Κηποκομία-κηποτεχνία Καλλωπιστικών Φυτών

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Επιστημολογικός προσδιορισμός και ιστορική εξέλιξη της Κηποτεχνίας.
  • Σημαντικότεροι σχεδιαστές κήπων στον κόσμο και παρουσίαση του έργου τους.
  • Τύποι και στιλ κήπων.
  • Οικολογική εκλογή και χρήση φυτικού υλικού στην Κηποτεχνία.
  • Ημερολόγιο εργασιών κήπου για όλο τον χρόνο.
  • Κλίμακες, διαχείριση και χειρισμός αστικού πρασίνου.
  • Προβλήματα υπαίθριων αστικών χώρων και παράμετροι σχεδιασμού τους.
  • Ανάλυση και αξιολόγηση του τοπίου.
  • Στοιχεία, αρχές, διαδικασίες και στάδια (ανα)σχεδιασμού του τοπίου.
  • Σχεδιασμός σεναρίου πάνω στο εξεταζόμενο θέμα (πάρκα, κήποι, πλατείες, δεντροστοιχίες, παιδικές χαρές, αυλές σχολείων,
  • τοπία ειδικής κλίμακας, θεματικές εγκαταστάσεις, θεματικά πάρκα αναψυχής κ.ά.)
  • Σύνταξη και παρουσίαση ολοκληρωμένης μελέτης.

Μαθησιακοί Στόχοι

  • Αντικείμενο του μαθήματος αποτελούν η θεωρία του σχεδιασμού αστικών υπαίθριων χώρων, ο εννοιολογικός προσδιορισμός και η εξέλιξη της Κηποτεχνίας, η χρήση καλλωπιστικών φυτών στην Κηποτεχνία και ο προγραμματισμός έργων μικροτοπίου.
  • Το μάθημα στοχεύει στην απόκτηση από τους φοιτητές των απαραίτητων γνώσεων σχετικών με τις προσεγγίσεις και τάσεις του αστικού σχεδιασμού, με την ανάγνωση του τοπίου και την ανάλυση πολυμεταβλητών σχέσεων που το διέπουν, καθώς και των απαραίτητων δεξιοτήτων για τη μεταμόρφωσή του.
  • Οι φοιτητές,μέσα από αυτοτελείς διαλέξεις και εργαστηριακή πράξη, διδάσκονται αρχές σχεδίασης, σύλληψης και επικοινωνίας ιδεών, σχεδιαστικές μεθόδους και τεχνικές, αλλά και εργαλεία δημιουργικής διαδικασίας (ανα)σχεδιασμού του τοπίου.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.Λήψηαποφάσεων.Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία.Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Στην τάξη

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Οι εργασίες και δραστηριότητες βασίζονται στη χρήση των ΤΠΕ:
• MsPowerPoint, Moodle, Zoom
• Ηλεκτρονική επικοινωνία με φοιτητές,Ανακοινώσεις,Σημειώσεις, ΕργαστηριακέςΑσκήσεις
• Εργαστηριακή πράξη με χρήση ψηφιακών τεχνολογιών που χρησιμοποιούνται στην Αρχιτεκτονική Τοπίου σε διεθνές επίπεδο.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις52
Εργαστηριακές Ασκήσεις18
Σχεδιασμός έργου30
Παρουσίαση Εργασίας20
Σύνολο120

Αξιολόγηση Φοιτητών

Η αξιολόγηση φοιτητών ολοκληρώνεται με:

• Γραπτή εξέταση – 50% (ερωτήσεις σύντομης απάντησης και πολλαπλών επιλογών)
• Εργαστηριακή εξέταση – 50%(προγραμματισμός έργωνμικροτοπίου και δημόσια παρουσίαση).

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Τσαλικίδης, Γ. Α. (2005), Καλλωπιστικά φυτά για ελληνικούς κήπους, Θεσσαλονίκη: επίκεντρο [ISBN: 978-960-6645-35-8, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 15057].
  2. Brookes, J. (2005), Αρχιτεκτονική Κήπων, Αθήνα: Ψύχαλος[ISBN: 960-8455-04-9, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12633].
  3. Graham, R. (2005), Αρχιτεκτονική Μικρών Κήπων, Αθήνα: Ψύχαλος[ISBN: 960-7920-02-3, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 22768206].

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. The Journal of Garden History.
  2. Garden Design Journal-Society of Garden Designers.
  3. Journal of Floriculture and Landscaping.
  4. ActaHorticulturae-International Society for Horticultural Science.