ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βιολογική Γεωργία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Γεωπονίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 600-193003 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιλογής Χειμερινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Βιολογική Γεωργία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και ασκήσεις, εργασία, μελέτες περίπτωσης 4 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/view.php?id=3933

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής αναμένεται να είναι σε θέση:
• Να κατανοεί τις αρχές και τη νομοθεσία που διέπουν την εφαρμογή της Βιολογικής Γεωργίας και τη παραγωγή βιολογικών προϊόντων αλλά και τη σήμανση τους
• Να γνωρίζει τις παραμέτρους που πρέπει να λάβει υπόψη για να εγκαταστήσει στη πράξη μια βιολογική καλλιέργεια (εκλογή θέσης, προετοιμασία του εδάφους, εφαρμογή κατάλληλων συστημάτων καλλιέργειας, αμειψισπορά, συγκαλλιέργεια, αρχικό πολλαπλασιαστικό υλικό)
• Να γνωρίζει τις καλλιεργητικές τεχνικές που απαιτούνται, το κατάλληλο χρόνο συγκομιδής, αποθήκευση και εμπορία των βιολογικών προϊόντων
• Να κατανοεί τις βασικές αρχές για την αντιμετώπιση εχθρών και ασθενειών στη βιολογική γεωργία

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. – Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. – Λήψη αποφάσεων. – Αυτόνομη εργασία. – Ομαδική εργασία. – Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον. – Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. – Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. – Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. – Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βασικές αρχές της Βιολογικής Γεωργίας. – Δομή και δραστηριότητες διεθνών οργανώσεων και επιτροπών. – Διεθνές και Ελληνικό Νομοθετικό πλαίσιο για τη βιολογική γεωργία. – Οργάνωση και λειτουργία φορέα ελέγχου και πιστοποιήσης. – Διαδικασία ελέγχου και πιστοποίησης προϊόντων βιολογικής γεωργίας. – Ποιοτικά χαρακτηριστικά προϊόντων βιολογικής γεωργίας.
Βασικές αρχές για τη παραγωγικότητα των αγροοικοσυστμάτων σε σχέση με το έδαφος, τη διαχείριση της γονιμότητας του εδάφους και των φυτικών υπολειμμάτων, την αντιμετώπιση εχθρών, ασθενειών και ζιζανίων (βιολογική καταπολέμηση), το πολλαπλασιαστικό υλικό που χρησιμοποιείται κατά την εγκατάσταση της καλλιέργειας, την αξιοποίηση της βιοποικιλότητας, τη θρέψη (οργανική και ανόργανη λίπανση), την αξιοποίηση των ψυχανθών στα γεωργικά συστήματα, συστήματα καλλιέργειας, τη διαχείριση νερού και την αξιοποίηση των μικροοργανισμών (μυκόρριζες, συμβιωτική αζωτοδέσμευη). Συγκομιδή, συσκευασία, σήμανση, προβολή και προώθηση προϊόντων βιολογικής γεωργίας

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Όλες οι εργασίες και δραστηριότητες βασίζονται στη χρήση των ΤΠΕ:
-Powerpoint, moodle ή εναλλακτικός ιστοχώρος
-Συνεχής ηλεκτρονική επικοινωνία φοιτητών,
Ασκήσεις και Εργασίες, Σημειώσεις, Αρχεία διαλέξεων, Κανονισμός Εργαστηρίου, Ανάρτηση Ανακοινώσεων και Βαθμολογιών.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις- Πεδίου52
Συγγραφή εργασίας10
Αυτοτελής μελέτη58
Σύνολο120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:
Ι. Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις (σύντομης) ανάπτυξης.
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
– Ερωτήσεις όπου χρειάζεται σύνθεση πληροφοριών και κριτική σκέψη
ΙΙ. Παράδοση-παρουσίαση γραπτών εργασιών (αξιολόγηση των εργασιών στο πλαίσιο των εργαστηριακών ασκήσεων και γραπτή τελική εξέταση στην ύλη του εργαστηρίου).

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Σιδηράς,Ν. Κ. 2005. ΒιολογικήΓεωργία. ΕκδόσειςΔΗΩ.
  2. Επιτροπάκης,Τ. 2000. ΒιολογικήΓεωργία. ΒιβλιοεκδοτικήΘεσσαλονίκηςΑ.Ε.
  3. Editor(s): Sarath Chandran, M.R. Unni, Sabu Thomas, Organic Farming, Woodhead Publishing,2019, Pages i-iii, ISBN 9780128132722, https://doi.org/10.1016/B978-0-12-813272-2.00014-8
  4. GomieroΤ.2017. Food quality assessment in organic vs. conventional agricultural produce: Findings and issues,Applied Soil Ecology, 123: 714-728, 2018 https://doi.org/10.1016/j.apsoil.2017.10.014
  5. Παλάτος, Γ. Βιολογική Γεωργία-σημειώσεις Εργαστηρίου. ΑΤΕΙΘ
  6. Σιδηράς, Ν.Κ. 2004. Οργανική λίπανση και αμειψισπορές. Εκδόσεις ΔΗΩ.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Agriculture, ecosystems&Environment, ISSN:0167-8809
  2. EuropeanJournalofAgronomy, ISSN:1161-0301
  3. JournalofAgronomy and Crop Science, Online ISSN: 1439-037X
  4. Soil and Tillage Research, ISSN: 0167-1987
  5. Renewable Agriculture and Food systems, ISSN: 1742-1705
  6. Archives of Agronomy and Soil Science, Taylor and Francis Online
  7. Agronomy, ISSN: 2073-4395
  8. Agriculture, ISSN: 2077-0472
  9. Acta Agriculturae Scandinavica, Section B-Soil & Plant Science, Taylor and Francis Online