ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Αγροτικοί Συνεταιρισμοί

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-191502 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 5ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Αγροτικοί Συνεταιρισμοί
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 4 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3731

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές γνώστες της συνεταιριστικής ιδεολογίας, της εξέλιξης των αγροτικών συνεταιρισμών στην Ελλάδα και τον κόσμο, του ρυθμιστικού τους ρόλου στην αγορά των αγροτικών προϊόντων, των οργανωσιακών και διοικητικών ιδιαιτεροτήτων των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων και των δυνατοτήτων τους σε εποχές κρίσης, καθώς και τη διαδικασία σύστασης μιας συνεταιριστικής οργάνωσης.
Ειδικότεροι σκοποί του μαθήματος είναι οι φοιτητές να είναι ικανοί να ορίζουν το συνεταιρισμό, τις συνεταιριστικές αξίες και τις συνεταιριστικές αρχές, να περιγράφουν την ιστορική εξέλιξη των συνεταιρισμών στην Ελλάδα και τον κόσμο, να αναλύουν την οικονομική θεωρία των συνεταιρισμών και το ρόλο τους στην αγορά των αγροτικών προϊόντων, να αναφέρουν και αναλύουν τις διαφορές μεταξύ συνεταιριστικών οργανώσεων και ιδιωτικών επιχειρήσεων, να περιγράφουν τη δομή των συνεταιριστικών οργανώσεων στην Ελλάδα, καθώς και τις δραστηριότητές τους, να περιγράφουν την εξέλιξη της συνεταιριστικής νομοθεσίας στην Ελλάδα και να αναλύουν την ισχύουσα νομοθεσία, να ορίζουν τις ομάδες παραγωγών και τις διαφορές τους με τους αγροτικούς συνεταιρισμούς, να περιγράφουν τους συνεταιρισμούς άλλων χωρών και να εντοπίζουν τις διαφορές με τους ελληνικούς, να αναλύουν τις νέες μορφές συνεταιριστικών οργανώσεων, να αναλύουν τα βασικά στοιχεία της διοίκησης των συνεταιριστικών οργανώσεων, να περιγράφουν τη διαδικασία σύστασης ενός συνεταιρισμού, να αναλύουν κριτικά τις δυνατότητες και περιορισμούς των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων σε εποχές κρίσης.
Στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές μελλοντικά συνεταιριστικά στελέχη ικανά να συστήσουν, οργανώσουν και διοικήσουν μια συνεταιριστική οργάνωση.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
• Λήψη αποφάσεων
• Αυτόνομη εργασία
• Ομαδική εργασία
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
• Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
• Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
• Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ορισμός των συνεταιρισμών, συνεταιριστικές αξίες και συνεταιριστικές αρχές, ιστορική εξέλιξη των συνεταιρισμών, οικονομικές θεωρίες των συνεταιρισμών, συνεταιρισμοί και ιδιωτικές επιχειρήσεις, δομή των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων στην Ελλάδα, δραστηριότητες των αγροτικών συνεταιρισμών, αγροτικοί συνεταιρισμοί και Ευρωπαϊκή Ένωση, η εξέλιξη της συνεταιριστικής νομοθεσίας στην Ελλάδα και ισχύουσα συνεταιριστική νομοθεσία, οι αγροτικοί συνεταιρισμοί στον κόσμο, διοίκηση αγροτικών συνεταιρισμών, οργανωσιακή συμπεριφορά μελών, μορφές αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, διαδικασία σύστασης αγροτικής συνεταιριστικής οργάνωσης.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

• Powerpoint
• Προβολή ντοκιουμαντέρ
• Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω moodle

