρηματικό σχέδιο μιας τουριστικής μονάδας στην ύπαιθρο.
Στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς συμβούλους αγροτουριστικών επιχειρήσεων ή/και επιχειρηματίες του χώρου.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, Λήψη αποφάσεων, Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία, Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα, Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον, Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου, Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Powerpoint
Προβολή ντοκιμαντέρ
Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω moodle

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις στην αίθουσα52
Αναζήτηση, ανάλυση και παρουσίαση βιβλιογραφίας8
Ατομική/ομαδική εργασία (casestudy)20
Εκπαιδευτικές εκδρομές σε τουριστικές μονάδες στην ύπαιθρο5
Διαλέξεις ειδικών προσκεκλημένων5
Αυτοτελής μελέτη30
Σύνολο120

Αξιολόγηση Φοιτητών

  • Γραπτή εξέταση που περιλαμβάνει: Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις σύνθεσης γνώσεων, ερωτήσεις κρίσεως (70%)
  • Γραπτή εργασία και παρουσίαση με powerpoint)(20%)
  • Γενικότερη παρουσία στην αίθουσα και συμμετοχή στην ανάλυση των θεματικών ενοτήτων, συνθετική ικανότητα (10%)

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Κοκκώσης, Χ., Τσάρτας, Π. και Γκρίμπα, Ε. (2011) Ειδικές και Εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Ζήτηση και προσφορά νέων προϊόντων τουρισμόυ. Εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ, Αθήνα.
  2. Koutsou S., Notta O., Samathrakis V. &Partalidou M. (2009). Women’s Entrepreneurship and Rural Tourism in Greece: Private Enterprises and Cooperatives. South European Society and Politics, 14: 2, 191-209.
  3. Παρταλίδου, Μ. (2005). Η προτυποποίηση ως παράγοντας ανάπτυξης και προώθησης του Αγροτικού Τουρισμού. Διδακτορική Διατριβή, Α.Π.Θ., Τμήμα Γεωπονίας, Τομέας Αγροτικής Οικονομίας, Θεσσαλονίκη. https://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/15149.
  4. Παρταλίδου, Μ. (2017). Τουρισμός και “αγροτικό ιδεώδες”: μύθος ή πραγματικότητα; Πρότυπα ποιότητας και αξίες γύρω από τον αγροτικό τουρισμό. Στο Τσάρτας, Π. Και Λύτρας, Π. (επιμ.) Τουρισμός, Τουριστική Ανάπτυξη. Συμβολές Ελλήνων Επιστημόνων. Σειρά: Βιβλιοθήκη Τουριστικών Επιστημών. Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα. σελ. 423-429.
  5. Partalidou M. &Koutsou S. (2012). Locally and Socially Embedded Tourism Clusters in Rural Greece. TOURISMOS, An International multidisciplinary Journal of Tourism, 7:1, 99-116.
  6. Σωτηριάδης Μ., Φαρσάρη Ι., 2009, Εναλλακτικές και Ειδικές μορφές Τουρισμού: Σχεδιασμός, Management και Marketing, Εκδόσεις Interbooks.
  7. WineTourism, C.M.Hall, L.Sharples, B.Cambourne&N.Macionis, ΕκδόσειςElsevier, 2000
  8. Cultural Attractions & European Tourism, G.Richards, Εκδόσεις CABI, 2001
  9. Ecotourism Policy & Planning, D.Fennell and R.Dowling, Εκδόσεις CABI, 2003.
  10. Sustainable Tourism, CM.Hall and A.Lew, Εκδόσεις Wesley Longman, 1998
  11. Rural Tourism & Sustainable Business, D.Hall, I.Kirkpatrick, M.Mitchell, Εκδόσεις Chanell View, 2005
  12. Rural Tourism Development, E.W.George, H.Mair, D. Reid, Εκδόσεις Chanell View, 2009
  13. Journal of Sustainable Tourism, https://www.tandfonline.com/toc/rsus20/current
  14. Tourismos, http://www.chios.aegean.gr/tourism/aims.htm
  15. International Journal of Tourism Research, https://onlinelibrary.wiley.com/journal/15221970