Χοιροτροφία

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Η χοιροτροφία διεθνώς. Δομή της Ελληνικής χοιροτροφίας (τύποι εκτροφών, μορφές και μέγεθος των χοιροτροφικών επιχειρήσεων). Καταγωγή και προέλευση χοίρου, κυριότερες φυλές χοίρων. Αναπαραγωγή χοίρου(γεννητικό σύστημα άρρενος, θήλεος, παραγωγή σπέρματος, αναπαραγωγικός κύκλος χοιρομητέρας). Ανάπτυξη και πάχυνση χοίρων. Σταβλισμός χοίρων. Βιοασφάλεια και υγιεινή των χοίρων και εγκαταστάσεων. Γενετικήχοίρων.

Μαθησιακοί Στόχοι

  • Το μάθημα αποσκοπεί να καταστήσει τους σπουδαστές ικανούς να οργανώσουν και λειτουργήσουν μια χοιροτροφική μονάδα αναπαραγωγικής ή κρεατοπαραγωγικής κατεύθυνσης.
  • Ειδικότερα στοχεύουμε οι σπουδαστές να γνωρίσουν:
  • Τις προϋποθέσεις εγκατάστασης οργάνωσης και αποδοτικής, παραγωγικής λειτουργίας μιας χοιροτροφικής επιχείρησης στα πλαίσια της ανταγωνιστικότητας των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Τις προϋποθέσεις εκείνες που θα οδηγήσουν σε μια επιτυχή αναπαραγωγή των χοίρων με φυσικό ή τεχνητό τρόπο.
  • Τους τρόπους επιλογής των κατάλληλων φυλών για χρήση σε παραγωγικά σχήματα γενετικής βελτίωσης .
  • Τις βασικές αρχές μιας ορθολογικής διατροφής χοίρων.
  • Τις βασικές αρχές που διέπουν τη βιοασφάλεια και την υγιεινή διαβίωση των χοίρων στους χώρους των στάβλων καθώς και την αποδοτικότητα αλλά και άνετη παραμονή του εργατοτεχνικού προσωπικού στους χώρους αυτούς.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο, εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω πλατφόρμας διδασκαλίας ή/και εξέτασης

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση ηλεκτρονικών πολυμέσων.
Οι ανάγκες του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση Internet και dataprojector.
Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιoύνται το PowerPoint, Word, Excel, Moodle, Zoom και DVDs.
Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται μέσω e-mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις40
Εργαστηριακές Ασκήσεις12
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων18
Αυτοτελής Μελέτη80
Σύνολο150

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις στη Θεωρία (Διαλέξεις) και στις Εργαστηριακές Ασκήσεις.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

1. Ντότας, Δ., Βατζιάς Γ., Ντότας Δ., 2016. Χοιροτροφία. Εκδόσεις Γιαχούδη.
2. Παπαδόπουλος, Γ.Κ., 2005. Χοιροτροφία (Χοιροτροφία – Κάπρος – Χοιρίδια). Εκδόσεις Αθ.Σταμούλη.
3. Κατσαούνης, Ν.Κ., Σπαής, Α.Β., 1998. Χοιροτροφία (Εκτροφή Μονογαστρικών – Τεύχος Α). Εκδόσεις Σύγχρονη Παιδεία, Θεσσαλονίκη.
4. Κατσαούνης, Ν.Κ., 1992. Χοιροτροφία. Αφοί Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη.
5. Κυριακόπουλος, Μ., 2003. Χοιροτροφία. Εκδόσεις ΑΤΕΘ

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

1. “Pig production” www.ruralskills.com.au/ontrack/pages/jobs/livestock/pigprod.html
2. “Outdoor pig production methods” www.fawc.org.uk/reports/pigs/pigpart2.htm
3. “Reproductive Biology 101” http://nationalhogfarmer.com/mag/farming_reproductive_biology/
4. “Pigs in Answer.com” www.answers.com/topic/pigs-three-different-ones
5. Animal – http://www.animal-journal.eu/ or http://journals.cambridge.org/.
6. Animal Science Review (Greece) – http://www.eze.gr/.
7. Canadian Journal of Animal Science – http://pubs.nrc-cnrc.gc.ca/aic-journals/cjas.html or http://pubs.nrc-cnrc.gc.ca/aic-journals/anicontents.html.
8. INRA Productions Animales – http://www6.inra.fr/productions-animales/.
9. Italian Journal of Animal Science – http://www.aspajournal.it/index.php/ijas.
10. The Journal of Agricultural Science – http://journals.cambridge.org/.
11. Journal of Animal Science – http://www.journalofanimalscience.org/.
12. Livestock Science – http://www.sciencedirect.com/science/journal/18711413.
13. Meat Science – http://www.sciencedirect.com/science/journal/03091740.
14. https://thepigsite.com/