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις στην αίθουσα (52) + Προετοιμασία για την γραπτή αξιολόγηση (30)82
Αναζήτηση, ανάλυση και παρουσίαση βιβλιογραφίας8
Ομαδική εργασία5
Ατομική εργασία: casestudy15
Διαλέξεις ειδικών προσκεκλημένων (στελέχη συνεταιριστικών οργανώσεων ή υπάλληλοι φορέων)5
Εκπαιδευτικές εκδρομές σε συνεταιριστικές οργανώσεις5
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
  • Γραπτή εξέταση που περιλαμβάνει: ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις σύνθεσης γνώσεων, ερωτήσεις κρίσεως (60%)
  • Παρουσίαση εργασιών (με powerpoint) (20%)
  • Γενικότερη παρουσία στην αίθουσα και στις εκπαιδευτικές επισκέψεις, συμμετοχή στην ανάλυση των θεματικών ενοτήτων, συνθετική ικανότητα (20%)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Development of agricultural cooperatives in the EU 2014, 2015, http://zadruge.coop/upload_data/site_files/development-of-agricultural-cooperatives-in-the-eu_2014.pdf
  2. Support for farmers cooperatives, 2012, http://ec.europa.eu/agriculture/external-studies/2012/support-farmers-coop/fulltext_en.pdf
  3. Cook M., Chaddad F., 2004, Redesigning cooperative boundaries: the emergence of new models., American Journal of Agricultural Economics, 86(5), pp. 1249-1253.
  4. Iliopoulos K, 2018, Member Heterogeneity in Agricultural Cooperatives:
    A Systems-Theoretic Perspective, Sustainability 2018, 10, 1271; doi:10.3390/su10041271.
  5. Iliopoulos K. and Valentinov V., 2017, Member preference heterogeneity and system-lifeworld dichotomy in cooperatives: An exploratory case study,Journal of Organizational Change Management, Vol. 30 No. 7, 2017, pp. 1063-1080.
  6. Iliopoulos C.,andValendinof V., 2012, Opportunism in agricultural cooperatives in Greece, Outlook on AGRICULTURE Vol 41, No 1, 2012, pp 15–19.
  7. Δαουτόπουλος Γ., 2009, «Αγροτική Κοινωνιολογία και Συνεργατισμός», Εκδ. Ζυγός, Θεσσαλονίκη.
  8. Δαουτόπουλος Γ., 2006, «Κοινωνιολογία του συνεργατισμού», Εκδ. Ζυγός, Θεσσαλονίκη.
  9. Καμενίδης Χ., 2001, «Συνεταιρισμοί», Εκδόσεις Αφοι Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη.
  10. Κοντογεώργος Α., Σεργάκη Π., 2015, Αρχές Διοίκησης Αγροτικών Συνεταιρισμών, Κάλλιπος, https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/3684/1/Kontogeorgos_Master_document_23_01_2016.pdf
  11. Λουλούδης Λ., 1995, «Πολιτικές όψεις της κρατικής παρέμβασης στη γεωργία», στο Ελληνική Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης, Τεύχος 6.
  12. Μαραβέγιας Ν., Μέρμηγκας Γ., 1999, «Η ελληνική γεωργία προς το 2010», Εκδόσεις Παπαζήσης, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα.
  13. Μπεριάτος Η., Ψαλτόπουλος Δ., 2003, «Περιβάλλον και ανάπτυξη της υπαίθρου», Εκδόσεις Θεμέλιο, Αθήνα.
  14. Μωυσίδης Α., 2006, «Κοινωνικο-οικονομικός μετασχηματισμός του αγροτικού χώρου και η κρίση των συλλογικών μορφών έκφρασης των αγροτών», Ανακοίνωση στο Συνέδριο με τίτλο: Αγροτική Κοινωνία και Λαϊκός Πολιτισμός (Αφιερωμένο στη μνήμη του Στάθη Δαμιανάκου), Διοργάνωση: Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα 25-27 Μαΐου.
  15. Παπαγεωργίου Κ., 2015, «Βιώσιμη Συνεταιριστική Οικονομία», Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα.
  16. ParnelEd., 2000, «Επανεφεύρεση των Συνεταιρισμών: Επιχειρήσεις για τον 21ο αιώνα», Εκδόσεις Στοχαστής, Αθήνα.
  17. Πατρώνης Β., 2000, «Κράτος και συνεταιρισμοί στη μεταπολίτευση (1974-1998)», στο Δομές και Σχέσεις εξουσίας στη σημερινή Ελλάδα, Αθήνα.
  18. Χριστοδούλου Δ., 1986, «Αγροτική και συνεταιριστική ανάπτυξη», Εκδόσεις Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη.
  19. Journal of Rural Cooperation: http://departments.agri.huji.ac.il/economics/en/jrc.htm
  20. Annals of Public and Cooperative Economics: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1467-8292