Φυσιολογία Φυτών
Γενικά
- Κωδικός: 600-190401
- Εξάμηνο: 4ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Γενικού Υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις (5)
- Μονάδες ECTS: 5
- Σελίδα μαθήματος: https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3713
- Διδάσκοντες: Γιαννακούλα Αναστασία
Περιεχόμενα μαθήματος
Πρόσληψη και μεταφορά του νερού: ∆ιακίνηση του νερού και των θρεπτικών ουσιών, ∆ομή των κυτταρικών μεμβρανών, Μεταφορά ουσιών μέσω μεμβρανών, Πρόσληψη νερού, Ριζική πίεση, ∆ιαπνοή.
Θρεπτικά στοιχεία: Γενικά για τα απαραίτητα θρεπτικά στοιχεία, Πρόσληψη των θρεπτικών στοιχείων, Ρόλος των θρεπτικών στοιχείων στο φυτικό μεταβολισμό.
Φωτοσύνθεση: Γενική θεώρηση της φωτοσύνθεσης, Φωτεινές αντιδράσεις, Φωτοσυνθετικές χρωστικές, Φωτοσυστήματα, Σκοτεινές αντιδράσεις, Κύκλος του Calvin, Φωτοαναπνοή, ∆έσμευση CO2 στα C4 και CAM φυτά, Παράγοντες που επηρεάζουν τη φωτοσύνθεση.
Αφομοίωση αζώτου: Κύκλος αζώτου, Βιολογική δέσμευση αζώτου, Αφομοίωση νιτρικών και αμμωνιακών ιόντων.
Αναπνοή: Γενική θεώρηση της αναπνοής, Αναερόβιος και αερόβιος αναπνοή, Καταβολισμός υδατανθράκων, Γλυκόλυση, Κύκλος του κιτρικού οξέος, Αναπνευστική αλυσίδα, Σύνθεση ATP στα μιτοχόνδρια.
Αύξηση και Ανάπτυξη: Παράγοντες που επηρεάζουν την αύξηση και ανάπτυξη των φυτών, Aύξηση και διαφοροποίηση, Ανάλυση της αύξησης των φυτών και εφαρμογές στην γεωργία, Ρυθμιστές αύξησης των φυτών, Τρόποι δράσης, Επιδράσεις στις διάφορες φυσιολογικές λειτουργίες των φυτών και εφαρμογές, Επιβραδυντές και αναστολείς της αύξησης.
Άνθηση, Φωτομορφογένεση, Φωτοπεριοδισμός, Φυσιολογία του λήθαργου, Αντίδραση των φυτών σε συνθήκες ακραίων συνθηκών, Τύποι περιβαλλοντικής καταπόνησης: Ακραίες θερμοκρασίες, Έλλειψη ή περίσσια Η2Ο, Ακτινοβολία, Βαρέα μέταλλα, Άνεμος, Επιπτώσεις του στρες στις διάφορες φυσιολογικές διεργασίες.
∆ευτερεύουσες ουσίες του μεταβολισμού χαμηλού μοριακού βάρους, Μηχανισμοί άμυνας φυτών σε ακραίες περιβαλλοντικές συνθήκες, Δυνατότητα πρακτικής εφαρμογής.
Μαθησιακοί Στόχοι
Το μάθημα αποσκοπεί να καταστήσει τους σπουδαστές ικανούς να κατανοήσουν τα φαινόμενα που σχετίζονται με την φυσιολογία των φυτών τους βιοτικούς και αβιοτικούς παράγοντες που επηρεάζουν τις λειτουργίες και την μορφολογία τους και να χρησιμοποιούν τις γνώσεις τους με στόχο την βελτίωση της γεωργικής παραγωγής. Παράλληλα θα είναι σε θέση με τη χρήση της τεχνολογίας, να κρίνουν και να υιοθετούν νέες τεχνικές, να εντοπίζουν και να αντιμετωπίζουν προβλήματα των καλλιεργειών επεμβαίνοντας στις διαδικασίες αύξησης και ανάπτυξης των φυτών. Παράλληλα με τις εργαστηρικές ασκήσεις επιδιώκεται η εξοικείωση των φοιτητών με τα όργανα, τις εφαρμογές νέων καινοτόμων τεχνικών καθώς και την επεξεργασία και αξιολόγηση των πειραματικών αποτελεσμάτων.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
Αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Powerpoint presentations
- Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle
- Το μάθημα διεξάγεται με τη μορφή διαλέξεων, που υποστηρίζονται από διαφάνειες, ηλεκτρονικές προβολές
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις – Το μάθημα διεξάγεται με τη μορφή διαλέξεων καθώς και ομάδων εργασίας. Στις διαλέξεις χρησιμοποιούνται παρουσιάσεις powerpoint και έντυπο υλικό από επιστημονικές δημοσιεύσεις και από το διαδίκτυο. | 52 |
Εργαστηριακές Ασκήσεις – Ασκήσεις κατανόησης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση δεδομένων σε μικρές ομάδες φοιτητών. | 14 |
Εκπόνηση Εργασίας – Ανάθεση ατομικών ή ομαδικών εργασιών στους φοιτητές με αντικείμενα συναφή με το μάθημα. Οι εργασίες παραδίδονται στο διδάσκοντα και παρουσιάζονται στο εργαστήριο. | 14 |
Στις εργαστηριακές ασκήσεις, διεξάγονται από τους φοιτητές, ατομικά ή κατά ομάδες (με τη βοηθεια του καθηγητή) απλά η σύνθετα πειράματα, τα αποτελέσματα των οποίων παρουσιάζονται σε γραπτές εργασίες. | 14 |
ΑυτοτελήςΜελέτη | 56 |
Σύνολο | 150 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Η αξιολόγηση στη θεωρία γίνεται στην ελληνική γλώσσα , ενώ για τους φοιτητές Erasmus στην αγγλική
Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:
Ι. Γραπτή τελική εξέταση στη θεωρία (70%):
– Ερωτήσεις (σύντομης) ανάπτυξης.
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
– Ερωτήσεις σωστού λάθους
ΙΙ. Εργαστηριακή αξιολόγηση (30%) που περιλαμβάνει:
α. Γραπτή τελική εξέταση στην ύλη του εργαστηρίου)
β. Ατομικές και Ομαδικές Γραπτές εργασίες &
Παρουσίαση εργασιών
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Εισαγωγή στη Φυσιολογία Φυτών, Τσέκος Ιωάννης, Ηλίας Ηλίας, 2006
- Φυσιολογία Φυτών, TaizLincoln, ZeigerEduardo, 2011
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- Plant Physiology and Biochemistry
- Journal of Plant Physiology
- Plant and Cell Physiology
- Australian Journal of Plant Physiology
- Plant Physiology
- Physiologia Plantarum
- Plant Science